Schulden

Started by Hilda, Jan 01, 2019, 10:31 PM

Previous topic - Next topic

Hilda

Tja wij zijn de balans aan het opmaken over onze schulden.

2018

Wat het eerst opvalt dat wij met 4 personen 9.663,18 euro hebben uit gegeven aan boodschappen, thuisbezorgd en ander junkfood. Het komt erop neer dat wij meer dan 200 euro per week uitgeven aan boodschappen.  :-[

Internet spelletjes 787 euro  >:(
Online dingen kopen     2.697,29  >:(

Nu de schuld

Wij hebben een schuld van 19500 euro afgerond. Hier willen we zo snel mogelijk van af. Het is behoorlijk confronteert als je alles in kaart brengt. Maandelijks lossen wij 375 euro af.

Dus wij mogen nu de broekriem gaan aantrekken. Door niets meer online te kopen en geen online spelletjes meer te spelen via Facebook.

Besparing 2500
Boodschappen 5000

Totaal 7500 euro

Ik schaam mij diep

Chrissie

Welkom Hilda,

Quotehet is behoorlijk confronteert als je alles in kaart brengt

Heel herkenbaar maar je steekt nu niet meer je hoofd in het zand maar pakt het nu aan, Kanjer.

Leg je ook geld opzij voor tegenslagen bijvoorbeeld als je koelkast, wasmachine e.d. kapot gaat op een spaarrekening?
Door een buffer aan te leggen daar kun je mee voorkomen dat je weer dieper in de schulden of een jojo effect krijgt.
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 5 euro per maand tenminste zo ben ik begonnen toen we het breder kregen heb ik het bedrag automatisch naar de spaarrekening over laten schrijven en wat hoger gedaan.

Ik heb naast een betaalrekening , een huishoudrekening dit is voor boodschappen, benzine voor de scooter voor mijn man dan blijf je van de betaalrekening af dat geeft heel veel rust.

Je bent supergoed bezig!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

peter

Welkom Hilda, schulden zijn echte  sluipmoordenaars ! Ongemerkt geef je steeds meer uit, omdat het je makkelijk wordt gemaakt, om krediet te nemen. Goed dat je dit inziet en aanpakt !

Ik ga je volgen ! Succes !
Peter
Administrator Forum

Hilda

Je weet eigenlijk niet hoe te beginnen. Om maar met het makkelijkste te beginnen, kopen wij niets meer via internet, tenzij het echt nodig is. De spelletjes hoe leuk ook, hebben wij geblokkeerd. Het is gratis, maar als je wil update of extra dingen wil, moet je betalen. Dit zit gemeen in elkaar.

Nu gaan we onze maandelijkse boodschappen terug brengen naar 100 euro per week. Het is wel moeilijk ik zit te zoeken naar eten in de keuken.

Dit is allemaal een heel raar gevoel en het leven lijkt ook zo grijs hierdoor.

Meelezertje

Hoi Hilde
Je zou kunnen beginnen om precies in kaart te brengen wat  binnenkomt aan inkomen en toeslagen. Ook de kinderbijslag of vakantiegeld  en in bepaalde maanden . Bekijk daarvoor je(digitale) afschriften van je betaalrekening van afgelopen jaar. Zo kun je ook alle vaste lasten bekijken. Wat er overblijft is voor dingen die je af en toe nodig hebt, of voor eten en andere dagelijkse kosten. Het NIBUD ( even googlen) heeft daarvoor een goed programma. Daar kun je ook zien wat 'normaal' is voor alle verschillende posten. En kun je kijken waarop je kunt bezuinigen.
Succes. Het gaat je vast lukken.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

equestrian

Jullie zijn in ieder geval al goed bezig.

En € 100.= per week boodschappen voor 4 personen is vooral in het begin heel erg lastig maar het is te doen. Hier 4 volwassenen (incl onze thuiswonende kinderen) en het lukt echt. Wel minder luxe zoals koekjes oid maar het kan echt.

