Ik werk veel en ben toch ontzettend arm

Started by Geengeld, Jan 20, 2020, 01:00 PM

Previous topic - Next topic

Geengeld

Momenteel bezorg ik post. Ik loop 5 dagen per week, soms 4, om even wat rust te pakken. Per dag loop ik ongeveer 5 uur. Dat is een gemiddelde. Ik loop dus gemiddeld 25 uur per week. Dat is best vermoeiend en kan me niet zo snel indenken of dat er andere beroepsgroepen zijn waar nog meer wordt bewogen.

Hoe dan ook; ik pak zo'n 800 tot 900 euro per maand en kom gewoon niet goed rond; ik heb enkele minimale regelingen lopen en moet daarnaast ook goed eten doordat ik veel energie verbruik. Ik leef dus behoorlijk krap. Doordat ik maand in, maand uit, in krapte moet doorbrengen, is de kans op schulden of financiƫle problemen groot; er zijn namelijk geen marges, even uitweiden met je uitgaven, kan simpelweg op geen enkele manier. Er hoeft maar iets te gebeuren en mijn uitgaven overschrijden mijn inkomsten.

Bestaan hier oplossingen voor om de situatie te verbeteren?
- Ik heb zorg- en huurtoeslag;
- Ik heb een laag inkomen regeling van de gemeente (eenmalig 400 euro per jaar wat je krijgt toegewezen);
- Om af en toe te kunnen genieten heb ik een minimaregeling waarbij je elk jaar 100 euro krijgt toegewezen, voor iets waar je het aan wilt besteden (binnen de reglementen);

Wat kan ik nog meer doen om minder in krapte te hoeven leven, hoe doen andere mensen dit? Eventuele links naar hulpbronnen zijn ook welkom.

jan

Waarom zoek je geen andere functie bij POSTNL? Er is nu werk genoeg, misschien zijn er kansen voor jou?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Geengeld

Ik vind het juist prettig om buiten te werken. Op een kantoor voel ik me niet op mijn gemak. Een kantoorbaan past niet bij mijn persoonlijkheid. Buiten heb je de volgende keuzes bij postnl:

- Pakketbezorger;
- Postbezorger;
- Fietskoerier;

abnormaal

Dit is een keuze, maar bedenk wel dat dit geen baantjes zijn, met een hoog inkomen. Als je groene vingers hebt kun je hovenier worden. Elk voordeel heeft een nadeel, in dit geval is dit salaris.

Marjan12

Dit is toch heel moeilijk om zo een leven op te bouwen?

Geengeld

Quote from: Marjan12 on Jan 21, 2020, 12:53 PM
Dit is toch heel moeilijk om zo een leven op te bouwen?
Precies; hard werken zou juist beloond moeten worden. Dat gevoel heb ik totaal niet, omdat ik maandelijks niets overhoudt om van te genieten. Dus het "onaangename" wordt niet beloond met het aangename. Werken zou altijd ongelooflijk goed beloond moeten worden. Ik zit niet thuis, ik loop mezelf kapot. Ik vrees dat enkel mijn werkgever en/of de politiek hier wat aan kan doen. Ikzelf natuurlijk ook door van baan te wisselen of ondernemer te worden of een bijverdienste op te bouwen.

Quote from: abnormaal on Jan 21, 2020, 12:04 PM
Dit is een keuze, maar bedenk wel dat dit geen baantjes zijn, met een hoog inkomen. Als je groene vingers hebt kun je hovenier worden. Elk voordeel heeft een nadeel, in dit geval is dit salaris.

Elk voordeel heeft een nadeel, dat klopt wel en dat is een goede gedachtegang om te gaan onthouden. Het is in ieder geval niet OK, hoe de beloning is geregeld op dit moment. Hovenier zijn heeft mijn interesse niet. In de eerste plaats moet ik altijd werk verrichten dat in mijn interessegebied valt, om voldoende gemotiveerd te zijn. Buiten werken als werkomstandigheid, valt binnen mijn interessegebied. Bezorging ook.

Geengeld

Ik heb het gevoel dat ik dit groots moet aanpakken. Iets moet doen om verandering in de situatie te brengen.... Iets wat groter is dan mijzelf alleen.....

