Moeilijk om aan de goede kant van de streep te blijven

Started by Domgansje1957, Jun 30, 2020, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

Om jezelf scherp te houden en te motiveren zou je maandelijks je spaarbedrag kunnen vermelden op dit forum. Een soort van spaarmeter. Ik heb op dit forum al eerder  (afnemende) schuldenmeters gezien (van Joost bijv.) Schrijf lekker van je af. En op internet zijn veel bezuinigingsblogs te volgen. Daar leer je veel van. Mijn ervaring.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

chapter

Qua bijverdienen kun je beste bij uwv zijn. Dan voorkom je herkeuring!
Hogere huurtoeslag krijg je niet voor sociale omstandigheden 
Wel letten ze minder op passend toewijzen bij bv indicatie wlz.

De cake rekeningen. Wist je niet dat daar eigen bijdrage op zit. Neem contact op dan zetten ze rekeningen on houd.

Domgansje1957

Quote from: chapter on Oct 25, 2020, 11:44 PM
Qua bijverdienen kun je beste bij uwv zijn. Dan voorkom je herkeuring!

Antw. Ja dat snap ik, maar dat is niet van toepassing.

Hogere huurtoeslag krijg je niet voor sociale omstandigheden 

Wel letten ze minder op passend toewijzen bij bv indicatie wlz.

Antw. Het is/was wel de bedoeling dat ik in mijn huis blijf. De Woningstichting zei tegen mij dat ik hier kon blijven wonen op "sociale indicatie".
Ik woon hier namelijk al bijna 40 jaar, en mijn huur valt binnen de norm waarin je Huurtoeslag krijgt.
Daarbij zijn de "aanleunwoningen" hier in het dorp, niet lager dan het huren van een woning, momenteel.
Zou ik nu bijv. gaan verhuizen, dan ben ik meer kwijt dan dat ik het binnen-schilderwerk laat doen.
Ik ben alleenstaande, en eerlijk gezegd zou ik niet weten, mocht ik het überhaupt willen, hoe ik zonder eigen auto/vervoer of hulp (van wie dan ook) zou moeten/kunnen verhuizen.

De cake rekeningen. Wist je niet dat daar eigen bijdrage op zit. Neem contact op dan zetten ze rekeningen on houd.

Antw. Ik weet niet wat dat is, of wat je daarmee bedoeld.

Domgansje1957

Ik ga maar gewoon door in mijn "oude " topic maar ik heb een vraag.

Stel ik ben over een paar maanden uit de problemen en ga wat geld opzij leggen.
Doe ik dat bijv. thuis, zoals zovelen, moet ik dat dan opgeven aan de belasting?

En stel ik geef het niet op, wie zou er achter komen en het gaat niet om giga bedragen, want ik moet helemaal opnieuw beginnen met een buffertje, wat doen de meeste mensen dan?
Als je een buffertje hebt van bijv. 5000,00 (is ruim genomen) wat dan, opgeven aan de belasting?
Vraagt de belasting dan hoeveel je exakt in huis hebt, of hoe werkt dat anno 2020?
Het is immers toch geen zwart geld, en boven de spaargrens voor een alleenstaande zal ik nooit komen, wellicht niet zolang ik leef.

Meelezertje

De WAO uitkering is onafhankelijk van je hoeveelheid spaargeld. En je zegt het zelf al. Je kunt voorlopig nog even door met sparen voor de belasting om de hoek komt kijken. Ik vind thuis geld bewaren 'linke loetje'.  Ook moet je contant geld in huis opgeven boven een bepaald bedrag bij het invullen van belastingformulier. Het lijkt me ook dat je geld wat thuisligt makkelijker uitgeeft. En dat is nu juist niet de bedoeling.
Ga gewoon aan het begin van de maand kijken hoeveel je nodig hebt om van te leven die maand  en zet de rest meteen op een spaarrekening. Dan moet je het doen met wat er begroot is. In een noodgeval kun je terugboeken. Als je kijkt wat je op het eind van de maand overhoudt dan blijf je ruimer leven en hou je minder over.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

Ik spaar elke maand op een aparte spaarrekening. Een reserve hebben is beter dan een schuld van tegen 10% rente. Wij proberen nog steeds met zo'n laag mogelijk budget rond te komen. Als het moet, kunnen wij leven van 80 euro per maand met zijn vieren. Wij gooien niets weg, wat je opschept, eet je ook op. Op deze manier hebben wij geld gevonden om af te lossen en nu kunnen wij goed sparen. Een ander ding wat ook helpt en dat is stoppen met roken, als je rookt. Minderen met alcohol helpt ook.

