Zonder schuldhulpverlening of schuldsanering, schulden aflossen

Started by Geengeld, Jan 05, 2019, 04:04 PM

Previous topic - Next topic

Geengeld

Zonder hulp of rechterlijk traject, kan ik mijn schulden aflossen door zelf alles te regelen de komende 5 jaar en heb ik als "enige" bescherming de beslagvrije voet? Klopt dat allemaal?

equestrian

Zonder inzicht te hebben in de gegevens zou het kunnen kloppen dat je enige "bescherming" de beslagvrije voet is.
Denk dat het wel belangrijk is dat je de schuldeisers aanschrijft en ze een voorstel doet en dan hopen dat ze die accepteren.
Beslagvrije voet is een bescherming maar ook weer niet als de schuldeiser beslag gaat leggen op je auto, inboedel of op je bankrekening.

Even zo uit het hoofd: als de schuldeiser een overheidsinstelling is dan kunnen ze ook rechtstreeks van je rekening bedragen innen zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met een beslagvrije voet. Wanneer je bijv. veel boete's hebt van het CJIB (=overheidsinstelling) dan kunnen ze je auto in beslag laten nemen. Dan komt oom agent langs om je auto op te halen en zal er op dat moment niet gekeken worden of je je auto nodig hebt of niet.

Mijn advies zou zijn om (zoals ik boven al schreef) alle schuldeisers aanschrijven met een aanbod dat je alles in 5 jaar wil aflossen. Daar zou ik zeker in meenemen dat ze bij de WSNP misschien niet het gehele bedrag krijgen maar dat jij op eigen houtje wel alle schulden voor 100% wil aflossen. Zorg daarbij dat je alles zwart op wit krijgt en geen toezeggingen via de telefoon oid. Dan heb je altijd bewijsmateriaal mocht er bij één van de schuldeisers iets niet goed gaan op kantoor ;-)

Geengeld

Oké helemaal top Equestrian,

Heel hartelijk dank voor jouw bijdrage en je advies.

Katniss

Je kan ook even kijken op de site: zelf je schulden regelen. Daarop staan voorbeeld brieven en er is ook een rekentool die helpt om je maandelijks aflossingsbedrag eerlijk te verdelen over je schuldeisers.

Mocht je voor elke schuld een betalingsregeling hebben en nog wat meer ruimte voor aflossingen dan zou ik kiezen voor de lagere bedragen met de hoogste rente tarieven eerst. Daar maak je de grootste stappen mee.

Heel veel succes. Vragen over je aanpak mag je natuurlijk altijd blijven stellen
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.