Moeilijk om aan de goede kant van de streep te blijven

Started by Domgansje1957, Jun 30, 2020, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

Domgansje1957

Gewoon zomaar een vraag aan mensen die het al 'overleefd" hebben en schuldenvrij zijn.

Sinds april jl. heb ik dus geen schulden meer, geen roodstand op de bank, niks van dat alles.

Natuurlijk heb ik nog geen buffer, want zoveel inkomen heb ik nou ook alweer niet dat ik dit in 2 maanden kan realiseren.

Rond deze tijd komen ook altijd de Jaarafrekeningen van bijv. Essent, WML, BsGW, en als klap op de vuurpijl kreeg ik deze week een belastingbrief dat ik in 2019 670,00 euro teveel Huurtoeslag heb gehad.
Ik kan deze wel in termijnen betalen, maar nu zit ik binnen de 2 maanden dat ik schuldenvrij ben/was, weer met 4 betalingsregelingen.
Verder heb ik een reparatie aan mijn scootmobiel ( geen WMO, maar particulier aangeschaft ooit) waarvan de kosten 425,00 euro zijn.

Daar was ik wel even verbluft over dat het "Schuldenvrij" zijn en geen achterstanden dus exakt 2 maanden heeft geduurd.

Is dit iets "gewoons" waar iedereen mee te maken krijgt na al die schulden en ben ik weer terug bij af, zolang ik geen goede buffer heb en die (Jaar) rekeningen daarom, helaas weer in termijnen moet betalen?

Mijn vraag klinkt mss onnozel, maar is dit dan mijn "nieuwe normaal"?

Ik kan mijn rekeningen wel betalen en heb mijn boodschappengeld, maar het lijkt nu weer precies op hoe het was en door die regelingen kan ik bijv. geen buffer opbouwen.

Hoelang duurt nou zoiets dat je, mocht je in de toekomst die eigenlijk jaarlijks terugkomende rekeningen krijgen, dat je dat dan in een keer zonder moeite kunt betalen en toch nog iets van je spaargeld overhoudt voor onvoorziene omstandigheden, of treffen jullie, voor hogere jaarrekeningen, altijd betalingsregelingen, en moet je dit "mee-budgetteren en incalculeren?

Groetjes en bedankt alvast voor jullie antwoorden. en tips zijn ook welkom.

jan

Is niet onnozel, maar je hebt geen buffers, zodat je niet kan opvangen. Elke tegenvaller, wordt weer een probleem. Binnen een jaar moet je een buffer hebben opgebouwd. Er was een oorzaak dat je in de problemen kwam, deze oorzaak is nog niet. Pas als de oorzaak te pakken hebt, verder gaan. Wij kwamen in de problemen, door dat voorschot op energie en water te laag waren. En ja plots waren er flinke tegenvallers, NUON hoger afrekening. Hier leer je van, doordat je de termijn bedragen hoger maakt.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Katniss

Helaas blijft het een lastig probleem.
Wat ik wel geleerd heb, is dat wat jij nu schetst de reden is om een balans te krijgen tussen sparen en aflossen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om elke cent gebruiken om af te lossen, maar vaak is dat niet verstandig.

Probeer dus de betalingsregelingen zo af te spreken dat je een beetje ruimte hebt om te sparen. Sterkte met deze situatie en het is je eerder gelukt, dus het gaat je nu ook weer lukken om eruit te komen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Domgansje1957

Natuurlijk gaat het me wel weer lukken, maar ik schrok er best even van. En ik besef nu ook dat het na het "schuldenvrij" zijn nog zeker een jaar duurt voor je een buffertje hebt opgebouwd, om zoiets allemaal op te vangen en hopelijk gebeuren er geen "rare" dingen, want ik wil echt nooit meer terug naar de oude situatie.

Ik heb ook, mss te overmoedig, te hoge bedragen afgesproken mbt. die betalingsregelingen want ik wil er echt zo gauw mogelijk vanaf.
Het zijn ook maar een paar maandjes, dus het is aftellen, maar ik betaal nu meer dan ik "afloste" in de oude situatie. en vind het wel vreemd van mezelf, dat ik nu ineens wakker lig van die regelingen, terwijl ik jarenlang enorm hoge schulden had.

De schrik zit er iig nog goed in.

