Weer op het goede spoor komen

Started by Creatipsa, Feb 03, 2020, 08:04 PM

Previous topic - Next topic

Creatipsa

Zo'n drietal jaar geleden bezocht ik dit forum "Schuldenvrij" ook al vrij regelmatig. Ik heb in die tijd al gemerkt dat ik terecht kwam in een periode van (grote) financiële zorgen, die ook structureel van aard waren. In die tijd was ik bijna iedere maand bezig met 'aanmodderen'. De dingen die ik in de periode 2016 – 2018 dan ook erg veel deed waren:

• gedurende deze hele periode raakte een financiële buffer (die er aanvankelijk wel nog bestond) volledig op. Er was géén sprake meer van een buffer;
  • Er ontstond voor me een gewoonte om bij de facturen die er door mij voldaan moesten worden telkens te wachten tot de 'tweede betalingsherinnering', alvorens er door mij eens een betaling verricht werd. Voor sommige uitgaven werd gewoon gewacht tot er betalingsregeling mogelijk was met een incassobureau;
  • geld uitgeven aan nieuwe kleding en of aan luxe goederen, luxe cadeaus deed ik maar zéér minimaal;
  • bij het betalen van facturen en ook bij onvoorziene uitgaven maakte ik zo nu en dan gebruik van kennissen of vrienden die aan mij wel tijdelijk een bedrag wilden/konden voorschieten;
  • wanneer er (even) geen hulp van kennissen of vrienden gevraagd kon worden, dan werd er ook wel eens van flitskredieten van een bepaalde, te verachten, partij gebruik gemaakt. Ik raad mensen altijd af of gebruik te maken van flitskredieten.

In een samenvatting van de financiële zorgen/problemen van dat moment, zou ik ook zeker vermelden dat ik soms bezig was om het ene gat in de begroting op te vullen met het andere. Daarnaast stopte ik de problemen telkens weg. Zo nu en dan duwde ik enveloppen van bijvoorbeeld de telecomproviders, de verzekeraar, de bank steeds diep weg in de kast. Hiermee kwam ik de problemen maar niet daadwerkelijk onder ogen en bleven de zaken op dezelfde manier verder verlopen. (Er was daar sprake van een vicieuze cirkel.)
Tegenover collega's, familie en vrienden bagatelliseerde ik steevast deze problemen. Het ging dan bijvoorbeeld zo van "ach, het betalen van deze 35 euro komt voor mij nu eventjes niet goed uit, maar aanstaande woensdag betaal ik dit zeker aan je terug." of wat ik ook wel eens gebruikt heb als een soort smoesje "ik kan je pas later terugbetalen want ik heb helaas een acceptgiro (verkeersboete) gekregen van het CJIB van 230 euro, vervelend....." Ik denk dat ik deze tekst al wat zaken opgeschreven heb die ook voor andere (oud-)schuldenaars wel herkenbaar zullen zijn.

Ik had in deze tijd overigens een parttime-baan (in horeca). Ik werkte hier nooit niet meer dan 33 uur per week. Er waren daarbij ook veel weken waarin het rustig was binnen dit bedrijf. Dan haalde ik met veel moeite 26 uur per week.  Daarbij hoorde een bruto salaris van 11,02 euro als ik mij dit goed herinner. (Ik ontving ook een reiskostenvergoeding, maar deze was echt totaal onvoldoende.) Deze arbeidsvoorwaarden waren dus zeker niet riant. Ik heb veel en serieus gesolliciteerd naar iets anders, maar dit was een moeilijke opgave.

Zo rond de zomer van 2017 was ik mijzelf wel bewust van schulden, uiteraard. Maar ik stopte mijn problemen steeds maar weg. Niet alleen letterlijk door enveloppen die ik met de post ontving vaak in een kast weg te leggen, maar ook in overdrachtelijke zin stopte ik mijn problemen steeds verder weg.
In augustus 2019 heb ik voor de eerste maal eens echt volledig en open inzichtelijk gemaakt wat dat de stand was van al mijn schulden. Inmiddels werkte ik niet meer in de horeca. Ik heb de parttime-baan daar kunnen inwisselen voor een mooie functie. Dit betreft een functie die mij ook meer oplevert. De primaire arbeidsvoorwaarden zijn nu nog steeds niet 'fantastisch of waanzinnig', maar de verbetering ten opzichte van eerst is echt heel goed. Augustus 2019 bedroeg de hoogte van alle schulden voor mij € 28.813,08. Dat is inclusief de lening bij DUO. In augustus '19 ben ik meteen begonnen met het aflossen van bedragen. Ik heb redelijk wat gebeld met crediteuren om te vragen naar mogelijkheden voor betalingsregelingen. Ik heb in september - december ook redelijk wat achterstanden kunnen inlossen. Ik was er zelfs ook op een vrij obsessieve manier mee bezig gegaan. Inmiddels is het nu februari 2020 en, mede door de dure maand december '19, merk ik dat ik een beetje van het pad afgedwaald raak. De terugbetalingen volgens de betalingsafspraken dreigen ook een beetje te stokken. Ik heb daardoor nu echt even behoefte aan een goede tip, aan een heldere gedachte misschien. Of gewoon iemand die mij streng doch vriendelijk aanspreekt om te zorgen dat ik door kan gaan met het aflossen van bedragen. Ik heb er echt even zo'n behoefte aan...

