Schulden van S&J

Started by san39, Mar 11, 2019, 01:24 AM

Previous topic - Next topic

san39

Verwijderd

Katniss

Als ik het verhaal zo lees komen jullie er zelf niet uit. Zorg dus dat je alles duidelijk hebt, precies weet wie en wat van je krijgt en ga naar de schuldhulpverlening van de gemeente. Probeer niet zelf te beslissen wie recht heeft op wat. Laat dat los. Probeer geen eigen rechter te spelen.

Het belangrijkste voor jullie is dat de zaken worden geregeld en het liefste zo snel mogelijk. Steek je energie er dus in de zaken duidelijk te krijgen, overal de papieren van te hebben, zodat de schuldhulpverlening snel aan het werk kan voor jullie.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

san39

we zijn al bij de gemeente geweest.
die zeiden wellicht heeft jullie gemachtigde wel een goed plan, dus wacht dat nog even af.....

anders konden we weer bij hen terecht.

we weten precies wie wat van ons vraagt.
we hebben al een schuld kunnen afkopen tegen een laag bedrag in de tussentijd.

equestrian

Quote from: san39 on Mar 11, 2019, 10:18 AM
grootste probleem wat wij hebben is een koopwoning.
er zit geen overwaarde op
maar we vrezen dat dit wel een keer kan gaan gebeuren gedurende een m of wsnp traject
we zijn bevreesd dat we dan het huis moeten verkopen en dat willen we niet
we wonen spotgoedkoop hier namelijk en hebben het erg naar onze zin.

Als ik het een en ander zo even snel heb gelezen op het internet is niet altijd gezegd dat je je huis moet verkopen. wel is het altijd zo dat een eventuele hypotheekschuld buiten de wsnp valt.

in jullie geval zou ik zeker contact opnemen met de gemeente om te kijken wat zij voor jullie kunnen doen. Een gemachtigde?? waar hebben jullie die voor? Wat doet die persoon exact voor jullie?
Hoezo nog even afwachten? die gemachtigde is al 3 jaar bezig toch?

Zodra men begint met loonbeslag is het einde zoek en uit vele verhalen blijkt dat het begin van het eind te zijn.
Ga aub zsm naar de gemeente en zeg gewoon dat je er niet meer uit komt. dat je al een goed overzicht hebt is alleen maar beter en makkelijker voor hun.

jan

De gemeente moet voorzien in schuldhulp op moment dat je aanmeld bij de gemeente dan kan zij voor rust zorgen in de situatie. Dit betekend dat zij afspraken kan maken met de belastingdienst en eventueel het minnelijke traject kan starten. En je hoeft in de WNSP niet perse je huis kwijt te raken. Laat je goed informeren, geen bijvoorbeeld contact op met schuldhulpmaatje.nl

Zaak voor jullie is dat er stabilisatie komt en hier kan de gemeente jullie het best bij helpen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

chapter

ik zou mij ernstig zorgen maken met deze gemachtigde. rente loopt aardig op dus kan best kloppen. via schikken ga je er niet komen met bijna ton aan schuld.
ga naar gemeente ipv dubieuze gemachtigde

jan

Ik sluit mij bij chapter aan.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

san39

jullie hebben allemaal gelijk
gemeente is de uitkomst
het lijkt telkens maar de enige uitweg te zijn...
het is niet anders
gelukkig kunnen wij wel rondkomen van het niveau loonbeslag
gewoon alle vaste lasten en we kunnen zelfs nog wat sparen...

chapter

3 jaar traject is minder erg dan levenslang aflossen. Ga niet afwachten maar aan de gang en stop die gemachtigde want die kost geld en lost niks op. het is geen tovenaar

san39

valt wel mee hoor met dat levenslang aflossen...
jaartje of 8 dan zouden we er wel zijn
mja 3 jaar is korter
en vtlb is heel stukkie hoger dan loonbeslag 8)

san39

ik vind het eerlijk gezegd een megahoog bedrag dat vtlb
komt waarschijnlijk door noodzaak auto
mja dan nog
nu met loonbeslag kunnen we er ook komen... en evt. kapotte apparatuur vervangen.
geen vakantie natuurlijk of uit eten of luxe kleren en zo..

mja we zijn met zijn 2-en en al een stuk ouder.. wellicht liggen onze verlangens niet zo hoog..
wat geld en uitgaven betreft bedoel ik dan hé ;-)

equestrian

Quote from: san39 on Mar 13, 2019, 11:05 PM
nu met loonbeslag kunnen we er ook komen... en evt. kapotte apparatuur vervangen.
geen vakantie natuurlijk of uit eten of luxe kleren en zo..