Het is even slikken, maar ik zal de rest van 2020 toch nog even in de schulden zitten en schreef het hier omdat ik dat wel zo eerlijk vind, want ik heb dus helaas weer "schulden" en ik heb de vlag ietsje te vroeg uitgehangen.

Groetjes en een fijne dag nog.

marco

Marco en Bianca

Meelezertje

Alles staat of valt met een goede begroting en daaraan vasthouden. Je zou alle vasten lasten op een rijtje kunnen zetten en al je leefgeld uitgaven en je reserveringen. In een jaarbegroting en een maandbegroting. Het kan zijn dat je teveel uitgeeft voor je inkomen. Met een riant inkomen is een buffer opbouwen minder lastig dan met een inkomen dat maar net genoeg is om mee rond te komen.
Wij hebben een minimum inkomen. En hebben toch in een paar jaar een leuke buffer opgebouwd. Om een buffer op te bouwen na de schulden:  Ik weet het niet wat bij jou kan, maar wij hebben gekozen om auto (die op zich niet veel waard was, maar nog wel goed reed) te schorsen om tijdelijk geen belasting en verzekering te hoeven betalen. Binnen het jaar wel weer ontschorsen anders ben je je no claim kwijt etc Heel zuinig met energie en dat maandelijks managen of je niet boven het heel laag ingesteld maandbedrag uitkomt. Gas wekelijks bijhouden. Wij besloten om gewoon niet meer dan 40 kwh per week te gebruiken.  En per jaar 750 kuub gas. Als je ziet aankomen dat je daar bovenuit gaat komen; dan maar weer een maand wat kouder zitten en nog minder (kort) douchen. Geen vaatwasser en droger gebruiken. De koelkast in de schuur uit. Weinig wasjes draaien. Geen oven. Aquarium en waterbed komen er hier sowieso niet in.  Geen abonnementen, geen sportschool enz. Ook  op  leefgeld is veel winst te behalen. Bedenk vooraf precies wat je kunt uitgeven zonder overschrijdingen. Probeer over alle posten de kaasschaaf te  halen. Dus het is echt mogelijk wil ik daarmee zeggen. Een tip is ook nog om alle jaar en half jaar betalingen zoveel mogelijk te spreiden door maand betalingen.
Succes! Een buffer geeft zoveel rust. En goed budgetteren ook.
Probeer vakantiegeld en andere meevaller niet mee te rekenen in de passende begroting en ook na ontvangst niet uit te geven.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

Ik kan enkel maar adviseren hou een boekhouding bij voor jezelf, dan weer je waar je geld heen gaat. Als je dit uit geeft aan dingen die je niet nodig hebt zie je dat gelijk. Wij doen dit al jaren, in begin zeer confronterend. Dit hebben wij geleerd op een cursus van de gemeente voor schuldenaren. En ja wij hebben er heel veel aan gehad, anders hadden wij het niet gered.

Domgansje1957

Quote from: Meelezertje on Jul 01, 2020, 02:10 PM
Alles staat of valt met een goede begroting en daaraan vasthouden. Je zou alle vasten lasten op een rijtje kunnen zetten en al je leefgeld uitgaven en je reserveringen. In een jaarbegroting en een maandbegroting. Het kan zijn dat je teveel uitgeeft voor je inkomen. Met een riant inkomen is een buffer opbouwen minder lastig dan met een inkomen dat maar net genoeg is om mee rond te komen.
Wij hebben een minimum inkomen. En hebben toch in een paar jaar een leuke buffer opgebouwd. Om een buffer op te bouwen na de schulden:  Ik weet het niet wat bij jou kan, maar wij hebben gekozen om auto (die op zich niet veel waard was, maar nog wel goed reed) te schorsen om tijdelijk geen belasting en verzekering te hoeven betalen. Binnen het jaar wel weer ontschorsen anders ben je je no claim kwijt etc Heel zuinig met energie en dat maandelijks managen of je niet boven het heel laag ingesteld maandbedrag uitkomt. Gas wekelijks bijhouden. Wij besloten om gewoon niet meer dan 40 kwh per week te gebruiken.  En per jaar 750 kuub gas. Als je ziet aankomen dat je daar bovenuit gaat komen; dan maar weer een maand wat kouder zitten en nog minder (kort) douchen. Geen vaatwasser en droger gebruiken. De koelkast in de schuur uit. Weinig wasjes draaien. Geen oven. Aquarium en waterbed komen er hier sowieso niet in.  Geen abonnementen, geen sportschool enz. Ook  op  leefgeld is veel winst te behalen. Bedenk vooraf precies wat je kunt uitgeven zonder overschrijdingen. Probeer over alle posten de kaasschaaf te  halen. Dus het is echt mogelijk wil ik daarmee zeggen. Een tip is ook nog om alle jaar en half jaar betalingen zoveel mogelijk te spreiden door maand betalingen.
Succes! Een buffer geeft zoveel rust. En goed budgetteren ook.
Probeer vakantiegeld en andere meevaller niet mee te rekenen in de passende begroting en ook na ontvangst niet uit te geven.