Voor mijzelf heb ik een aantal doelen die ik absoluut wel wil bereiken. In de maand juli '20 wil ik dat de openstaande bedragen aan de Belastingdienst (vanuit deze tabel) gedaald zijn tot € 443,00. In deze maand moet het bedrag voor crediteur I gedaald zijn tot onder € 3.032,80. En het bedrag van de studieschuld moet gedaald zijn tot € 13.458,00.

Een aantal mooie lichtpuntjes zijn er op dit moment al wel! Ik hoef nu op 200 euro na niets meer terug te betalen aan vrienden en familie van me. Daarnaast ben ik ook compleet gestopt met het gebruiken van de flitskredieten, echt compleet.
Ik zal zo nu en dan vaker berichten plaatsen.

Marjan12

Dit is herkenbaar, voor iedereen, maar je bent goed bezig om het probleem aan te pakken!

Katniss

Een mooi duidelijk overzicht.

Zorg dat je jouw afspraken nakomt en als dat niet lukt, dat je dan meteen contact opneemt met de schuldeisers. Zorg verder voor een volgorde. Je kunt dat 2 keuzes maken. Eerst de kleinere bedragen, dan wordt het aantal schuldeisers steeds minder. Of je kiest ervoor om eerst de schulden met de hoogste rente te betalen.

Mocht je naast de afspraken die je hebt gemaakt een beetje ruimte hebben voor extra aflossingen zou ik eerst kiezen om je vriend te betalen. Dan heb je dat afgerond. Vervolgens Crediteur F, daarna A. Dan heb je al 3 schulden kunnen wegstrepen. Dat geeft hopelijk een goed gevoel. Daarna alle schulden onder de 1000,- en vervolgens gaan kijken naar de schulden met de hoogste rente.

Je hebt goede stappen gezet! Je hebt alles op een rijtje, bent je bewust van je probleem en pakt het aan. Ga zo door reken voor jezelf uit wanneer je schuldvrij bent. Elke maand is dan weer een stapje dichterbij naar een schuldvrij leven.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

jan

Je hebt het goed gedaan om het inzichtelijk te maken. En ja, wij hebben ook deze fouten gemaakt en het steeds ontkent.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

marco

Wij wachten (vroeger) ook altijd op de 2e herindeling, zo konden wij altijd de vervelende klappen, die wij niet hadden verwacht. Wij levenden van roodstand naar roodstand, elke keer maximaal in het rood. Geen spaargeld, toe, alleen maar schulden door verkeerde beslissingen en het niet erkennen van het probleem. Dus welkom bij de club :)
Marco en Bianca

abnormaal

Onze collega schuldige (M/V) heeft de juiste stappen gezet om eruit te komen. En wat herkenbaar is, het is een lange weg om eruit te komen. En je komt er sterker uit, want je leert hier veel van. Uiteraard wil je niet in de schulden komen om dit leer proces mee te maken.

Creatipsa

Inmiddels ben ik weer circa 4 weken verder sinds het eerste bericht van mij in dit topic.    Vier weken waren ik mij veel geconcentreerd heb op mijn eigen werk en waarin ik veelal geprobeerd heb om de schulden van mij niet verder meer te laten stijgen (om het te consolideren).
In mijn vrije tijd heb ik haast niks ter ontspanning gedaan.  Zo ben ik bijvoorbeeld niet geweest naar een bar, de bioscoop of in een zwembad.   Ik heb mijzelf wel voorgenomen om rond 4 april a.s. weer een keertje een dagje iets leuks te gaan doen,  misschien kan ik erop uit gaan met de trein of iets dergelijks.

In de laatste tijd heb ik mijzelf veel gefixeerd op de crediteuren uit mijn eerste bericht. Ik heb gemerkt dat ik er één vergeten ben waaraan ik ook € 64,30 moest betalen. 
Ik zit op dit moment helaas met een groter, ernstiger probleem (!)

