Author Topic: De schuldenaar  (Read 835 times)

Offline abnormaal

• Moderator
  • Administrator
  • Top Poster
  • Moderator
    • Aanpak van je persoonlijke schuldenprobleem
De schuldenaar
« on: February 23, 2020, 03:21:14 PM »
Nadat ik dit artikel had gelezen kwam ik tot de conclusie dat mijn schulden aardig waren oplopen. Dit is bijna ongemerkt gegaan. Roodstand was normaal geworden. Totdat het salaris werd gestort stond ik al ver in de min. Ik heb (nog) geen achterstanden in betalingen.

Als dit het enige zou zijn, dan zou het snel worden opgelost. Edoch, ik heb nog twee creditcards, een doorlopend krediet en mijn roodstand van betaalrekening. Ik kwam tot de conclusie dat ik hulp nodig om dit te gaan aanpakken, tenslotte ik heb niet alle kennis in huis. Van een huisuitzetting of het afsluiten van gas/water en licht is nog geen spraken. Voor de WSNP kom ik niet in aanmerking. De website van de NIBUD gaf mij veel informatie. Met deze informatie ben ik aan de slag gegaan om mijn schulden te gaan aanpakken.

Wat ga je doen, je gaat zoeken op schulden en je komt allerlei websites tegen die je het beste beloven. Als je verder leest staat er geen informatie en je komt alleen maar banners tegen. Uiteindelijk kwam ik een aantal forums en informatie van de overheid tegen. Mijn zoektocht naar informatie heb ik samengevat in een posting op deze BLOG (Zoektocht naar schuldhulp)

Op de forums waar ik terecht kwam, kreeg ik veel bruikbare tips en de bezoekers waren behulpzaam. Je stel eens wat vragen op zo’n forum, en het eerste wat ze vragen of je overzicht hebt van je schulden. Inmiddels had ik een overzicht gemaakt, waaruit bleek dat ik € 20100 aan schulden had. Ik kreeg een aantal tips mee, hoe ik het beste zelf mijn schulden kon gaan oplossen. De belangrijkste tip die ik kreeg was dat ik mijn administratie in orde moest gaan krijgen. Hierover was ook al een artikel geschreven bij nu.nl, met als titel “Administratie vaak de reden betalingsprobleem” Dit artikel sprak mij aan, ik behoorde tot de doelgroep (25 t/m 44 jaar). Het geeft je stof tot nadenken.

Nu ben ik hier, vader van een gezin bestaande 1x man, 1x vrouw, 1x zoon, 1x dochter, 1x poes, 1x hamster, 1x parkiet. Goed opgeleid, een leuke baan, die niet zeker is door de schuldencrisis met schoolgaande kinderen, een koophuis, een auto en aantal abonnementen.

Mijn situatie is als volgt te beschrijven, er gaat meer geld uit dan er binnen komt. Dit betekend dit ik langzaam aan het afglijden ben naar een situatie waarin echt betalingsachterstanden gaan ontstaan. Er spelen ook nog andere zaken mee, mijn kinderen gaan naar school en kosten steeds meer geld. De gemeentebelastingen stijgen constant, de boodschappen worden steeds duurder en de auto rijdt helaas niet op water. Kortom de kosten stijgen en het inkomen blijft gelijk of daalt door de verhoging van allerlei pensioen/WW/WAO heffingen. En niet te vergeten de BTW gaat ook omhoog.

<b>Kortom is tijd om actie te ondernemen. </b>

De doelstelling van de BLOG is een handleiding te maken voor het aflossen van schulden. Op mijn weblog ga ik bij houden wat mijn schulden zijn en mijn activiteiten om deze lager te maken. Een van de eerste stappen die ik moet gaan nemen is, het besparen van kosten. Als ik mijn kosten omlaag weet te brengen hou ik meer geld over om van te leven en belangrijker de schulden af te lossen.

Moeilijkheid

Alle begin is moeilijk, als ik niet begint met het aanpakken van dit schuldprobleem zal dit mij gaan achtervolgen. Mijn schuld heeft zich in de loop van jaren opgebouwd en zal dus niet in een paar maanden zijn verdwenen. Ik vermoed dat ik er een aantal jaren over zal doen om deze terug te brengen naar 0.

Schuldenmeter

Ik heb maandelijks een schuldenmeter bijgehouden hiermee zag ik het verloop van onze schulden is. Als je er eenmaal mee bezig bent en je resultaat ziet, geeft het moed om door te gaan.

Schulden stand 1 Augustus 2012

Doorlopend krediet – 16250
Creditcard I – 1921
Creditcard II -750
Roodstand -1179
Totaal -20100

Schulden stand 1 September 2012

Doorlopend krediet – 15999
Creditcard I – 1860
Creditcard II -705
Roodstand -1219
Totaal -19793