Schulden

Started by Hilda, Jan 01, 2019, 10:31 PM

Previous topic - Next topic

jan

Je bent aan het slepen met geld, dit kan nooit goed blijven gaan. Waarom zoek je geen hulp bij de gemeente of win je geen advies in bij stichting schuldhulpmaatje.nl ?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Joost

Het best is om de Gifbeker leeg te drinken en een paar weken op het minimum te leven. Dan kan je orde op zaken stellen en wennen aan dat je met minder met leven. Betaal alle openstaande rekeningen, anders blijft dit je achtervolgen.

Meelezertje

Zo eens met de voorgangers. Wij stonden eens elke maand maximum in het rood. 2800 euro. Dat dreigde mis te gaan op dezelfde manier dan bij jullie. Ik overwoog ook om rekeningen te storneren. Gelukkig is me toen het licht opgegaan: geen extra doorlopend krediet of zo. Maar hebben we maandenlang van een minimum geleefd. Weet je, hartstikke moeilijk- zeker met kinderen- maar het gaat je ook een goed gevoel geven dat je weer de regie krijgt in je eigen leven.
Wat aten we toen, weet ik nog, veel goedkope macaroni met gebakken ui en blik tomatenpuree bijvoorbeeld. Goedkoop brood, veel jam pindakaas ed. Thee ipv koffie of fris.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Samm

Inderdaad,als ik jullie was zou ik naar de gemeente gaan. Ze gaan dan samen met jullie uitzoeken wat de schuldenlast is ed. Ik begrijp heel erg goed,dat je dat liever niet wilt hoor,echt! Ik voelde me ook heel rot toen ik de stap zette,dat kun je lezen in mijn Posts ,maar uiteindelijk ben je blij en heb je echt veel minder stress! ( Het rond komen blijft dan de enige zorg,maar voor de rest krijg je rust en word je geholpen om de schulden voor eens en altijd de rug toe te keren).In je eentje kom je er denk ik niet uit, schuldeisers gaan door en de kosten worden steeds hoger. Als je in de schuldhulpverlening gaat en een minnelijk of wettelijk traject in kunt gaan,dan komt er een oplossing. Niet makkelijk dat weet iedereen op dit forum,maar het is echt de meest veilige manier om ook weer een andere toekomst op te kunnen bouwen. Vergeet niet dat financiƫle zorgen je een heleboel stress geeft ,en op lange termijn echt zijn sporen na laat. Schroom niet en vraag advies bij de gemeente waar je woont. Succes , groetjes Samm

Hilda

Het geeft heel veel stress en niets lijkt goed te gaan. Hoe reageert de gemeente op hulp vragen ?

equestrian

Hoe een gemeente reageert?
Dat is per gemeente verschillend denk ik, ligt tenslotte ook net aan de medewerker die je treft.
Wij hebben rechtstreeks contact gezocht met het GKB en daar en ontzettend begripvolle medewerkster getroffen.
Voor ons is na vele jaren eindelijk rust in de tent gekomen. Het was een hele grote stap vanwege de schaamte maar nu heb ik spijt dat we dit niet jaren eerder hebben gedaan. Dit had ons veel leed bespaard.
Wij zitten sinds januari 2018 in de WSNP en hebben dus 1/3 van de periode achter de rug en voelen ons rustiger en ontspannender dan de 6 jaar ervoor.
Ja het heeft 6 jaar geduurd voor wij de stap naar het GKB durfden te ondernemen.
6 verschrikkelijke jaren......

Samm

Ik sluit me volledig bij equestrian aan. Beter dat je eerst informeert ,je krijgt dan een uitnodiging voor een gesprek en dan kun je altijd zelf nog beslissen of je ermee accoord gaat of niet

chapter

vraag idd gemeente advies.
deze hebben het ook niet in 1 week geregeld maar kunnen wel opties adviseren.
Heb je wel goed overzicht anders budgetbeheer misschien optie en inkomen bv vergroten

Hilda

Wij hebben een afspraak gemaakt met de gemeente, volgende week vrijdag zijn wij uitgenodigd.

Samm

Wat goed dat je dat hebt gedaan! Echt dapper,dat is de eerste stap,het komt vast goed.

equestrian

Helemaal geweldig dat jullie die stap hebben genomen

Succes en hou ons maar op de hoogte van de voortgang. Je mag trots zijn op jezelf met het nemen van deze stap

Joost

Als jullie de stap niet nemen, wordt het alleen maar erger, totdat je niet meer betalen kan.

Hilda

Even een update, wij zijn begonnen met een cursus budgetbeheer, maandagavond is onze eerste cursusdag. Wie heeft er ervaringen met zo'n cursus, wat kunnen we verwachten?

jan

Je leert heel veel van zo'n cursus. Belangrijkste is dat het roer om moet en dat je leert uit te komen met je budget. Je leert na te denken over je uitgaven.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Hilda

Quote from: jan on Feb 27, 2019, 04:38 PM
Je leert heel veel van zo'n cursus. Belangrijkste is dat het roer om moet en dat je leert uit te komen met je budget. Je leert na te denken over je uitgaven.

Dit komt overeen met de introductie door de docent van de cursus. Het zet je wel aan het denken.