Domgansje1957

Klinkt mss heel "rijk", maar ik snap niet dat iemand kan rondkomen van 80 euro per maand met een gezin.

Wat eet je dan?

Ik kan me daar niks bij voorstellen.

Meelezertje

Wij hebben tegenwoordig met 2 personen en 2 dagen per week mee eters (gezin van kleinkinderen waar wij oppassen) genoeg aan 70 euro per week voor alle boodschappen en persoonlijke verzorging en wasmiddelen. Jaarrond. Dus 280 of 350 euro per maand (4 of 5 vrijdagen). Van die 70 gaan ook nog kleine dingetjes zoals postzegels, een erg afgeprijsd dingetje bij zeeman of action of kruidvat bijv bedoeld als voorraad-kadootje. Onze financiële situatie is al een tijd goed onder controle.

Kijk ik heb ook weleens gehad dat ik de laatste week van de maand met een tientje moest rondkomen. En blij was met een lege fles die de kinderen vonden. De 3e week was er nog wel wat op voorraad, maar de laatste week werd de spoeling dun.
Voorbeeld wat ik dan deed. Ervan uitgaande dat ik nog wat thee en olie in huis had (die zeef en bewaarde ik van oliebollen bakken en dan had ik het hele jaar voldoende olie). En dat zout en peper en kruiden aanwezig was.
zak havermout 40 cent
kilo suiker 70 cent
2 kilo witte bloem 60 cent
2 liter melk 1,60 euro
20 kleine eitjes bij het kraampje 2 euro
2x pak goedkoopste pasta 80 cent
2 kilo uien 1 euro
6 goedkoopste blikken tomatenblokjes 1,80 euro
1 goedkoop brood 75 cent (of 2 stuks brood van gisteren)
2 saksische leverworst voor 60 cent
Zo blijf je onder 10 euro. En zo kon ik zorgen dat wij en de kinderen niet met honger naar bed hoefden. Echt gezond is het niet natuurlijk. Het was 's morgens havermout met warm water en suiker/ kaneel. S middags thuis en mee naar school pannenkoeken van eitje , beetje melk/ veel water en bloem/meel. Belegd met suiker. Afgewisseld met sneetje brood met dun smeerworst. 's Avonds pasta met saus van gebakkken ui en tomatenblokjes. Afgewisseld met soep van tomatenblokjes/ gebonden met bloem, bouillontablet en ui. Dan een sneetje brood erbij.
Al met al niet ideaal, maar ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige was die het zo deed.
Andere goedkope maaltijd is opgebakken gekookte gebroken rijst met zakje goedkoopste inproba nassigroenten erdoor. Dat hebben we vaak op. Indien iets ruimer: Je kunt met een pondje gehakt en een goedkope (plof)kip heel veel maaltijden bereiden met een beetje creativiteit. En eet met seizoen mee qua groente en fruit.  Met een stukje uitgeplozen kip , spliterwten/ linzen/ bruine bonen, prei/ui, knolselder, winterpeen kun je goed vullende maaltijdsoepen maken.

In de tijd dat we de toevlucht moesten nemen tot bovenstaande was de tijd dat er een hoger inkomen was dan nu. Nu is het inkomen flink lager, maar veel meer beleid. En ja fijne vleeswaren en andere luxe producten komen nu nog maar zelden op tafel. Wel altijd groente en fruit.

Misschien kun je het je nu beter voorstellen?

Joost

Quote from: Domgansje1957 on Nov 15, 2020, 11:09 AM
Klinkt mss heel "rijk", maar ik snap niet dat iemand kan rondkomen van 80 euro per maand met een gezin.

