Hulp gevraagd: afkopen schuld bij banken/creditcard maatschappij

Started by Dreamstoshare, Mar 06, 2019, 10:52 PM

Previous topic - Next topic

Dreamstoshare

Hoi allemaal, ik hoop dat hier mensen zitten die eventueel vanuit ervaringen mij van advies kunnen voorzien.

Om een lang verhaal kort te maken: na de breuk met mijn ex ben ik achtergebleven met een hoop schulden op mijn naam. Ik probeer e.e.a. op te lossen maar mijn maandelijkse vaste lasten zijn hoger dan mijn inkomen. Wegens 'hoog' inkomen heb ik ook nergens recht op. Zelf heb ik ook nog een studieschuld die ik per deze maand moet gaan afbetalen met 160 euro per maand.

De situatie is nu zo dat ik een inkomen heb van iets meer dan 2000 euro netto en dat mijn vaste lasten exclusief tank, boodschappen e.d. al ruim 2500 euro bedragen.

Ik heb betalingsregelingen lopen voor mijn eigen risico zorgverzekering, eindnota energie, waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing. Voor de twee laatsten kom ik niet in aanmerking voor kwijtschelding (krijg je alleen met een laag inkomen). Ik heb betalingsregelingen lopen bij 2 banken en een creditcardmaatschappij (veroorzaakt door mijn ex),maar deze zijn niet te betalen.

Nu wil ik dolgraag uit de schulden komen en passende regelingen treffen om mijn leven vorm te geven. Ik zoek al een tijdje naar een goedkoper huis en heb alle onnodige kosten gelimineerd. Meer werken zit er niet in: ik zit in een revalidatietraject en ook als ik 'uitbehandeld' ben gaf de arts aan dat meer werken in mijn functie niet mogelijk is ivm terugval.

Nu kan ik met hulp van een zus in 1 keer wel een paar duizend euro bij elkaar krijgen om zo wat schulden af te kopen. Indien mij dat niet lukt ben ik van plan om me aan te melden voor de schuldsanering, want op deze manier doorgaan is geen leven.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft tips?

Schuld 1: creditcard maatschappij. Had een betalingsregeling van 140. Die hebben ze al verlaagd naar 90. Ze hebben ook een rentestop ingevoerd. Het openstaande bedrag is 6650 euro, op dit tempo ben ik over ruim 6 jaar klaar met betalen.

Schuld 2: openstaand bedrag van 5750 euro. Ze schrijven automatisch 130 euro af van mijn salaris waarvan deels rente. Ik kan dit niet meer betalen. Al meerdere malen contact met hen gehad maar zij zien geen oplossing want 'lening oversluiten kan niet door negatief bkr en andere oplossingen hebben zij niet'. Ik heb nu sinds kort een nieuwe rekening en deze maand hebben zehet bedrag dan ook niet af kunnen schrijven.

Schuld 3: schuld van 16.000 euro. In overleg met de bank is een betaalstop ingevoerd (kon al jaren niet betalen en schreef alleen de rente over).

De schuld bij duo bedraagt 30.000 euro en valt niet over te onderhandelen.

Zelf weet ik niet zo goed waar te beginnen. De creditcardmaatschappij heeft al 2 x op mijn verzoek zelf een aanbod gedaan. Heeft het nut om bij hen finale kwijting aan te vragen? Zo ja, voor welk deel van het bedrag?

De ing (schuld 2) doet tot nu toe onwijs moeilijk. Ik betaalde hen tot nu toe braaf door telkens andere rekeningen niet te betalen maar dat gaat zo niet langer. Wat is wijsheid? Ik heb voorheen telefonisch contact met hen gehad. Zal ik hen een brief sturen met voorstel finale kwijting inclusief overzicht financiën? En zo ja, voor welk bedrag?

De abn (schuld 3) heeft aangegeven de betaalpauze te handhaven tot mijn financiële situatie is aangesterkt en daarna samen te kijken naar een andere lening met lagere rente en vaste aflosbedragen. Kijkend naar mijn huidige financiële situatie wat op deze manier nog jaren doorgaat vraag ik mij af hoe ze dat voor zich zien? Is hier nog iets aan te doen?

Tot slot zag ik dat de gemeente sociale kredieten aanbiedt met een onwijs laag rentepercentage (2.1%). Wie heeft hier ervaring mee? Zat te denken dat ik evt het geld voor de ing via hen kan lenen.. dan ben ik nog steeds hetzelfde bedrag per maand verschuldigd maar ben ik door de lagere rente wel binnen 4 jaar van de schuld af ipv ruim 5 jaar.

Een hoop vragen, sorry daarvoor. Hoop echt dat hier mensen zitten die me kunnen helpen.

Dreamstoshare

Niemand die even mee kan denken? :(

Vandaag te horen gekregen dak per 1 mei nog maar 70 procent van mijn ziektewetuitkering krijg. Ondanks dat ik ziek ben wegens zwangerschap en uwv 100% uitbetaald bepaalt de cao anders. Dus per 1 mei nog eens 650 euro netto minder inkomen. Zit echt met mijn handen in het haar!

equestrian

Quote from: Dreamstoshare on Mar 07, 2019, 01:37 PM
Niemand die even mee kan denken? :(

Vandaag te horen gekregen dak per 1 mei nog maar 70 procent van mijn ziektewetuitkering krijg. Ondanks dat ik ziek ben wegens zwangerschap en uwv 100% uitbetaald bepaalt de cao anders. Dus per 1 mei nog eens 650 euro netto minder inkomen. Zit echt met mijn handen in het haar!

Er zijn vast wel mensen die me kunnen en willen denken maar niet iedereen zit continu op dit forum 😉

Helaas zijn de meesten hier geen mensen die wonderen kunnen verrichten door kant en klare oplossingen te geven. Elke situatie is uniek. We kunnen wel anderen van advies voorzien.  Mijn advies is: ga zo snel mogelijk naar de gemeente en vraag hulp. Dit hoeft niet direct schuldsanering te zijn. Het kan ook eerst via een minnelijk traject waarbij de gemeente je ook kan helpen bij het op orde brengen van je administratie en het inzichtelijk maken van je schulden en je afloscapaciteit.

Schroom niet en onderneem actie voor het echt te laat is.

Succes en hou ons maar op de hoogte

jan

Welkom, je bent echt niet de enige die dit overkomt. Als ik jou schulden overzie zijn dit problematische schulden, hier kom je zonder hulp niet vanaf.  Het komt er hierop neer dat je naar de gemeente moet. De gemeente is verantwoordelijk voor de alle schuldhulp. Wacht niet te lang en neem actie en maak een afspraak met de gemeente.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

marco

Kredietbank Nederland stelt orde op zaken. Door leningen te verstrekken, door schulden te voorkomen of weg te werken, maar vooral door bij te dragen aan een gezonde financiële toekomst.

https://www.sbn.nl/sociale-banken-per-provincie-en-gemeente#
Marco en Bianca

chapter

met afko0en ga je dit niet redden denk ik. aangezien inkomen daalt zou ik zsm naar gemeente gaan. Over jaar wia aanvraag waar je ook geen zekerheid hebt dat je die krijgt

sacredfour

Zorg dat je je vaste lasten betaald elke maand. Zijn er schulden die voortkomen uit een gerechtelijk vonnis betaal die dan ook.
Reserveer daarna een vast bedrag voor je eten. Met het geld wat je over hebt moet je nieuwe regelingen gaan treffen met de schuldeisers.  Tref geen regeling die je niet kan nakomen. Lukt dit niet stuur mij dan een PB
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.