Stress en hartkloppingen

Started by Samm, Aug 18, 2018, 05:23 PM

Previous topic - Next topic

Katniss

In mijn ogen zijn persoonlijke verzorging en het gebruik van make-up hele verschillende dingen. Ik zal die dicsussie hier verder niet voeren.

Als is het maar een euro, of 50 cent. Kijk eens naar Flits. Elk klein bedrag gaat in een spaarpot. Ook de muntjes die ik op straat vind. Op die manier kom je op een gegeven moment aan een leuk bedrag.

Niemand zal beweren dat het makkelijk is om van schulden af te komen. Het is hard werken, veel inleveren en daarbij leren om met geld om te gaan. Ik geniet er enorm van om uiteten te gaan. Dat zit er nu echt niet in, maar doordat mijn omgeving weet dat ik dat graag doe, krijg ik voor mijn verjaardag van een aantal mensen een etentje. Die verdeel ik dan over het jaar, zodat ik toch nog af en toe kan genieten.
Ik heb ook gehad dat ik een vriendin een aantal weekenden heb geholpen met het klussen in haar huis. Ze wilde geld geven, maar het is een dagje sauna geworden met z'n 2-en. Kortom wees creatief, schroom niet om aan te geven in welke positie jij op dit moment zit.

Het is verbazingwekkend hoe graag mensen willen meedenken en willen helpen. De buren die teveel hadden gekookt en geen vriezerruimte meer hadden. Het was echt een heerlijke stoofpot. Op internet zoeken naar goedkope, lekkere en gezonde recepten. Zelf dingen maken en kado doen, i.p.v. een kado kopen.

Het belangrijkste is dat je moet zorgen dat jij verandert. Het is hetzelfde als afvallen. Een korte periode streng lijnen helpt niet. Het roer helemaal om werkt wel en geeft na een periode van zoeken en aanpassen uiteindelijk een langdurig resultaat. Makkelijk is het niet, maar als je het goed doet heb je de rest van je leven er plezier van.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

equestrian

Hier ook lastig om dit soort uitgaven te plannen, zeker met 2 volwassenen en 2 studerende kinderen die ook netjes en verzorgd naar college moeten.
Net als anderen probeer ik elke week een paar euro in een potje te doen voor dit soort uitgaven. Dit gaat dan vaak wel ten koste van andere dingen maar soms moeten er keuzes gemaakt worden. Dit soort keuzes zul je de komende jaren elke dag moeten doen. Lekker luxe pak koekjes of toch maar een gewoon pak zodat ik morgen ook nog een brood kan kopen?.

Ivm met mijn werk moet ik er ook dagelijks op en top uitzien. Make-up gebruik ik wel maar dat haal ik vaak bij de Hema of de op=op drogist (https://www.opisopvoordeelshop.nl/) waar je bijvoorbeeld meerdere items goedkoop kan halen door diverse aanbiedingen te combineren. 3 voor 5 is bijvoorbeeld 1 shampoo, 1 crèmespoeling en 1 lippenstift  waar we toch weer een poosje mee verder kunnen.
Ivm met mijn werk kan ik ook nog vaak niet in een spijkerbroek en sweater naar het werk maar netjes in mantelpak ed. Ook hierin word je creatief. Ik verkoop oudere kleding via marktplaats/facebook en koop daarvoor weer andere via MP of via Facebookpagina's of zelfs tweedehands winkels waar soms nog hele mooie kleding te koop is voor weinig geld. Dit is afgestemd met de BV. Zij geven aan: zolang het geen handel is met als doel winst te genereren is het toegestaan.

Op boodschappen bezuinigen is inderdaad lastig zeker als je gezond wil blijven koken/eten. Het is toch een feit dat gezonde producten over het algemeen duurder zijn dan de ongezondere producten.

Vraag voor je verjaardag dit soort producten of cadeaubonnen of als tegenprestatie wanneer je iemand hebt geholpen met iets en die persoon jou echt wil belonen voor jouw hulp.

willy

Maar als man heb je toch ook je cosmetica problemen?
Ik zelf ben dus, vanaf dat ik moest gaan scheren, met de ouderwetse scheermesjes begonnen.
Heb dit door de jaren dus niet veranderd. (+35 jaar).
Als je goed rond kijkt is scheerschuim ook goedkoper , als je het zelf gaat opschuimen.
10 Dubbel edge scheermesjes ,Ja die van de ouderwetse krabber, kosten 10 stuks minder dan 5 euro.
Probeer dat  eens met de nieuwerwetse rommel.
Nadien wassen met goede zeep , en aftershave is thuis niet nodig.

equestrian

Mijn man gebruikt al jaren Vergulde Hand Scheerzeeptablet. Die kost haast niets en hij kan er toch minimaal een half jaar mee doen. De mesjes is inderdaad wel een groot drama. Wat zijn die krengen asociaal en ongelooflijk duur. Maar ook daarvoor gebruiken we dat potje. Als je elke week € 5.- in het potje kan doen dan heb je in een maand € 20 voor dit soort dingen. De ene maand shampoo ed en de andere maand de scheermesjes (bij dezelfde goedkope drogist) en weer een andere maand andere persoonlijke verzorgingsartikelen. En ja, soms is € 5 heel veel...... maar daar komt weer het maken van keuzes om de hoek en dat is idd soms verdomd lastig. Soms wil je als mens ook wel een keer gewoon genieten van een luxe pak koekjes oid.

