Moeilijk om aan de goede kant van de streep te blijven

Started by Domgansje1957, Jun 30, 2020, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

Domgansje1957

Ik ben van aug. jl 63 jaar. Niet dat ik een superlage uitkering heb, maar ik zou graag wat willen bijverdienen om een buffertje te hebben voor als mijn AOW begint. Alle beetjes helpen immers. Ik heb nog een kleine 5 jaar en als ik al eens 100,00 euro kunnen apart leggen als "appeltje voor de dorst" of om de eerste tijd dan op te vangen, want ik heb maar een klein beetje aanvullend pensioen, omdat ik al zolang in de WAO zit helaas.

Meelezertje

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Domgansje1957

80-100% en omdat ik met bepaalde gezondheidsproblemen zit, blijf ik daar ook in tot aan mijn pensioen.
Er staat in het rapport niet dat ik niet mag werken, maar dat ik geen "duurzaam benutbare mogelijkheden heb op lange termijn", dus dan mag ik er wel iets bij doen als/zolang ik het kan.
Dat zou ik dus graag gaan proberen, en het is vanuit huis, goed betaald dat wel, maar geen vaste baan, of vaste uren, max. 20 uur per maand, dus echt een bijverdienste.

Meelezertje

Als ik goed geinformeerd ben, mag je gewoon bijverdienen. Alles wat je verdient wordt in mindering gebracht op je uitkering. Alleen 1700 euro per jaar (omrekenen per maand) voor vrijwilligerswerk niet. Heb je 5 jaar achtereen veel bijverdiend, dan komt de uitkering in gevaar als je er weer mee stopt.
Ga je meer verdienen dan je uitkering nu,  dan mag je dat houden, maar stopt de uitkering wel. Lukt het je niet dat werk vol te houden, dan krijg je dus weer je (volle) uitkering terug. Mits binnen 5 jaar stoppen met werken. Maar dat moet lukken gezien je leeftijd.
Is je uitkering echt zo laag dat je niet kunt rondkomen (onder minimum/ bijstandniveau) ? Dan zou je aanvulling moeten kunnen krijgen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

jan

Het vervelende is dat als je een uitkering hebt, je niets mag bij verdienen. Het is heel vervelend, maar je zit hier aan vast tot je pensioen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Domgansje1957

Quote from: Meelezertje on Oct 15, 2020, 01:12 PM
Als ik goed geinformeerd ben, mag je gewoon bijverdienen. Alles wat je verdient wordt in mindering gebracht op je uitkering. Alleen 1700 euro per jaar (omrekenen per maand) voor vrijwilligerswerk niet. Heb je 5 jaar achtereen veel bijverdiend, dan komt de uitkering in gevaar als je er weer mee stopt.
Ga je meer verdienen dan je uitkering nu,  dan mag je dat houden, maar stopt de uitkering wel. Lukt het je niet dat werk vol te houden, dan krijg je dus weer je (volle) uitkering terug. Mits binnen 5 jaar stoppen met werken. Maar dat moet lukken gezien je leeftijd.
Is je uitkering echt zo laag dat je niet kunt rondkomen (onder minimum/ bijstandniveau) ? Dan zou je aanvulling moeten kunnen krijgen.

Zpals ik begrepen heb, mag ik wel degelijk bijverdienen vanuit de WAO (de oude regeling waar ik in zit), tot een bepaald (bruto)bedrag.
Daarom ben ik benieuwd wat dan mijn maatmanloon is, want van daaruit mag ik 20% bruto van mijn uitkering "bijverdienen".
Kom ik daarboven dan korten ze direkt.
Het is idd wel zo dat ik wellicht toeslagen verspeel, dus wat is wijsheid.
Ik zit wel boven Bijstandsnivo hoor, maar omdat ik (ook pas sinds kort, vanaf dat ik geen schulden meer heb) ook wel eens aan de toekomst denk, dus ook het feit dat ik dan nog minder inkomen ga hebben in de WAO en geen aanvullend pensioen (dat is te verwaarlozen), ben ik daarover aan het denken.

