Hoe ontstaan problematische schulden

Started by jan, Apr 22, 2019, 11:09 AM

Previous topic - Next topic

jan

Om in te haken op dit onderwerp, moet je de vraag stellen hoe ontstaan problematisch schulden en wat zijn problematische schulden.

Problematische schulden

Een situatie waarin van een persoon redelijkerwijs is te voorzien dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn
schulden, of waarin hij heeft opgehouden te betalen. Dit betekend er zijn meer uitgaven dan inkomen.

Ontstaan problematische schuld

Door dat een persoon meer uitgeeft dan dat er inkomen tegenover staat.

Oorzaak problematische schuld

In de jaren 50 waren er minder problematische schulden, dit is een feit. Maar de vraag is hoe kan het zijn in maatschappij waarin wij nu leven en meer verdienen dan in de jaren 50, dat er 1 op de 5 mensen moeite heeft om rond te komen door zijn schulden.

Als de TV en de computer aanzet, dan vliegen de reclames over afbetalingsregelingen en flitskredieten om je oren. En mensen worden aangemoedigd om te kopen.

Als wij de oorzaak in kaart hebben gebracht, dan kunnen wij bedenken hoe dit opgelost kan worden.

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Joost

Wij worden gek gemaakt door de reclame boodschappen. De reclame boodschappen moedigen aankopen aan. Als je dit niet hebt, wordt er een financiering bij geboden of je kunt via snel lenen. Reclames genoeg op TV.

Wij zijn ook op deze manier in de problemen gekomen. Wij werden gek gemaakt door de reclame, als je dit niet hebt, dan hoor je er niet bij.  Maar begint al op school, kinderen maken elkaar gek en ook Pa en Ma.

equestrian

Soms heeft het niet in éérste instantie te maken met uitgaven.....

Bij ons was het het ontslag van mijn partner, via uitzendbureau weer aan het werk. Maar dat bureau betaalde  minder of te laat (over pensioen maar niet verder gesproken wat ook niet geregeld was) Tja toen liep het ineens en langzamerhand compleet uit de hand.  Maar uit schaamte ook veel te lang gewacht met vragen van hulp.

Uitgaven waar mogelijk aangepast maar we wisten nooit wat we wanneer zouden ontvangen.

Katniss

Bij mij was het een scheiding en een ex die stopte met het betalen van de hypotheek. Hij had nog een huis in Duitsland welke hij makkelijk van de hand kon doen welke duurder was dan de woning in Nederland. Helaas is er niemand die mij kon of wilde helpen met als gevolg dat ik er een schuld bij kreeg van € 140.000,-. Dan een bank die mijn ex met zijn inkomen van ruim € 150.000,- per jaar een bedrag van € 27.000,- laat betalen en mij (omdat ik loondienst werk?) een bedrag van ruim € 60.000,- laat betalen.

Er zijn dus vele mogelijkheden om in de problemen te komen, waarvan het in mijn geval voorkomen had kunnen worden.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Marjan12

Ik had ook last van een scheiding en het overnemen van de hypotheek. Meubels verdeeld en je moet toch weer wat inrichting kopen, want ik wil niet in het oude bed en dergelijke slapen.

En het lenen gaat heel makelijk, heb je inkomen, dan heb je zo een kredietje. De Wehkamp vind ook alles goed, zolang je maar betaald.

Joost

Valse schaamte is ook een reden dat mensen geen hulp durven te zoeken. Dit betekend dat ze op weg zijn naar de afgrond en ze kunnen niet bij de noodrem.

marco

Schulden ontstaan omdat het kan. Er zijn tal van redenen en in sommige gevallen kun je er niets aan doen als je inkomen verliest.
Marco en Bianca

Stil-verdriet

Er is veel schaamte dat de mensen tegenhoud. Aan de andere kant de kredietverstrekkers hebben er baat bij dat je zolang mogelijk in de schulden blijft. Elke dag is rente. Wij hebben kapitalen aan rente betaald.