even een vraag.....
tenzij de nihil stelling goed uitpakt bij de rechter verwacht ik dat ik op het traject zit voor WSNP. Dit zou inhouden dat ik 3 jaar na de uitspraak eenschone lei zou hebben.... schuldenvrij zou zijn.... Inclusief de aanloop tijd komt dit waarschijnlijk op totaal 5 tot 6 jaar...
zo juist hoorde ik een vrouw op radio 1 zeggen dat ze vanuit het minnelijke traject 12 jaar aan het aflossen was. en Ik lees hier op het forum vaker verhalen van mensen die al zo lang en of nog langer aan het aflossen zijn vanuit een minnelijke traject....
Ik vraag mij nu af waarom deze mensen dan niet op het traject van WSNP zijn terecht gekomen?
Ten eerste de opmerking dat niet iedereen die dat graag zou willen in aanmerking komt voor de WSNP.
En soms kiest een schuldeiser eieren voor zijn geld en neemt zo'n aanbod voor een minnelijk traject aan omdat ze dan weten dat ze dan meer binnenhalen dan via 3 jaar (of max 5 jaar) WSNP. Als een minnelijk traject door alle schuldeisers wordt geaccepteerd is er volgens mij geen optie om te kiezen voor de WSNP omdat je dan sneller er vanaf bent.
Maar voorstel in de MSNP is in principe voor de duur van drie jaar (36 betaaltermijnen). Hier kan van worden afgeweken als dit in het belang van de uitvoerbaarheid van het voorstel is. Nadat u de regeling positief heeft doorlopen krijgt u in tegenstelling tot de WSNP geen ‘’schone lei’’ maar blijven de kwijtgescholden bedragen op papier bestaan als zijnde een natuurlijke verbintenis. Dit is een overeenkomst zonder verhaalmogelijkheden voor de crediteur en betekent dat het u als schuldenaar vrij staat nog betalingen te doen maar dat een schuldeiser dit nooit mag eisen. (
https://www.kzhr.nl/diensten/schuldhulpverlening/)
Hieruit zou je kunnen opmaken dat men er zelf voor kiest om ook na die 36 betaaltermijnen alles af te lossen.
Bij ons was de aanloop naar de WSNP ongeveer een half jaar en de afhandeling ongeveer 2 maand. Al met al dus binnen de vier jaar dat we een schone lei hadden. Waarbij ik nog steeds niet snap dat de schuldeisers niet akkoord zijn gegaan met een MSNP, want dan hadden ze meer kunnen krijgen omdat we dan na die tijd nog mogen aflossen op even openstaande schulden en dat mag nu niet.
Al met al wens ik je veel succes en hopelijk gaat alles zoals je zou willen maar blijf eerlijk en open over alles. Dat je nu alvast een spaarpotje met contact geld thuis maakt lijkt mij logisch. Wij hebben dat niet gedaan waardoor ik op vrijdag er tegenaan liep dat onze bank de bankrekening, zonder enige vorm van communicatie naar ons toe, had geblokkeerd omdat we in WSNP zaten.