Helemaal mee eens hoor, want als ik dat niet gedaan had was ik sowieso niet na al die jaren " schuldenvrij" geweest.

En vanwege die schulden leef ik sowieso al heel zuinig, kan niet anders, want dan red ik het niet en had ik het ook nooit op eigen kracht gered, vanaf 2008, door het met man en macht aflossen van al mijn schulden en die rente op rente.

Een auto heb ik sowieso al niet, maar wel een scootmobiel in eigendom, omdat ik niet meer kan/mag fietsen, en volkomen afhankelijk ben daar van en de Omnibuzz (gehandicaptenvervoer) en er van de WMO geen kreeg destijds (3 jaar gereden, dus geruild met een wijkbewoner en mijn elektrische fiets, het duurste wat ik sinds jaren had, geruild heb voor een scootmobiel van zijn overleden vader)

Ik zat helemaal in die euforie van het "schuldenvrij zijn" in april jongstleden, en was nog ff niet zover met bedenken dat ik een buffer moest gaan opbouwen, toen alle jaarafrekeningen ineens op mijn deurmat vielen, waardoor ik betaal-regelingen moest gaan treffen.
Als klap op de vuurpijl een reparatie aan mijn scootmobiel van 425,00 euro en verzekering 105,04 euro.

Vanwege mijn ziekte ben ik wijselijk maar het Eigen Risico Ziektekosten in 10 termijnen gaan betalen.

Het is ook niet wereldschokkend en over [akweg een maand of 5 is het leed alweer geleden, maar dan moet ik als de wiedeweerga natuurlijk weer geld gaan "sparen" voor onvoorziene omstandigheden en de nieuwe jaarafrekeningen ed.

Dat viel me dus even allemaal rauw op mijn dak en ik vraag me ook af hoe groot zo'n buffer moet zijn.
Zal wel voor iedereen persoonlijk zijn, maar moet je dan iets calculeren van 2 of 3 maandsalarissen?

Het is zo raar (van mezelf) dat ik al die jaren van een absoluut minimum heb geleefd en dat dat lukte, en dat ik nu net als een kleutertje weer helemaal van voren af aan moet beginnen, en het net lijkt alsof ik niet weet waar.

Vannacht weer een superstrenge begroting voor mezelf gemaakt tot op de cent af nauwkeurig, en even uithuilen en opnieuw beginnen.

Dat hele aflossingsgebeuren-schrikbeeld van al die jaren komt, weer helemaal terug (in tegenstelling tot vroeger, want ik heb al die jaren (achteraf bezien) als een robot geleefd, slaap ik er echt niet van en ik wordt werkelijk soms zwetend wakker van de een of andere enge droom daarover) en ik vraag me af hoe ik het überhaupt heb volgehouden en besef nu terdege dat ik het "echte nieuwe begin" van schuldenvrij zijn nog een half jaartje zal moeten uitstellen, en hopen dat er niks verschrikkelijks gebeurd met een of andere betaling of bijv. een defekte wasmachine, want dan zit ik weer in de problemen en dat jarenlang "het ene gat met het andere vullen" qua betalingen/financieén, dat wil ik nooit meer hoeven meemaken.

Het houd nog niet op bij het afmelden van die laatste BKR-notering, door de firma Lindorff, weet ik inmiddels.
Ik was zo enorm blij toen ik die e-mail kreeg, door die betaling ineens tegen finale kwijting, er op de website van de BKR een kopie van gemaakt had en dat er 3300,00 van de totale restschuld werd kwijtgescholden, en dat verbleekt nu omdat ik alweer in de schulden zit.

