Moeilijk om aan de goede kant van de streep te blijven

Started by Domgansje1957, Jun 30, 2020, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

Katniss

Ik herken het wel. Voor mij is het ook een lastige klus, je zult moeten blijven opletten. Je bent het je bewust, dat is al een eerste stap.

Als je een flinke vriezer hebt:
- kijk bij de lidl in de 25ct bakken
- Too Good Too Goo (app op je telefoon)
- Megafoodstunter (misschien met meerder samen om aan de 100,-) te komen.
- aanbiedingen kopen met de producten die je gebruikt
- 35% bij de AH
- De kortingsbak bij de Jumbo (vorige keer 6 vrije uitloop eitjes voor 1,-, en een zak met aardappel pureeblokje in de vriezer vor 0.50)

Verder proberen te budgeteren en je eraan houden. Ik gebruik zelf weinig zakjes en pakjes. Zoals wereld gerechten. Dat is prima zelf te maken en een stuk goedkoper

Dat zelf maken geldt voor heel veel dingen. De meeste klussen in huis doen wij zelf. Daardoor konden wij een beamer en een scherm kopen. We kijken graag films en dat is met de beamer en het scherm nu extra leuk.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

marco

Je moet je levensstijl gaan aanpassen. Bij ons wordt er niets meer weggegooid en wij hebben ook een extra grote vrieskist, deze verbruikt op jaarbasis 250 kWH extra. Wij vriezen brood en maaltijden in. Wij maakten altijd grote porties, zoals
Chili con, stampot (boerenkool, zuurkool hutspot, prei), wij hebben voor zo'n 14 dagen brood en warm eten in huis. Ook wij laten de boodschappen thuis afleveren. Dit is handig voor Covid-19 en wij hoeven de auto niet gebruiken voor boodschappen. Kleine stukjes zijn slecht voor de auto en niet goed voor het milieu. Thuis afleveren kost maar 3,95 en wat je ziet krijg je. Wij kopen altijd aanbiedingen, als de aardappelen in de aanbieding zijn, kopen wij meer aardappelen om te verwerken in de stampot. Ik denk dat wij met zijn 4'n ook rond de 80 tot 90 euro per week zitten.

En bij ons geldt ook, wat je opschept eet je ook op. Je geeft je kinderen ook het besef mee, dat je zuinig moet zijn en verspilling is echt zonde.

Marco en Bianca

Domgansje1957

Gelukkig heb ik een vrieskast met 3 lades en een upside-down ijskast met 2 lades, en dat moet voldoende zijn voor een eenpersoonshuishouden denk ik.

Ben eerst de vriezer eens gaan "leeg-eten" zodat ik weer plaats kreeg voor, art. die ik nodig heb voor mijn budgettering per maand.
Spaarde ook weer wat uit aan boodschappen.
Volgende week bij huisarts, ga ik in een stoppen-met-roken therapie, zodat ik die nicotine pleisters vergoed krijg, dat gaat als het lukt ook weer wat spaargeld opleveren per maand.

Heel enthousiast 2 kilo stamppot gemaakt, en dat verdeeld over 8 porties.
Broden gekocht (goedkoop) en die onderverdeeld in 3 "dagporties" per brood.
Omdat het nog niet "moet" ben ik aardig wat tijd kwijt, aan dagbesteding, met uitpuzzelen wat ik eet per week, en daarop mijn budget afstemmen dan, want als ik zie dat jullie met 4 personen per week 80,00 kwijt zijn zou ik het dus, om te beginnen, met 30,00 euro moeten kunnen redden.

Verder ga ik aan de slag met Jumbo-spaarzegels, zodat ik wat reserve weekgeld spaar, voor moeilijke/dure weken bijv. aanvullen van zaken zoals poetsmiddelen en verzorgingsartikelen, want ik was bij het Kruidvat toch even een flink bedrag kwijt aan de goedkoopste afwasmiddel, schoonmaakmiddel, chloor, en deo van op de reklame.

Pas een oog-operatie gehad (9 okt. jl) en die was gelukt en ik zou een leesbril moeten 2-2,5, en dat vang ik voorlopeig op met een Kruidvatleesbril, want ik moet ook nog aan mijn andere oog geopereerd worden.
Bij controle bij oogarts, zeiden ze zelfs dat een goedkoop brilletje, net zo goed kon voldoen als dat ik een "dure" leesbril (ben 50+ verzekerd) zou kopen bij de opticien.
Verder moet ik een nieuw onder-en boven-gebit, dus daar moet ik voor sparen, althans het bedrag wat overblijft na vergoeding van CZ.