Als je niet uren, dagen, maanden en jarenlang zit te piekeren over het "uit de schulden komen", dan heb je ineens een boel tijd over op een dag.

Het is ook maar een gedachte waar ik momenteel veel over nadenk, want een vetpot is het niet , al kan ik er wel van rondkomen.

marco

Wel eens gedacht aan de prins op witte paard? Samen heb je meer en het is ook gezellig.
Marco en Bianca

Domgansje1957

Haha. nee wat dat betreft ben ik al mijn halve leven self-supporting, niet op zoek en zeker niet om financieen aan te vullen.
Ik heb het vanaf mijn 30e gerooid als gescheiden, werkende alleenstaande moeder, en eigenlijk was ik van plan om dit deel van mijn leven ook zelf op te lossen.
Maar ja, je weet maar nooit, er valt vroeg of laat mss wel iemand door de brievenbus.

Meelezertje

"Zoals ik begrepen heb, mag ik wel degelijk bijverdienen vanuit de WAO (de oude regeling waar ik in zit), tot een bepaald (bruto)bedrag.
Daarom ben ik benieuwd wat dan mijn maatmanloon is, want van daaruit mag ik 20% bruto van mijn uitkering "bijverdienen".

Waarom vraag je het niet aan de UWV? Ik neem aan dat zij wel weten wat jouw maatmanloon is. Zij hebben jou je uitkering toegekend. Dus de gegevens zijn bij hun bekend. Dan kun je zelf bekijken wat je mag bijverdienen! En je kunt dan zelf berekenen in hoeverre je toeslagen in het geding komen.

Op zich vind ik het heel logisch,  dat als je volledig bent afgekeurd, dat eventuele bijverdiensten gekort worden op de uitkering.  Want je blijkt dan toch te kunnen werken. Mijn opvatting. Klein sprokkelwerk en vrijwilligerswerk daargelaten.

"Wel eens gedacht aan de prins op witte paard? Samen heb je meer en het is ook gezellig."    ;D ;)

En om je op de toekomst voor te bereiden tijdens toekomstige AOW. Ga nu alvast een buffer aanleggen. Vele kleintjes maken 1 grote en je leert alvast met minder rond te komen.

Marjan12

Ik ben ook een alleenstaande moeder, ik begrijp waar je doorheen bent gegaan. En ik sta niet meer te wachten op een prins op een wit of zwart paard!

Domgansje1957

Quote from: Marjan12 on Oct 17, 2020, 09:26 PM
Ik ben ook een alleenstaande moeder, ik begrijp waar je doorheen bent gegaan. En ik sta niet meer te wachten op een prins op een wit of zwart paard!

Ik denk dat ik door al die financiƫle problemen ook een control-freak ben geworden.
Ik wil gewoon eigen en volledig beheer over mijn geld, en ben als de dood om weer problemen te krijgen.
Ik denk dat als ik iemand zou tegenkomen, ik het eerste zou vragen of vissen hoe het met zijn financieƫn zit.
Niet omdat ik een gold-digger ben, maar stel je voor dat ik een probleemfiguur tegenkom, op dat vlak, dan zit ik weer in de shit.
Ik zou dat echt niet nog es willen meemaken, en gunnen doe ik het ook niemand hoor.
Trouwens toen ikzelf in de penarie zat, wilde ik geeneens een partner, puur omwille van het feit dat ik wel wat anders aan mijn hoofd had.

Als ik zie hoe ik alweer in de stress schiet van wat deelbetalingen van Jaarrekeningen, en een kleine "paniek"-uitschieter vanwege dat Corona-gebeuren, want ik zit al vanaf maart 2020 binnen en heb toen zelf ook Corona gehad, nee geef mijn portie maar aan fikkie.