Wat eet je dan?

Ik kan me daar niks bij voorstellen.

Sorry dit is per week. Maar als het moet dan kunnen wij 200 euro per maand (50 per week) met zijn vieren eten.  Ooit gaven wij bijna 800 euro uit per maand. Je moet heel kritisch zijn van wat je koopt. Een brood kost 1 euro en een duur brood 2,15. Erwtensoep kost 1,15 per per blik (800 ML) en eieren 30 stuks voor 5 euro. Beleg, Jam en pindakaas is ook lekker.  Speculaas is ook goed genoeg.

Het gaat erom je moet geld overhouden, om te kunnen aflossen of een reserve opbouwen. Je moest eens zien hoeveel wij elke keer weggooide of kochten in een opwelling.

Soms heb je geen keuze. Het voordeel is, dat er niets wordt weggegooid, alles wordt gebruikt.

Domgansje1957

Nadat ik je post gelezen, moest ik nog boodschappen doen.
Eerst gekeken wat er nog allemaal in huis was en in de vriezer, en dat "aangevuld" voor een week.
Technisch bezien ben ik met 18,00 uitgekomen.

We gaan het zien, want ik wil het nu al leren, voordat ik dadelijk een AOW-uitkering heb en ook stop ik het restgeld in een potje, als reserveboodschappengeld en dat ik voldoende heb om andere spullen te kopen, die je niet iedere week nodig hebt.

Ik ben wel bijna anderhalf uur in de Jumbo geweest, met zoeken naar alles.
De allergoedkoopste produkten stonden allemaal onderaan het schap. Lol.

Joost

Misschien is de aanschaf van een (extra) vriezer de moeite waard. Kijk als er aanbiedingen zijn koop deze in en vries deze in. Tegenwoordig doe ik de boodschappen online en laat deze thuis afleveren. De kosten zijn 3,95 en besparen mij rijden met de auto parkeer stress. Je ziet wat je uitgeeft, wordt niet verrast bij de kassa. Ik hou mij aan de 90 euro per week, 80 euro zijn voor de standaard zaken en 10 euro is voor aanbiedingen. Tijdens het boodschappen doen, wikken en wegen we. Als we dit kopen, dan moeten hier wat minder van nemen. Voor de kerst e.d. hebben wij al aardig de vrieskasten vol.

We eten gezond en hebben geen honger. De kids weten niet mee beter en eten wat er tafel komt. Eet je niet, jammer, morgen is het weer eten. Als teveel gehakt koopt, dan wordt het wel eentonig, maar je kan ook stampot eten. Prei met aardappelen en gehak is ook lekker. Prei kan je invriezen.

Er zijn veel mogelijkheden.

Meelezertje

Quote from: Domgansje1957 on Nov 15, 2020, 07:17 PM

Ik ben wel bijna anderhalf uur in de Jumbo geweest, met zoeken naar alles.

Wat ook helpt is online bijv bij de jumbo je lijstje maken, dan kun je de voordeligste merken kiezen en meteen zien welk bedrag je kwijt bent. Je ziet meteen ook de kiloprijs. Bijvoorbeeld de voordeligste havermout is 1 euro per kilo en de duurste ruim 7 euro!

Domgansje1957

Dat ik goedkoper kan/moet/wil gaan leven, dat is een feit, en liefst vegetarisch tot zo weinig mogelijk vlees per week.
Zolang het maar gezond is, dan heb ik daar geen moeite mee.

Ik ben overigens zeer beperkt met de keuze van supermarkt in de buurt, hoewel er een Aldi en een Jumbo hier in mijn dorp is.
Online bestellen heb ik nog overigens (nog) nooit gedaan, en ik ga ik wel vaker naar Duitsland, maar dan moet ik met de Omnibuzz, en daar mag je helaas niet veel meenemen, maar dat scheelt zoveel in prijs op artikelen als wasmiddel, deodorant, verzorgingsartikelen.