Meelezertje

Ik snap je punt helemaal. Veel werk en toch arm. Mijn man heeft de laatste jaren voor zijn pensioen ook postwerk gedaan. (En een krantenwijk iedere morgen). En het betaalt iid maar het minimumloon. En omdat je maar een paar uur per dag werkt (en ook kunt volhouden) verdien je per saldo minder dan een volledig maandloon.Bovendien staat er een bepaalde tijd voor een wijk. Als je er langer over deed, kreeg mijn man niet meer uitbetaald!
Ik begrijp dat je nog best jong bent en in de opbouwfase van je leven zit. Zoek een andere baan, waarbij minder lichamelijke inspanning nodig is,  en waarbij je wel 8 uur per dag kunt werken. Al is het maar vakken vullen. Ook al krijg je dan minimumloon dan is het flink meer dan die 900 euro van nu.
Het enige voordeel van het postwerk was dat mijn man niet naar een sportschool hoefde om kabels in zijn kuiten te krijgen.
Succes  met het zoeken naar ander werk. Een paar jaar buffelen en sparen en dan zul je eens zien wat er ook voor jou mogelijk is.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

abnormaal

Ongeschoold werk, wordt altijd slecht betaald, tenzij niemand dit werk wilt doen. Als je iets anders wilt, dan moet je gaan solliciteren. Doe je niet aan de kwalificaties van je droombaan, volg dan een opleiding. Tegenwoordig telt opleiding en ervaring.

Geengeld

Quote from: Meelezertje on Jan 21, 2020, 04:56 PM
Ik begrijp dat je nog best jong bent en in de opbouwfase van je leven zit.

Hartelijk dank voor je bijdrage. Ik ben geen jongere meer, maar ik heb wel je volledige boodschap begrepen. Een baan van 8 uur per dag is inderdaad een oplossing. Bedankt.

Geengeld

Quote from: abnormaal on Jan 21, 2020, 05:05 PM
Ongeschoold werk, wordt altijd slecht betaald, tenzij niemand dit werk wilt doen. Als je iets anders wilt, dan moet je gaan solliciteren. Doe je niet aan de kwalificaties van je droombaan, volg dan een opleiding. Tegenwoordig telt opleiding en ervaring.

Ook jij bedankt voor jouw bijdrage. Het stomme is (en je hebt helemaal gelijk, ik heb je reactie begrepen), is dat ik iets kan op hoger niveau, maar niet op een kantoor terecht wil komen. Dat past totaal niet bij mij. Dat zie ik eigenlijk als mijn enige "carriere probleem"; dat kantoor!

Meelezertje

Als vuilnisman verdien je meer dan velen op kantoor!
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Dennis

QuoteOok jij bedankt voor jouw bijdrage. Het stomme is (en je hebt helemaal gelijk, ik heb je reactie begrepen), is dat ik iets kan op hoger niveau, maar niet op een kantoor terecht wil komen. Dat past totaal niet bij mij. Dat zie ik eigenlijk als mijn enige "carriere probleem"; dat kantoor!

Je keuze wordt enorm beperkt. Je zet je zo enorm schaakmat.

Meelezertje

Op internet zijn vee beroepskeuzetesten te vinden. Ik denk dat je een persoon bent die niet graag de hele dag mensen om zich heen heeft?  Misschien chauffeur? Er zijn zoveel mogelijkheden.

Geengeld

Quote from: Dennis on Jan 22, 2020, 04:47 PM
QuoteOok jij bedankt voor jouw bijdrage. Het stomme is (en je hebt helemaal gelijk, ik heb je reactie begrepen), is dat ik iets kan op hoger niveau, maar niet op een kantoor terecht wil komen. Dat past totaal niet bij mij. Dat zie ik eigenlijk als mijn enige "carriere probleem"; dat kantoor!

Je keuze wordt enorm beperkt. Je zet je zo enorm schaakmat.

Klopt. Het past niet bij mijn persoonlijkheid. Op kantoor kan ik niet gelukkig worden. Ik vind het geen prettige werkomgeving. Daarnaast maakt het mijn werk ook erg saai, er is weinig vrijheid (je kan niet even kort iets anders doen voor jezelf etc.), je zit zo dicht op elkaars lip, dat zijn o.a. zwaarwegende redenen voor mij om niet op een kantoor te gaan zitten.