Wat is beste hulpmiddel om je schulden inzichtelijk te maken

Started by Ger@Mon, May 05, 2019, 06:33 AM

Previous topic - Next topic

Ger@Mon

Wij hebben hier veel berichten gelezen over schulden en wij hebben de stoute schoenen aangetrokken om onze problemen aan te pakken, maar waar te beginnen. Je ziet door de bomen het bos niet meer en je leest over allerlei APP en programma's, maar wat kost niet zoveel en maakt je ellende zichtbaar, zodat je een doel hebt om naar toe te werken.

equestrian

Quote from: Ger@Mon on May 05, 2019, 06:33 AM
Wij hebben hier veel berichten gelezen over schulden en wij hebben de stoute schoenen aangetrokken om onze problemen aan te pakken, maar waar te beginnen. Je ziet door de bomen het bos niet meer en je leest over allerlei APP en programma's, maar wat kost niet zoveel en maakt je ellende zichtbaar, zodat je een doel hebt om naar toe te werken.

Mijn advies: pak eerst pen en papier en zorg dat je een overzicht hebt van alle schulden

Chrissie

Welkom Ger@Mon

Ik ga proberen het zo goed mogelijk neer te zetten, mijn hoofd zit wel vol mijn vader heeft een beroerte gehad daar gaat het niet zo goed mee, dus ik zal misschien wat vergeten hoop dat anderen me aanvullen.

Stap 1: Eerst de papieren netjes opbergen in een map
Stap 2: Alle schulden op papier noteren;van hoog naar een laag bedrag zodat je ze 1 voor 1 kan wegstrepen.
Stap 3: Je zet alle inkomsten onder elkaar
Stap 4: Je zet alle uitgaven onder elkaar
Stap 5: Dan  inkomsten - uitgaven = totaal

Alle rekeningen naar per jaar uitrekenen en daarna naar per maand omzetten.
Voorbeeld:

Van half jaar naar maand:
Begrafenisverzekering wordt eens per half jaar betaald
Halfjaarbedrag delen door 6 óf halfjaarbedrag x 2 delen door 12
€ 90,-- : 6 = € 15,--  óf  € 90 x 2 : 12 = € 15,--

Hoop dat je hier wat mee kunt.
Heel veel succes.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Joost

Het is zo als Chrissie omschrijft, ordenen en in kaart brengen.

Ger@Mon

Weten jullie of hier geen app of ander programma hiervoor beschikbaar is ?

Chrissie

Je kunt kijken bij het Nibud.

Begroten en budgetteren en dan Cashflow Manager.

Ik weet niet hoe duur dit programma kost heb daar niet op gelet.

Als je het op papier doet is het gratis en het werk valt reuze mee.

Joost

Ik zou het eerst op papier doen, dan heb je alles gezien en dan kun je kijken of je schuldhulp nodig hebt van de gemeente of dat je het zelf kunt oplossen. Het werkt echt verhelderend.

Ger@Mon

Wij gaan aankomend weekend alles uitzoeken. Wij hebben een doos, waarin we alles verzamelen het uitzoeken komt zondag. Cashflow is gratis uit te proberen, dus dit gaan we proberen.

Waar letten jullie op?

jan

Je moet eerst alles ordenen. Dus openstaande rekeningen en deze orden je op uiterste betaal datum en op prioriteit. Prioriteit heeft

1:huur/hypotheek
2:Energie/
3:water
4: zorgverzekering

Als je bovenstaande 3 niet betaald kom je heel snel in de problemen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Chrissie

En misschien nog een tip: Stel een weekbudget in voor je boodschappen.

En als je alle totaal bedragen van de boodschappen bonnetjes noteert in een agenda houdt je er goed controle over en bezuinig je automatisch.

Rotterdam01

Misschien nog een tip die veel mensen niet weten: Men heeft per persoon 1 keer per jaar recht op een GRATIS BKR overzicht.
Kopie van legitimatiebewijs en handtekening is voldoende.Ik had ergens gelezen dat veel mensen niet de feiten weten van hoeveel schulden er exact genoteerd staan en hoe.Mede hierdoor zijn wij wakker geworden.

Marjan12

Bedantk, heb ik het overzicht opgevraagd, ben benieuwd wat ze weten van mij.