Verder moet ik bekennen dat ik een fervente koffiedrinker ben, en heb besloten om een "gewoon" koffiezetapparaat te gaan kopen, want ik ben welhaast verslaafd aan de koffie van Dolce Gusto, dat nieuwe apparaat zal ik waarschijnlijk dus al gauw terugverdiend hebben, en ik ga ook aan de thee, al vind ik dat niet lekker.

Fruit ga ik nu voortaan op de markt kopen, want de plaatselijke Jumbo hier die maakt er een potje van, want de bananen waren bijv. opgeslagen van normaal al jaren 99 cent naar 1,19 euro.
Schandalig hoe de eigenaar van Jumbo, zo waanzinnig veel opgeslagen is met diverse artikelen.
Aldi vind ik best duur voor een persoon alleen, omdat veel van de artikelen, allemaal zo'n grote verpakkingen zijn.

Omdat ik in de WAO zit, is dat gepuzzel waar ik de boodschappen ga halen/doen en speuren naar de aanbiedingen, een zinvolle besteding want je bent er wel een poosje zoet mee, maar het zal wel moeten want over pakweg 5 jaar ga ik de AOW in, en daardoor valt er werkelijk een gedeelte inkomen weg, en ik heb geen pensioen opgebouwd, dus dat wordt smalletjes.

Als ik nu begin, ben ik mss in staat een buffertje op te gaan bouwen, zodat ik niet direkt helemaal voor financiële verrassingen kom te staan.

Het klinkt mss vreemd, maar toen ik in de schulden zat, was ik nooit bezig met de toekomst, in feite was het gewoon iedere maand nadat mijn WAO binnenkwam, na aftrek van loonbeslag, zo dat ik dacht : Hehe weer een maand overleefd, maar nu moet ik meer toekomstgericht gaan denken qua inkomen, en hoe gek het ook klinkt, wordt ik er helemaal moedeloos van, want stel je voor ik wordt "oud", dan zal het wel moeten.

Het enige wat me momenteel bezighoud is: Geen schuld meer, en geen schulden maken, en daar is niet meer kunnen en bovenal niet willen roodstaan, prioriteit nummer 1, want dat is helemaal een no-go als je van een AOW-tje moet gaan leven.

Wat ik ook ga doen, is zegeltjes van de Jumbo sparen, zodat ik "ongemerkt" een klein spaarpotje aanleg voor leuke dingetjes.
Nooit mee bezig geweest, maar ik las dat bij een van de forumleden, die dat deed met AH-spaarzegels.

Verder de eerste keer iets "2e-hands" in mijn huis, want ik heb de leren bank van een bevriend echtpaar gratis gekregen, omdat mijn oude bank echt aan vervanging toe is en mijn toekomstige "nieuwe bank"er nog supergoed uitziet, en hun een nieuwe bank gekocht hebben, en de oude bij mij thuis afleveren eind dec.

Marktplaats staat weliswaar vol met dergelijke spullen, maar ik krijg ze niet hier in huis, want ik heb helaas geen auto, omdat ik simpelweg geen auto meer kan/mag rijden vanwege medicijnen, vanwege een PTSS en paniekaanvallen en mensen achterna lopen en om hulp vragen, dat is niet mijn ding.

Het doet me overigens wel goed om het eens op te schrijven, want ik praat daar erg weinig tot nooit over, en heb helaas weinig sociale kontakten.
De eerste lock-down, heeft me overigens bijna tot aan de rand van overspannenheid gedreven, want ik ben buiten bovengenoemde klachten, waardoor ik ooit in de WAO ben beland, lichamelijk flink ziek geworden: Ik heb inmiddels een schrompelnier die eruit moet binnenkort, en door een haperende alvleesklier en diabetes, mijn ogen zodanig aangetast door staar, dat ik afgelopen jaar nog maar weinig tot niks zag, en de operatie aan beide ogen onder volledige narcose werd maar steeds uitgesteld.
Ik had vorig jaar nov. aan 1 oog geholpen moeten worden en een half jaar daarna aan het andere oog, maar ik ben 9 okt jl. pas geholpen door dat opschalen van de operatie(s).
Alles goed gegaan aan het eerste oog, en ik zie nu weer meer dan 70% ( was inmiddels terug gegaan naar minder dan 20%) aan het geholpen oog, en de andere ingreep zal waarschijnlijk begin jan. 2021 gaan gebeuren.