Bij mijn betalingen aan de Belastingdienst (crediteur B) heb ik in de maand januari helaas verzuimd om het volledige termijnbedrag ban mijn betalingsregeling te voldoen.  Ik heb dan ook een brief thuis gekregen van het Landelijk Incasso Centrum van de Belastingdienst....
Hierin wordt geschreven:
"Aan u werd onder voorwaarden uitstel van betaling verleend voor de volgende aanslag: ..... (dat staat er dus een aanslagnummer, tijdvak, openstaand bedrag etc.)

U heeft een bedrag van € ***** niet op tijd betaald. Als u dit bedrag alsnog betaalt binnen 14 dagen na dagtekening, ben ik bereid de betalingsregeling voort te zetten. Als u het bedrag op die datum niet heeft betaald, zal ik het uitstel intrekken en invorderingsmaatregelen treffen."

Ik ben niet in staat tijdig te betalen.   Heeft iemand van jullie hiermee misschien ervaringen gehad?  Wat gaat er exact gebeuren wannee ik in de veertien dagen die ik nu nog gekregen had geen betaling verricht.  Ik maak mij er zorgen over.

jan

Je kunt kortdurend uitstel krijgen, hiervoor moet contact zoeken met de belastingtelefoon (0800 - 0543). Ik weet niet of dit gaat lukken voor een betalingsregeling. Als je niets doet, dan starten ze een invorderingsmaatregeling op voor dit bedrag.

Het zal niet gelijk gebeuren, maar na 6 weken ligt er een schrijven op je deurmat. Je moet dit bedrag binnen een aantal weken betalen.

Allemaal heel erg vervelend.

Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Creatipsa

Het is al bijna het begin van een nieuwe maand, daarom wil ik weer eens even een reactie schrijven.

In de berichten hierboven schreef Katniss "Ga zo door reken voor jezelf uit wanneer je schuldvrij bent. Elke maand is dan weer een stapje dichterbij naar een schuldvrij leven."
Ik vind het eerlijk gezegd nu nog wel vrij beangstigend en onwennig om nu al zover vooruit te kijken met het aflossen van de schulden. Ik vind het prima om bijvoorbeeld 4 of 5 maanden vanaf heden vooruit te kijken, maar voor de toekomst die daarna ligt durf ik het eigenlijk niet om zoveel na te denken.  Dat heeft er niet eens mee te maken dat er hoogstwaarschijnlijk een recessie met flinke impact voor de economieën wereldwijd aan zit te komen.
Het is gewoon zo dat ik nu totaal nog niet weet wat voor dingen er in mijn persoonlijke leven zullen gebeuren in de aanstaande 2 / 2,5 jaar tijd. Wat voor een werksituatie zal ik dan op dat moment hebben?  Wat voor een auto zal ik dan op moment hebben?  Lukt het op dat moment om betaalbare woonruimte te hebben etc. etc. 

Ik maak op dit moment graag een doelstelling voor waar dat ik met de hoogte van de schulden wil zijn aan het begin van augustus 2020.  Ik wil dat doel wel vrij ambitieus neerzetten. Wanneer het dan bijna augustus wordt, dan wil ik ook graag een doelstelling maken voor december 2020. Ik denk dat ik daaraan hulp en vastigheid kan ontlenen.

In de afgelopen maand liep het aflossen van de schulden nog niet heel erg voortvarend.  Ik moet nog een beetje op gang komen, heb ik het idee.
*   * Schulden *   *
26-08-2019: € 28.813,08
02-02-2020: € 24.703,28
28-03-2020: € 24.011,91

P.S. Hier op het forum wordt bij ieder topic aangegeven wat het aantal 'replies / views' voor dat topic is.  Ik vind dat de aantallen views voor alle topics erg hoog lijken, zelfs voor topics die hier redelijk nieuw zijn. Ook wanneer je kijkt naar de hoeveelheid geplaatste reacties, dan lijken die views hoog te liggen.
Zijn de cijfers van het aantal 'views' hier wel echt betrouwbaar? Zijn er veel bezoeken aan dit forum niet afkomstig van echte bezoekers, maar van bots of iets dergelijks?  Kan een van de forumbeheerders mogelijk iets toelichten over dit onderwerp, bedankt.

abnormaal

QuoteZijn de cijfers van het aantal 'views' hier wel echt betrouwbaar? Zijn er veel bezoeken aan dit forum niet afkomstig van echte bezoekers, maar van bots of iets dergelijks?  Kan een van de forumbeheerders mogelijk iets toelichten over dit onderwerp, bedankt.

