Nu echt klaar mee !

Started by letsdothis, Feb 25, 2020, 07:37 PM

Previous topic - Next topic

letsdothis

Na tijden lang meelezen word het wel tijd mijzelf voor te stellen.
Ik ben onderdeel van een gezin , samen met mijn partner en kind wonend in een eengezinswoning. 
Vanuit huis nimmer meegekregen hoe met financiën om te gaan, mijn ouders doen alles op de pof en daarin ook tijden van zware armoede gekend. Zolang als ik mij kan herinneren hebben mijn ouders geldproblemen en leven ze van maand tot maand en van salaris tot salaris. Ondanks dat ik dit verafschuw ben ik zelf  op dit moment geen haar beter.
Vanaf het moment dat mijn partner en ik samenwoonde deden we makkelijk over uitgaven. Roodstand , persoonlijke lening voor een auto , wehkamp krediet etc etc. Vervolgens is alles samengevoegd en is dit de huidige stand :
- persoonlijke lening van 32.500, huidige stand is 27.5000
- creditcard openstaand saldo van 2.500
- Roodstand van 500 elk dus in totaal 1.000 euro.
Gelukkig geen achterstand in huur, ookal moet ik wel eerlijk bekennen dat er wel eens een KPN of energietermijn gestorneerd werd om de laatste week tot aan het volgende salaris te overleven.
Ik hou braaf elke dag een overzicht bij van alle financien en met dat overzicht zouden we 700 euro per maand moeten kunnen sparen ( naast boodschappen ).
Wat vooral de valkuil voor mij is, is het achteraf betalen. HM, Klarna, afterpay, bol.com en wehkamp ( geen krediet maar betaal na ontvangst)  zijn in die zin eigenlijk mn grootste vijand. Bij alles waarvan ik denk : dat heb ik nodig, ga ik online aan de slag.  Bestel ik iets online en is het vanaf 50 euro gratis verzenden ? huppa die hele kar word volgemikt zodat ik minimaal aan dat bedrag kom.Dit moet nu echt stoppen want de huidige situatie nu is dat ik elke keer wacht op de herinnering om ze te moeten betalen.

Mijn voornemen voor de aankomende maand :
In de maand maart niks achteraf kopen zodat wij in Maart de laatste rekeningen kunnen ondervangen.
Boodschappen goed afwegen zodat we tot minimaal 20 maart eten hebben.

Voornemen 2020 :
Openstaand saldo creditcard aflossen a 2.500 euro.
Roodstand inlossen a 1.000
Buffer sparen om op terug te kunnen vallen bij een kapotte wasmachine / droger etc.

Vanaf 2021 dan vol in de aflossing voor de persoonlijke lening.

Zo dat is fijn...ff mn hart luchten. Nog meer mensen voor wie achteraf betalen echt gevaarlijk is ?

jan

Welkom letsdothis, wij hebben allemaal dezelfde fout(en) gemaakt. Ik herken de stress die jullie hebben, want wij schoven ook elke keer om maar weer een maand te overleven. Je wordt er best handig in, maar je loopt ooit vast. Dit is een feit er hoeft maar iets te gebeuren.

Wij kopen nu alleen als we er geld voor hebben, anders kopen we niets, we krijgen er alleen maar last en spijt van als we weer achter af gaan kopen.

En het gaf ons rust toen we het gingen aanpakken, wat ons hielp was een schulden meter en het stellen van doelen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Willywortel

Afterpay is ook voor ons gevaarlijk, de verleiding is heel erg groot en het komt als een boemerang terug.

Katniss

Als eerste welkom dat je ook bent gaan schrijven hier.

Je hebt een belangrijke stap genomen: je ziet dat je een probleem hebt.

Als ik het zo lees is het niet zo dat jullie erg zuinig aan hoeven te doen. Als je dan gaat sparen, maak dan ook een potje voor leuke dingen. Op die manier kun je ook af en toe wat kopen wat je gewoon leuk vind om te hebben zonder dat het een probleem veroorzaakt. Door ook voor leuke dingen te sparen zul je merken dat sparen leuk gaat worden.

Heel veel succes! Op het gebied van boodschappen, maar een lijstje en een weekmenu. Door op die manier boodschappen te doen zul je merken dat je heel veel kunt besparen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Joost

QuoteZo dat is fijn...ff mn hart luchten. Nog meer mensen voor wie achteraf betalen echt gevaarlijk is ?

Niet meer, wij hebben veel leermomenten gehad van onze schuld en hoe wij er uit zijn gekomen. Goed dat je alles inzichtelijk hebt gemaakt, dit helpt echt bij het oplossen van jullie schuld.

Rotterdam01

Dit verhaal is heel herkenbaar met die creditcards.Wij hebben alles op 1 hoop gegooid, maar dan ook echt alles, wij hadden 5 ( VIJF !! ) creditcards, twee van ing, twee van ics, en een zgn klm flying blue card.Destijds puur genomen om geld op te kunnen nemen.
Samen met een PL hebben wij deze 5 creditcards samengevoegd, alleen de creditcards al was bijna €10.000 euro, op twee kaarten konden we al tot 3500.

Alles op een hoop gegooid, ja we hebben nu 1 grote pl, maar er is overzicht, de rente is onderaan de streep veel beter, en ja, we kunnen in nood niet even naar de pinautomaat om geld op te nemen van een creditcard.Beste beslissing ever.

Ja, we moeten nog wel een jaartje of 4, maar dan staat alles op 0.

Wehkamp, nooit aan beginnen of direct betalen, wij hebben ons lesje wel geleerd.

Zal het nog sterker vertellen, het was zo erg bij ons dat wij een tweede hyootheek destijds op ons huis moesten nemen van wat overwaarde om een lening van 22.000 in weg te zetten, die is eind dit jaar afgelost, dan houden we twee honderd zoveel over per maand , gaan we versneld de grote PL , hele grote, mee af lossen.

Zorg dat je van die creditcards af komt asap als stap 1.
Wij hebben echt goede solide banen overigens maar zijn veel te laks, te lui, en onverschillig geweest.

Dick

QuoteWij hebben echt goede solide banen overigens maar zijn veel te laks, te lui, en onverschillig geweest.

Wie niet :-[
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Rotterdam01

Mensen die het allemaal wel best vinden totdat ze zelf in een verhuisdoos op straat zitten en dan pas wakker worden ?

Dick

Klopt, meestal stonden we erbij en keken erna. Van je fouten moet je leren en dit zijn hele dure lessen geweest.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Rotterdam01

Klopt, maar er komt een eind aan, positief blijven denken.....

marco

Er komt een einde aan, mits je start, hoe moeilijk en langdurig het ook is van je schulden.
Marco en Bianca

Rotterdam01

Inderdaad, alles op papier zetten en de tijd berekenen.