Succes en hou je voor dat jullie nu al goed bezig zijn💪

Joost

De eerste weken zijn het moeilijkst en daarna gaat het vanzelf, het moet je tweede natuur worden. Bij elke aankoop denk je is dit nodig. Op boodschappen alcohol en roken kun je enorme besparing doen. Het is even moeilijk, maar uiteindelijk wordt je er ook weer beter van.

Katniss

Hoi Hilda,

Je hebt al een aantal belangrijke stappen gezet: je bent bewust dat het beter is om je schuld op te lossen. Daarnaast heb je in kaart gebracht waar jullie geld naartoe gaat.

Het zetten van een weekbudget is een goede start en 100,- per week is echt te doen. Ik loop in het weekend altijd de supermarktfolders door.  Een paar keer per week avondeten zonder vlees scheelt ook een hoop, zeker als je met 4 personen bent. Een paar jaar geleden heb ik besloten om elke week een nieuw recept uit te proberen. Dat kan vanalles zijn. Zo heb ik nu een 20-tal vegatarische recepten die door iedereen erg lekker gevonden wordt.

Wat bij mij ook helpt is het maken van een weekmenu. Ik bepaal van te voren wat er dagelijks wordt gegeten, nadat ik de folders en mijn kasten heb gecontroleerd. Je hebt dan minder last van het probleem dat je impuls aankopen doet.

Heel veel succes, volgens mij gaat het helemaal goedkomen bij jullie
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Hilda

Is het mogelijk om met 4 personen rond te komen met €50 per week?

chapter

lukte mij wel maar rookte niet bv.
ik had 100 pw maar 50 ging minimaal in tank

Samm

Nee,althans niet als het drie pubers zijn in een groeispurt. Je kunt beter iets bijstellen,zodat je het ook echt op de lange termijn vol kunt houden. 50 euro met vier personen is echt beneden de minimale grens. Mocht het niet anders kunnen,dan heb je wel daarnaast recht op de voedselbank. De normbedragen daarvoor kun je vinden op de landelijke site van de voedselbank.

jan

Je kan het reden met €75 euro per week. Maar alles is echt krap aan. Een zak aardappelen is al snel 4 euro en voor 7 x groenten betaal je ongeveer 7 euro en voor vllees/ei zit je al snel op 10 euro, mits je de aanbiedingen volgt. Dus voor avondeten zit je al op 21 euro en dit is geen vet pot en geen elke dag vlees.

Toiletpapier en maandverband hiervoor ben je ook al snel 5 tot 6 euro kwijt.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Meelezertje

50 euro kan weleens een paar weekjes, maar op de langere termijn lijkt het mij geen doen. Wat Jan zegt met 75 euro is het te doen. Maar ook dan heb je echt wel handigheidjes nodig. Al doende wordt je wijs hierin. Zorg dat je een lijst hebt met de basisboodschappen. Dan grijp je niet mis aan het eind van de week als de knip leeg is. Zoveel brood, beleg , groente, fruit, zuivel ed. Die dingen moeten er komen om ook de laatste dagen van de week door te komen. Let op de aanbiedingen, maak vooraf mbv de folder een weekmenu. Soms blijft er wat over voor luxe zoals een zak chipjes, frisdrank of een biertje. 

Ik moet eerlijk zeggen het zullen meestal de minder luxe producten worden. Goedkoop en minder vlees. En geen luxe groenten en fruit. Maar dat hoeft niet perse ongezonder te zijn.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Hilda

Wij lopen nu zo vast dat wij vanaf nu, het met €75 per week moeten doen. Wat gebeurt er als je de energie en ziggo terugvordert.   Eind februari hebben wij wat meer geld. Ik verwacht dat wij niet in aanmerking komen voor de voedselbank.

Het is allemaal zo lastig

chapter

dat is gaten met gaten vullen. als je nuon hebt gooit die er meteen 40 op. powerpeers niet. ligt erg aan aanbieders. 75 lijkt mij prima te doen zonder roken en autobenzine