Het klinkt mss vreemd, maar ik durf dus echt niet over te stappen naar een goedkopere Ziektekostenverzekering, of energieleverancier (ben wel al begonnen met het lager zetten van de verwarming en kleed me warmer)

Verder ga ik in januari stoppen met Netflix, want ik heb gedurende de lock-downs volgens mij alles gezien wat er te zien is daar.

Ik laat mijn 2 Franse bulldogs voorlopig nog in de Dierziektekostenverzekering, maar ga een spaarpotje aanleggen, om daar vanuit de DA te betalen.
Ik ben ook overgestapt op goedkoper voer, tot het aanvaardbare want een Franse bull is welhaast een bron van inkomsten voor een DA, mbt. huidklachten/allergieën, dus echt het goedkoopste dat kan helaas niet.
Reaal gaat stoppen en over naar Ohra, en dan ga ik het Eigen Risico en dekkingspercentage verlagen naar een Standaardverzekekering voor honden, zodat ik voor het allerergste geval, toch nog een vergoeding krijg vanuit de Dierziektekostenverzekering.

Heb mijn WA-verzekering en inboedel afgesloten bij Nationale nederlanden en ben overgestapt naar Klaverblad, en heb nu een WA-verzekering, en inboedel teruggebracht naar het minimale, want ik heb nog nooit schade toegebracht aan anderen of iets teruggevraagd mbt. inboedel in alle jaren die de verzekering heb ik verzekerd ben geweest, behalve een binnenbrand waarvoor ik (voor het jaar 2000)

Voor mijn scootmobielverzekering, moet ik nog kijken voor de goedkoopste verzekeringsaanbieder daarvoor in Nederland want ANWB is best wel duur.

Verder weet/wist ik niks anders meer te verzinnen, dus ik ga het proberen.

peter

QuoteVolgende week bij huisarts, ga ik in een stoppen-met-roken therapie, zodat ik die nicotine pleisters vergoed krijg, dat gaat als het lukt ook weer wat spaargeld opleveren per maand

Het is wel even wennen, maar het scheelt je verschrikkelijk veel geld in de maand en je hebt meer lucht. Ik wou dat ik jaren eerder was gestopt.

(Ik was de enige die thuis rookte.)
Peter
Administrator Forum

Meelezertje

Zo maar wat gedachten waar je misschien wat aan hebt. Wij hebben alleen basisverzekering (en een minimale aanvullende voor 4 x fysio en spoedhulp in het buitenland- aangezien we elk jaar een maand in het buitenland doorbrengen). Geen tandartspakket, want kunstgebit en dat krijg je om de 5 jaar, indien nodig. Alle basisverzekeringen vergoeden dat tot 75 percent. Je zou het jaar dat je een vervanging nodig hebt voor een aanvullend tandartspakket kunnen gaan; dan krijg je een deel terug van de resterende 25%. Maar als ik reken wat de meerkosten van dat pakket zijn, dan heft dat bijna de extra  vergoeding op. Zo ook met brillen vergoeding. Ik heb 1 multifocale bril van de opticien, die ik om de 3 jaar gewoon zelf betaal. Ik kijk dan goed naar acties en ben tussen de 100 en 150 euro kwijt.  En 2 leesbrillen koop ik bij hema/ kruidvat en soms action. Een van sterkte 2 voor achter de laptop en 1 van sterkte 3 voor als ik op bed (boek dichtbij) lees. Ik zag dat kruidvat ook goedkope brillen voor veraf kijken heeft. Dat kan ook prima, als je geen cilinder of multifocaal nodig hebt.  Voor mij loont het pakket met brilvergoeding dus niet, voor de meesten niet overigens. Onze basisverzekering is natura, dus goedkoper, maar dan let ik er wel op dat alle ziekenhuizen in de nabijheid vergoed worden. Ook hebben wij een online polis, maar dan moet je wel handig met internet zijn. Ook is een punt van aandacht dat het een verzekering is, waarbij ik het eigenrisico over 10 maanden verspreid betaal( achteraf verrekend- bij ons altijd op! - maar anders begin van het jaar meteen de rekening van 385 p.p) Ik ben in het verleden regelmatig veranderd van verzekering. Altijd zonder problemen.