Enfin ik ben blij dat ik het even van me heb kunnen afschrijven, omdat ik er best wel depri van ben.

Fijn weekend allemaal, en voor degenen die nog in de problemen zitten: Moed houden. :)

willy

Beste 1957,
(Domgansje is in dit geval zeker onterecht)
Je moet jezelf niet onderschatten.
Als je de rekeningen in delen betaald, betekend dit geen schuld maar maandelijkse betaling.
Je hebt meteen goed gereageerd door contact op te nemen , en gespreid te gaan betalen.
Dit soort zaken overkomt iedereen (Murphy) , maar zo lang je geen achterstand opbouwt,
ben je gewoon rekeningen aan het betalen.
Dat je nog geen buffer hebt is begrijpelijk, maar ook dit gaat je lukken.
Bedenk, je laat je niet vangen door nu los te laten.
Je bent meteen begonnen om het ongemak op te lossen.
Kortweg je kan zeggen "Ik bent geweldig".
En ja vloeken hoort erbij, maar opgeven nooit.
Ben vooral trots op jezelf , en je hebt bewezen dat ze je niet klein krijgen.
En dat gaat nu ook niet gebeuren.
En als je over een bepaalde periode je veiligheidsbuffer hebt opgebouwd (3 tot 6 maandinkomsten),
dan begint het nieuwe normaal.
Is er dan een tegenvaller, dan denk je CHIPS (shit), betaald de rekeningen, hersteld je buffer en klaar.

Meelezertje

@(niet)Domgansje. Ik ben het met Willy eens dat gespreid betalen van tegenvallers/grote rekeningen gewoon slim is en je dat niet moet zien als weer in de schulden zitten.  Eigen risico betalen wij ook gespreid en gaat ook elk jaar op. Ik zou zeggen, voorlopig ga je gewoon streven naar een buffer van 500 euro door je zoveel mogelijk aan je strakke begroting te houden. Ben je daar, dan nog steeds blijven sparen voor je buffer/ noodfonds, maar dan kun je ook sparen voor leuke dingen. Is de buffer 1000 euro dan heb je echt grote kans om uit de schulden te blijven hoor. Al je apparaten zullen echt niet tegelijk kapot gaan. Het zal je zoveel rust geven. Moet je onverhoopt je buffer aanspreken dan daarna weer even extra streng.  Je lijkt me een hele sterke vrouw. Je komt er wel. Blijf ook plannen maken voor de leuke dingen straks, hoor.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Domgansje1957

Even een kleine update.

Het gaat "goed" met de afbetalingsregelingen, ware het niet dat ik in een week vanaf jan 2020 alle rekeningen van 2020 van CAK op mijn deurmat had liggen, waarvan ik er nog 7 nu nog moet betalen, in totaal 140,00 euro. Ik ga dat inlopen met het betalen van de normale reking die ik vanaf nu iedere mnd krijg en dan neem ik er eentje ekstra bij, want ik red het anders niet met boodschappen per week, want al met al is het geen vetpot.
Oktober en november is het allemaal nog krap aanpoten en hopelijk heb ik dec.2020,al mijn regelingen en "achterstanden" ingelopen.
Het lukt me gewoonweg niet om zonder angst en beven aan de toekomst te denken, en ik moet toch echt beginnen te denken aan mijn pensioen met een hele kleine aanvulling, wat er in een paar jaar zit aan te komen.

Ik zit er over te denken om een "bijbaanjte" te gaan nemen, al is dit heel onvoordelig op het moment ivm. het feit dat ik nu een WAO-uitkering heb, en die blijft tot aan mijn pensioen ivm. "niet duurzaam benutbare mogelijkheden".
Zou ik nu iets willen gaan bijverdienen weet ik overigens mijn "maatmanloon" niet eens, en ik wil me geen moeilijkheden op de hals gaan halen bij UWV nu, want dan zit ik helemaal in de problemen.