Helaas is je eerste post verwijderd want die kan ik niet meer zien....

Volgens mij stond er ook iets over de belastingdienst. Die kan ook beslag op je bankrekening of eigendommen leggen als het niet loopt zoals zij willen.

Er was dacht ik ook iets met dat de belastingdienst een preferente schuld is. Hierdoor word een andere schuldeiser qua rangorde naar achteren geschoven.
Het is en blijft continu schuiven met schulden.... dan die en dan die en ach doen we die volgende maand

Ook al heb je niet veel wensen of eisen en kan je rondkomen van de beslagvrije voet (iets van € 1318 dacht ik) dan bestaat er nog steeds het risico op bankbeslag of beslag op je eigendommen. Als het niet van de belastingdienst is dan wel van andere schuldeisers. Je schuldeisers zullen alles proberen om zsm hun geld te krijgen en als men dat kan bereiken door beslag op je eigendommen te doen zal men dat ook doen.

In al je reacties merk ik een enorme weerstand tegen het vragen van hulp bij de gemeente. Ook wij hadden die weerstand maar ik heb er spijt van dat mijn trots mij heeft tegengehouden om eerder hulp te vragen. Had ik maar jaren eerder hulp gevraagd. Dat had ik jaren eerder lekker rustig kunnen slapen. Had ik jaren eerder relaxed in huis kunnen zitten en niet hoeven schrikken bij elke vreemde auto die in de buurt stopt omdat ik bang ben voor een deurwaarder.

Maar het is jullie besluit en wij kunnen alleen adviseren.

In geen van de reacties lees ik iets een antwoord op wat jullie gemachtigde voor persoon is en wat hij eigenlijk voor jullie doet. Misschien kunnen we jullie standpunt beter begrijpen als daar een uitleg van is ;-)

Succes

chapter

ik vond vtlb idd hoog en had beter in wsnp dan zonder financieel gezien dan.

chapter

een ton aflossen in 8 jaar?
dat is knap vaak is rente hoger dan je aflossing bij leningen.
Maar goed veel succes

san39

loonbeslag is idd 1318 momenteel máár daar mag je
ziektekostenpremie minus de standaardinhouding (75 momenteel) bij optellen
Vervolgens mag je je huur (of zoals in ons geval de hypotheekrente) daar ook bij optellen minus de standaardhuur (211,75 momenteel).
Dan komen wij uit op een beslagvrije voet van 1800 euro.
Daarnaast moet je werkgever dan ook je reiskostenvergoeding uitbetalen. Want dat heb je nodig om je inkomen waar beslag op ligt te verwerven.
In het totaal hebben wij dus 1902 euro per maand.
Vakantiegeld valt geheel onder beslag (want die 1318 is inclusief vakantiegeld)
Andere bonussen vallen ook geheel onder beslag (zoals een eindejaarsuitkering e.d.)
Gezien het inkomen wat wij hebben komt dit neer op gemiddeld (incl.vakgeld+eindejaarsuitkering) 1000,00 per maand wat er afgelost wordt.

Wij hebben een koopwoning met een grotendeels aflossingsvrije hypotheek. De aflossing op de hypotheek moet je uit je beslagvrije voet betalen.

Wij kunnen dus al onze vaste lasten + aflossing op de hypotheek betalen van die 1902 euro per maand
en dan kunnen we daar ook nog wel van sparen voor noodgevallen.

Vandaar dat ik zei 8 jaar loonbeslag = 96.000 euro  Dan is alles zowat afgelost.
1 krediet = inmiddels een rentestop op gezet.. Dus geen rentebijtelling
De andere grote post is een restschuld van de vorige woning. Daar zit wel rente op maar is de wettelijke rente. die is niet zo hoog.

Momenteel tot ongeveer july dit jaar wordt een belastingschuld (oud zeer, ook ivm toentertijd dubbele woning) betaald via  loonbeslag.
Daarna komen de concurrente schuldeisers dan aan de beurt.

Ons allergrootste probleem is de woning.
We zijn bevreesd voor een m/wsnp omdat:
de woning nu geen overwaarde heeft maar wel kan krijgen de komende 3á4 jaar.
zit je dan in een m of wsnp dan kan er zelfs in het laatste halfjaar van je regeling nog besloten worden dat je je huis moet verkopen als er daardoor gelden overblijven voor de schuldeisers.

We lossen niet heel veel af op de woning, maar ik weet nu ook niet wat de huizenprijsen verder gaan doen de komende jaren.
Dan staan we alsnog (wel met schone lei) op straat.
Wat dan ?