Ik heb werkelijk steun aan dit forum, want ik ben ook heel systematisch de verhalen aan het lezen van anderen, en hoe pijnlijk de situatie van anderen ook is als ik de verhalen lees, ik put er moed uit voor mezelf omdat het allemaal veel erger had kunnen zijn voor mij, en niet in het minst omdat ikzelf een schuld van bijna 25.000,00 euro heb weggewerkt, zonder schuldhulpverlening.

Enfin ik hou op met zeuren en ga aan de slag, met werkelijk nieuwe moed, en maar kijken waar het schip dan strand, en eens een soort "spaarmeter" hier beginnen op te schrijven om te kijken hoe het loopt, want na aflossing van iemands schuld, dan ben je dr nog niet en heb ik in dit geval nog wel een weg te gaan, voordat je weer helemaal alles op de rit hebt.

Een fijne dag nog allemaal.

Meelezertje

Je hebt de juiste houding. Je doet het echt goed naar mijn bescheiden mening. En als je zo inzet hoef je echt niet tegen de toekomst op te zien. Het geeft zoveel rust als je lekker gewoon leert rondkomen met je (toekomstig) AOW inkomen. Je hebt nu nog een paar jaar om een buffertje op te bouwen met de uitkering die nu hoger is dan AOW. Geef jezelf een poosje. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt om met minder uit te komen. Je ogen gaan ook steeds meer open om bijv de vaste lasten naar beneden te krijgen. Ook is goed om van je af te schrijven. Zo kun je elkaar bemoedigen en scherp houden.
Ook ik heb heel veel spullen in huis van markt.plaats. Ook mijn koffiezetapparaat. Kon ik 2 straten verder ophalen. Ik maak een lijstje met dingen die ik graag wil of nodig heb. En kijk regelmatig op max 5 km van mijn woonplaats. Zo kwam ik aan gordijnen, vitrage, laminaat, een nieuw wastafelmeubel, een wc pot, muurverf, een nieuw deur en raamkozijn met glas voor de keuken, kleding, goede schoenen, kadootjes voor de kleinkinderen, kussens en assessoires. Ik blijf wel kritisch dat mijn huis niet dichtslibt met dingen die het net niet zijn.Ik koop alleen als het echt helemaal naar mijn zin is. En anders komt het weer op markt.plaats en heeft het me niks gekost.
Toevalligerwijze hebben wij in de buurt ook alleen een Jumbo en Aldi. Ik doe om en om. De ene week een bestelling bij de Jumbo en de andere week zelf naar de Aldi. Zo koop ik voor 2 weken de artikelen die per winkel het voordeligst zijn.
Drogist artikelen vaak bij Kruidvat. Eerst konden we nog weleens naar Duitsland. Dat scheelde veel. Voor de hele familie. Mijn broer lust graag een borreltje. Bijv voor 5 euro kocht ik dan een fles Korn (jenever). Maar lettend op de aanbiedingen van Kruidvat lukt het ook goed.  Ik besteed nog steeds, net wat Joost ook doet, een deel van mijn weekbudget aan aanbiedingen.  Dan kan ik er vaak zolang mee doen tot het weer in de aanbieding is.
En jezelf af en toe verwennen met een lekkere Gusto.... feestje

Dick

QuoteEnfin ik hou op met zeuren en ga aan de slag, met werkelijk nieuwe moed, en maar kijken waar het schip dan strand, en eens een soort "spaarmeter" hier beginnen op te schrijven om te kijken hoe het loopt, want na aflossing van iemands schuld, dan ben je dr nog niet en heb ik in dit geval nog wel een weg te gaan, voordat je weer helemaal alles op de rit hebt.

Een fijne dag nog allemaal.

Je gaat er wel komen. Wij zijn tros op je  :)
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info