Dit forum wordt druk bezocht, echter ook door vriendelijke, maar ook door zeer onvriendelijke bots, die het op forums, blogs e.d. hebben voorzien.

Dit is ook de reden dat wij de aanmelding niet meer automatisch doen, om spam aanmeldingen en berichten te voorkomen. Wij hebben nog geen oplossing gevonden om de aantallen die bots veroorzaken te elimineren.

Forum spambots surf the web looking for guestbooks, wikis, blogs, forums and any other web forms to submit spam links to. These spambots often use OCR technology to bypass CAPTCHAs present. Some spam messages are targeted towards readers and can involve techniques of target marketing or even phishing.

Joost

QuoteIn de afgelopen maand liep het aflossen van de schulden nog niet heel erg voortvarend.  Ik moet nog een beetje op gang komen, heb ik het idee.
*   * Schulden *   *
26-08-2019: € 28.813,08
02-02-2020: € 24.703,28
28-03-2020: € 24.011,91

Ik zie een verschil van ruim €4000 en dit is een aardig begin. Wij hadden een schuldenmeter en dat motiveerde erg goed.

Carla1984

Je moet juist vooruit kijken, dan kan je er na toewerken. Soms moet je tijdelijk een pas op de plaats doen en je kunt weer verder als je schulden weg heb gewerkt. Het hebben van schulden, geeft altijd een weerslag op een relatie of problemen om een relatie te beginnen. Tel tot 10 en ga rustig aan de slag. Je schuld is daalt overigens best wel snel, ik heb er wat langer over moeten doen.

jan

Beste Creatipsa, in 5 maanden tijd bijna 5000 euro minder, is best wel een goede prestatie. Het kan altijd beter en snel, belangrijk is dat je schuld minder wordt. Het helpt om doelstellingen neer te zetten, wel realistisch en haalbaar. Ik heb het idee dat het wel goed gaat komen.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Creatipsa

In de afgelopen week lag ik maandag en dinsdag in mijn bed te piekeren. Het lukte me helaas niet om in slaap te komen. Voor mijn gevoel heb ik beide nachten wel minimaal 2,5 uur gekeken naar het behang van een bepaald gedeelte van mijn slaapkamer. (Maar de tijd is op dit soort momenten heel moeilijk in te schatten, want je besef van tijd is helemaal niet goed wanneer je maat wat ligt te piekeren.)
Een van de reden van dit piekeren is dat men op mijn werk in de laatste tijd niet helemaal tevreden was over mijn functioneren. In bepaalde taken heb ik toch wel slordigheidsfouten gemaakt.  Soms ben ik in de ochtend afwezig en dat zorgde voor wrevel bij de cluster waarvoor ik nu werk.  Ook heb ik gezien dat de maandelijkse betaling voor mijn zorgtoeslag van de ene op de andere maand zomaar verlaagd werd, zonder dat ik een kennisgeving ontvangen heb daarover.  Nu is de voorschot zorgtoeslag kennelijk nog maar € 19,00 per maand.  Ik vond dat maandag vreemd toen ik dat zag staan.

In de afgelopen tijd heb ik mij bij het aflossen van de schulden al wat meer kunnen richten op het aflossen in het kader van die aanslag van de Belastingdienst. Eerst was dit openstaande bedrag € 1.773,70; nu vandaag is dat bedrag al geworden € 807,70. Ook de roodstand op de rekening van de Rabobank is nu teruggebracht tot € 239,00 (was begin februari nog € 577,00) en over een week of 4 is de roodstand bij de Rabobank absoluut verleden tijd!!
De bedragen die de oude geldverstrekkers nu nog tegoed hebben (I + J van de tabel) zijn nu ook in totaal met ongeveer € 610,00 omlaag gebracht ten opzichte van begin februari.  Ik heb besloten om op dit moment even niet zoveel te doen aan het aflossen van de DUO,  ik overweeg om daar een aflossingsvrije periode aan te vragen voor de duur van 4 maanden.  (Ik denk dat ik daarbij de onzekerheid die er bestaat door de hele Coronapandemie ook wel kan gebruiken als een legitieme reden...  Niet dat er echt een reden doorgegeven hoeft te worden aan DUO, maar toch.)

De totale hoogte van deze schulden zal 30-04 a.s. volgens mijn schattingen uitkomen op € 23.380,00.  Maar helemaal zeker is dit nog niet.

abnormaal

DUO moet je altijd als laatste aflossen, dit is de laagste rente, gelukkig doe je dit al;)  Verder ben je goed bezig, heeft iemand je dat al verteld?