Bijbelse 7 goede en 7 slechte jaren m.b.t. schulden

Started by Freek en Jolanda, Dec 21, 2019, 01:17 PM

Previous topic - Next topic

Freek en Jolanda

Nu het economisch beter gaat, zijn er ook minder schulden. Er is genoeg inkomen, dus niemand hoeft zich zorgen te maken om schulden.
Freek en Jolanda

Dick

De ontwikkeling van de economie gaat in golven, zoals uit de bijbel bekend is, zijn er 7 goede jaren en 7 slechte jaren. In de goede jaren moet je sparen voor je slechte jaren.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Marjan12

Het gaat nu goed, dus als je kan aflossen moet je dit zeker doen. Ik ben bezig mijn hypotheek aan het aflossen, sparen kost alleen maar geld....

chapter

als dat zo is waarom stijgtbpercentage onder bewind gestelde en schuldenaren

jan

Het aantal schuldenaren stijgt, omdat je nog steeds makkelijk kunt lenen en mensen verdienen meer en er is meer werk.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

abnormaal

Feit is dat nog steeds te gemakkelijk wordt geleend en niet wordt gekeken naar het aflossen. Als het goed gaat en de (leen) rente staat laag, wordt er veel geleend en gekocht.

Instas

Ik snap het niet, waarom komen er nu meer schuldenaren bij en waarom wordt het aantal mensen onder bewind groter ?

abnormaal

Quote from: Instas on Dec 26, 2019, 03:27 PM
Ik snap het niet, waarom komen er nu meer schuldenaren bij en waarom wordt het aantal mensen onder bewind groter ?

Heel simpel, er wordt nog steeds te veel geleend. Mensen komen makkelijk door een credit check heen. Hierdoor wordt het aantal schuldenaren en schuldproblemen groter.

Meer schuldenaren, dus meer schuldhulp.

jan

We vergeten blijkbaar dat we moeten aflossen en sparen tijdens rijke tijden. :(
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Joost

Quote from: Instas on Dec 26, 2019, 03:27 PM

Ik probeer het te begrijpen, ik kan het niet verklaren. Waarom komen er meer schuldenaren bij?

Joost

Quote from: hrust on Dec 27, 2019, 05:37 AM
Fors minder mensen bij schuldhulpverlening, maar aantal mensen met schulden neemt niet af

https://www.ad.nl/binnenland/fors-minder-mensen-bij-schuldhulpverlening-maar-aantal-mensen-met-schulden-neemt-niet-af~a4fb23c9/

Het zijn dus "oude schulden" en hoe zit het met de verplichten als  slechter gaat met de economie ? Het is nu jaar 5 van de rijke jaren

Katniss

Naar mijn mening komt het door verschillende dingen. Ten eerste zijn er altijd mensen die minder goed met geld om kunnen gaan. Als je dan een toeslag op je rekening gestort krijgt om rekeningen te betalen is dat soms erg lastig. Vroeger (ziekenfonds verzekering) werd dat al meteen verrekend.
Daarnaast denk ik dat veel mensen in hun opvoeding vergeten om kinderen met geld om te leren gaan. Veel ouders denken zakgeld = geld dat een kind helemaal zelf mag uitgeven.  Ik heb geleerd zakgeld=leergeld, dus mijn dochter kreeg zakgeld en daar moest zij dingen van doen zoals een kadootje kopen voor haar vader en mij. Natuurlijk pas je daar de hoogte van het zakgeld op aan.

Daarnaast wordt er in de media heel makkelijk gedaan over lenen. Je wil een auto? Nou dat neem je toch een nieuwe op financial lease? Waarom zou je sparen voor een TV? Je kunt er toch een op afbetaling kopen? En natuurlijk het gedoe met hypotheken. Toen mijn ouders hun eerste huis kochten kon je kopen op 1 salaris. Nu heb je minimaal 2 salarissen nodig. De ABNAmro komt dan ook nog eens met het idee dat je de overwaarde van je woning gewoon nu kunt uitgeven, zonder over het opgenomen geld af te lossen en natuurlijk het feit dat banken het prima vinden als ouders met hun kind meetekenen voor een hypotheek. Alles om maar zoveel mogelijk geld te verdienen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

willy

Als banken zeggen dat een kredietkaart geen gevaar is,
want je betaald aan het eind van de maand, dus geen extra kosten.
Dan geloven mensen dat.
Als banken je rentevrij je afgelost hypotheekbedrag laten opnemen,
dan denken de mensen dat dit gratis geld is.
Als banken je bovenop je hypotheek een persoonlijke lening geven,
denk je dat het geen probleem kan worden.
Ik heb geleerd als je moet lenen voor een auto,
dan kan je jezelf die auto niet veroorloven.
Banken geloven alleen in geld verdienen,
zijn niet met U meedenkend, en geloven niet in Murphy.
Mocht er iets fout gaan, dat is meestal niet hun probleem.
Met een druk op de knop, creƫren banken geld.
Het is maar een getal op een blaadje.
Waarschijnlijk hebben de banken meer schulden bij hun klanten, dan dat ze ooit kunnen betalen.
Maar we vertrouwen de banken. (we hebben geen keus, zonder bank geen loon/inkomen)
Je kan een eerlijk inkomen niet meer contant ontvangen.
Schulden ontstaan vaak door ondoordachte aankopen, onvoorziene omstandigheden, of een buffer tekort.
Op school leer je niet met geld omgaan.
Banken, financieel adviseurs (leven meestal van anderen hun onkunde), kredietverstrekkers etc. ,
zullen de gewone man niet slimmer maken, en verdienen op de kap van de onwetende.
En schulden van klanten betekend winst.