Energiemaatschappij overstappen doe ik wel bewust elk jaar en dan ben ik altijd goedkoper uit dan in geval van blijven, vooral door de bonus. Kijk via verschillende vergelijkingssites op internet. Dan kan er niks misgaan.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Domgansje1957

Quote from: peter on Nov 22, 2020, 02:03 PM
QuoteVolgende week bij huisarts, ga ik in een stoppen-met-roken therapie, zodat ik die nicotine pleisters vergoed krijg, dat gaat als het lukt ook weer wat spaargeld opleveren per maand

Het is wel even wennen, maar het scheelt je verschrikkelijk veel geld in de maand en je hebt meer lucht. Ik wou dat ik jaren eerder was gestopt.

(Ik was de enige die thuis rookte.)

Ik was al eens 3 jaar gestopt, dus ik weet er alles van, maar toen ik 4 jaar gelebijna, begon te sukkelen met mijn gezondheid, ben ik van de stress weer gaan roken.
Het gekke is trouwens dat ik buiten de deur, of waar ik ook ben, totaal niet rook, maar thuis en in de stress, dan damp ik wat de lucht in.

Mbt. die Ziektekosten en aanvullende 50+ verzekering ga ik dus vanaf januari de aanvulling laten vallen, want de redenatie van Meelezertje klopt.

De besparingen zijn op het roken na, wel allemaal 10-tjes, maar zo knabbel ik wel overal wat vanaf, en bij elkaar opgeteld scheelt dat toch wel per maand.
Ik moet alleen nakijken hoeveel vergoeding ik uit die pot krijg mbt. de dieetiste, die ik maandelijks bezoek vanwege het feit dat ik ondergewicht heb en bijvoeding neem.
Als ik trouwens dat riedeltje over dieet en voeding moet aannemen van die mevr. en wat dat kost, dan kom ik met 100 euro per week nog niet toe.
Maar ik moet er naar toe, anders krijg ik geen bijvoeding, meen ik.
Ik zal eens aan de huisarts vragen of dat wel nodig is, want bij de huisarts hebben ze immers ook een weegschaal.

Het is echt een denksport dat budgetteren, en ik hoop dat het werkt/lukt.
De besparingen per week/maand ga ik sowieso sparen.

equestrian

Tip voor het stoppen met roken is een medicijn "Zyban".
Niet iedereen kan dit medicijn verdragen dus vraag het je huisarts.
Vorig jaar februari ben ik, met behulp van deze medicijnen, vrij makkelijk gestopt met roken en ik mis het niet eens ondanks dat mijn partner nog wel rookt.

En ja de diepvries..... hier ook ideaal. Helaas een staande diepvries met laden en ik vind beetje te klein maar ach het is ideaal. Ik doe boodschappen via de "Pick-up-point" en ook dat scheelt een heleboel geld. Je hoeft niet de winkel in waar ze je verleiden met allerlei aanbiedingen ;-)

Meelezertje

"De besparingen zijn op het roken na, wel allemaal 10-tjes, maar zo knabbel ik wel overal wat vanaf, en bij elkaar opgeteld scheelt dat toch wel per maand".

De beroemde 'kaasschaafmethode', over de hele linie iets minderen, werkt enorm goed. De pijn wordt verdeeld. Vele kleintjes maken 1 grote
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

Die tientjes bij elkaar is idd snel een hoog bedrag. Het is passen en meten. Roken is echt funest voor je portemonnee en niet te vergeten gezondheid. Wij moesten meer gaan bewegen, om te voorkomen dat wij dikker werden. Het klinkt, maar door roken bleef je op een ongezonde manier mager. 

Domgansje1957

Positief nieuws.

Schenking gehad van mijn moeder en daardoor nu in zijn geheel schuldenvrij, sta niet rood op bankrekening, en al mijn rekeningen en deelbetalingen in zijn geheel afbetaald.
Zelfs nog een leuk bedrag over voor begin van buffer.

Ik ben nu 63, en in zijn geheel SCHULDENVRIJ sinds vandaag.

Ik heb nu werkelijk niks meer te betalen, en kan beetje bij beetje mijn buffer gaan aanvullen.

Meelezertje

Wat superfijn voor je! Dit is een hele mooie uitgangspositie om een buffer op te gaan bouwen. Succes

Katniss

Oh wat fijn voor je! Nu lekker gaan sparen voor een buffer en aan de goede kant van de streep blijven
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Marjan12

Wat fijn voor je, ik vermoed dat je beter slaapt. Dit is mooie kans voor later !

Joost

Dit is een mooie uitgangsituatie voor later. Wij staan nu, nooit meer rood en wij zijn de grote spaarders in de regio. Ook al brengt het niets op. :'(