Ik ga na alles wat ik gelezen heb, proberen om dadelijk mijn inkomen te "verlagen" naar AOW-nivo, en van het overblijvende deel te leven, en wat meer opzij leggen om het allemaal op te gaan vangen, al is het maar een beetje dan.

Ik moet idd ook gaan leren om te "sparen" want dat was voorheen niet echt mogelijk.
Ik had mijn uitkering, en daarvan leefde ik, met weinig tot geen buffer, want vakantiegeld en Belastingteruggave, dat ging in de loop van het jaar ook alweer op.
Ik was alleen maar gefocust om van die schulden af te komen.

Achteraf bezien had ik mss ook beter in de Schuldhulpverlening kunnen gaan, dan had ik dat proces wellicht verkort, maar ik heb het alleen gedaan en dat is ook weer een pluspunt.

Mss moet ik gewoon het bedrag wat ik gebruikte om af te lossen aan de kant gaan leggen, als buffer, voor als ik in de AOW zit, maar dan is het ook erg dunnetjes gesteld met huishoudgeld.

Ik maak sowieso niks op aan "luxe" behalve dat ik Netflix heb, en ik heb mijn 2 hondjes wel verzekerd voor Dierziektekosten en ik wil dat ze het goed hebben.

Nogmaals ik ben het niet meer gewend om geen schulden te hebben, maar nu door dat Corona-gebeuren wel bang voor de toekomst.
Het is echt allemaal heel nieuw voor me.

Joost

Het gaat wel goed komen met jou! Je hebt besef van jou situatie en je gaat er wat aan doen!

Meelezertje

"Als ik zie hoe ik alweer in de stress schiet van wat deelbetalingen van Jaarrekeningen"

Een tip is om van alle jaarrekeningen per maand te gaan betalen. Bijv Gemeentelasten, waterschap etc. Ook het eigen risico van de ziektekosten verzekering kun je vaak in 10 maanden laten afschrijven. Heb je het uiteindelijk niet opgebruikt, dan krijg je het (restant) terug. Dat is altijd handiger dan in 1 keer een groot bedrag als eigen risico te moeten betalen. En terugkrijgen is leuker. Zo reken je je niet rijk in de goedkope maanden en arm in de dure maanden. Zet ook je energierekening iets hoger, zodat je zeker niet hoeft bij te betalen.

Succes. Ik sluit me aan bij Joost. Je gaat het wel redden. Het is even slikken met het zicht op de toekomst van de AOW. Maar wees blij dat je nu met uitkering meer hebt dan straks met AOW. Want dan is er nu dus ruimte om wat opzij te leggen. Stel dat je daar pas op het laatste moment zou achter komen.

Domgansje1957

Ja jullie hebben allemaal gelijk hoor. Ik ben iig al blij dat ik uit die gruwelijke schulden ben.
Ik heb gewoon het volgende besloten, namelijk om alles wat ik boven mijn toekomstige AOW krijg nu al aan de kant te gaan zetten, en er zo langzamerhand in te gaan beginnen te groeien voor als het dadelijk echt zover is.

Dat lijkt me voor nu de meest geschikte oplossing, want ergens moet je toch beginnen.
Nog 2 maandjes even door de zure appel heenbijten, met al die betaalregelingen en dan kan ik in 2021 gaan proberen te sparen, superzuinig te gaan leven echt volgens het NIBUD, en hopelijk dat ik komend jaar eens mijn vakantiegeld aan de kant kan zetten om te sparen.
We gaan het zien en eerlijk gezegd ben ik superbli, met het oog op de ongetwijfeld komende economische crisis in Nederland, dat ik toch vanuit een schone lei hier in kan beginnen en "meegroeien" naar mijn AOW toe.
Er zijn helaas (en ik benijd niemand in zo n situatie) mensen die nu door wegvallen van inkomens ed., ontslag of faillissement, door dat Corona-gebeuren, er nog 100 keer erger voor staan, dan ik.

Rotterdam01