Als je zoiets van plan bent, waar moet je dan beginnen?, ik bedoel met zoeken.
Ik heb overigens al een toezegging mbt. een bijbaantje en alle beetjes helpen, al is het maar max. 20 uur per mnd.
Ik wil mijn zaakjes uiteraard wel in orde hebben en godzijdank heb ik wel al een minimale Uitvaartverzekering.
Ik ga er iig. flink op achteruit als ik in de AOW kom, al heb ik begrepen dat ik een hogere Huurtoeslag zou krijgen, ivm het feit dat ik "op sociale indicatie" in mijn huurwoning kan blijven wonen, omdat ik er al meer dan 25 jaar woon (ik huur 38 jaar al dezelfde woning bij de woningbouw, en deze is recent gerenoveerd en aangepast door mezelf zoals oa. een inloopdouche ed., met het oog om zelfstandig zolang mogelijk hier te kunnen blijven wonen)

Mijn vraag is dus:
Waar begin je hierover dingen uit te zoeken?
Op internet krijg je van die vage antwoorden namelijk, en ik wil absoluut niet voor verrassingen komen te staan, mocht ik er iets bij gaan doen, of dat ik beter alles kan laten zoals het nu is en pas werk ga zoeken in de vorm van een bijverdienste totdat ik in de AOW zit.

Zo raar dat als je "uit de schulden bent", en je je moet bezighouden met de toekomst en dat dat helemaal niet zo rooskleurig is allemaal.
Ik ben iig heel verontrust, wat er dan weer staat te gebeuren en eigenlijk ben ik dat eeuwige gepieker hierover beu.

Is het überhaupt mogelijk om al vooruitlopend op mijn AOW, een kant en klaar plan te hebben voor als mijn AOW gaat aanvangen?

Meelezertje

Probeer eerst eens helder te krijgen hoeveel AOW je gaat ontvangen; en hoe hoog de aanvulling is (pensioen?) Op jouw persoonlijk mijnpensioenoverzicht.nl krijg je daarvan een duidelijk beeld. Vervolgens kun je uitzoeken hoeveel huurtoeslag en zorgtoeslag je gaat ontvangen op grond van die gegevens. (op Belastingdienst toeslagen) Hoe zou je dan uitkomen met je inkomen als je geen extra schulden gemaakt hebt? Als je nu geen schulden zou hebben hoeveel hou je dan eigenlijk over om van te leven? Wat kun je bezuinigen op bepaalde vaste lasten. Daar heb je op de AOW leeftijd alleen maar profijt van. En nu al! Je instelling kan ook veranderen. Wat je nu armoedig vindt, kan straks best comfortabel aanvoelen. Ik spreek uit eigen ervaring.
Heb je hobby's die wat kunnen opleveren? Ik noem maar. Handwerken oid. Mits dat niet superveel gaat opleveren kun je dat verkopen via marktplaats. Gehaakte onderzetters, gebreide sjaals en mutsen, babysokjes ed. Of naaien van vlaggenlijntjes, poppenkleren voor baby born ed. Of als je van koken houdt kun je 'overtollige' maaltijden verkopen via thuisafgehaald.nl. Sluit aan bij je hobby en probeer er wat mee te verdienen. Je kunt ook eens laten uitzoeken hoe een bijbaantje je uitkering in gevaar brengt. Dat is een eerlijke vraag.

Domgansje1957

Kun je zoiets bijv. het beste bespreken met een belastingconsulent?, ik heb het niet over een "hobby" bijbaantje maar een bijbaan van een 20 uur per mnd. max. Meer kan en zou ik overigens ook niet willen.
Vandaar ook mijn vraag mbt. "maatmanloon" zolang ik (nog) in de WAO zit, met AOW verandert dat.
Ik weet nog niet eens of ik het zou kunnen op langere termijn, maar ik zou het wel eens willen proberen, en het is werken vanuit huis.
Idd zou natuurlijk de Huurtoeslag ed. verlagen, maar nogmaals ik ben nogal bang voor de toekomst op financieel gebied, en ik ben al blij dat ik schuldenvrij ben, nu al, maar zou mijn inkomen nu of /en in de toekomst wat hoger willen indien mogelijk.

Ik bedoel dit overigens bloedserieus, dus dit is geen bevlieging, maar ik weet niet waar te beginnen met uitzoeken.

Joost

Tot je AOW kan je in feite niets bij verdienen. Hoe lang is het tot je AOW, als ik dit vragen mag?