Ook gebruik ik een deel van het geld wat ik krijg voor mijn verjaardag (dat mogen we houden van de BV). We kopen alvast een voorraadje van bepaalde artikelen die dan in de aanbieding zijn.

willy

Safety Razor  in de Turkse winkel, Marokkaanse winkel, etc. (voorbeeld: figaro Safety Razor)
Derby DE mesjes 1.95€ (10 stuks) Spar hier in België. (100 stuks 15.25€ on line)

jan

Je moet creatief zijn in het bedenken van alternatieven en deze zijn er echt. En zoals @Katniss al aangaf, je kan heel veel vinden door te Googlen. En het is echt mogelijk!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Samm

Ik kijk inderdaad heel veel op internet. En soms loop je idd tegen iets aan. Ff wat anders ,soms vind ik het jammer dat mensen reageren op vragen en dan zeggen dat zij dat niet belangrijk vinden . Weet je,daar gaat het niet om. Ik vind het wel belangrijk. De discussie over of make up of creme al dan niet belangrijk is voor iemand,doet niet ter zake toch. Zoiets is persoonlijk . En voor mijn eigenwaarde is dat net het stukje waardoor ik me prettig voel. Het is een beetje liefde voor jezelf ,en door jezelf goed te verzorgen,voel je je beter.

jan

Je moet er verzorgd bij lopen, dit is goed voor je eigenwaarde. Een schuldenaar verwaarloost zich snel en dit helpt je niet.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Samm

Precies. Dat is wat ik bedoel.Dank je wel.

Meelezertje

Quote from: Samm on Oct 19, 2018, 09:10 AM
Ik kan niet sparen van mijn weekgeld helaas. Daarom probeer ik zo creatief mogelijk te zijn om toch hier en daar een snabbeltje te verdienen. Ik hecht wel waarde aan persoonlijke verzorging,ik voel me er stukken beter door. Maar goed,dit is heel persoonlijk natuurlijk. De een vindt dit belangrijk,de ander dat. En ik weet dat je niets mag ,tijdens dit traject,maar om nu drie jaar als een grijze mus te zitten gaat te ver. Er is ook nog zoiets als een leven. ( Maar misschien is het de bedoeling dat je eigenlijk beter in een soort winterslaap kunt gaan )  ;),excuses voor mijn cynisme ,maar dat is mijn manier om het enigszins te relativeren.

Als je dan elke week 5 euro in een potje doet kun je na een jaar ook voor 260 euro je verzorging en make up inkopen.
Ik snap hoe moeilijk het is om met zo'n laag weekgeld rond te moeten komen. Maar het is echt het beste toch uit te komen met je weekgeld. Echt het is hartstikke moeilijk. Vooral als je misschien gewend was - net als wij vroeger-  elke maand meer uit te geven dan er binnenkwam. Maar ga het als een sport zien. Draai echt ieder dubbeltje om. Je leert na verloop van tijd echt uit te komen met je inkomen. Al blijft het (persoonlijke) keuzes maken.
Wat betreft MP. Ik zit er niet mee als iemand zo een extraatje weet binnen te harken. Maar als je in een vorm van schuldsanering zit waarbij je bankrekening regelmatig bekeken wordt; dan loop je risico dat je eruit gewipt wordt. Of dat je leefgeld verlaagd wordt met het bedrag dat je extra op mp verdiende. Daar waarschuwde ik je voor.
Blijf niet zwemmen, maar leg je neer bij het voor je gevoel schrikbarend laag leefgeld. Steek je energie en creativiteit om binnen dat leefgeld zo goed mogelijk rond te komen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Samm

Klopt,ik weet ook dat het moet lukken. Misschien doe ik toch ergens verkeerd boodschappen ,koop ik soms teveel. Ik merk vooral dat de weekenden en vakanties lastig zijn omdat mijn heerlijke pubers dan uiteraard meer versnaperingen eten. ( Wat ik volledig begrijp!). Ik moet gewoon een manier vinden om het weekend meer over te houden. Dat vergt enige oefening denk ik.

Samm

Wel erg bedankt voor je positieve reactie,dat doet me goed. Misschien zit ik nog in een soort van " verzet" modus. Dat zou kunnen,na alles wat ik en de kids hebben meegemaakt dit jaar. Maar ik moet het accepteren,dat betekent niet erbij neer leggen,maar proberen om mijn gedachten om te vormen ,ofzo.

marco

Don't you worry , het is ons allemaal overkomen.
Marco en Bianca

Freek en Jolanda

QuoteMisschien zit ik nog in een soort van " verzet" modus.

Het is je allemaal overkomen en dit moet je verwerken.
Freek en Jolanda

Samm

Klopt en dat is een hele lastige weg. Maar ik heb een idee.Kijk,je mag niks ( officieel) tijdens een traject,toch? Althans dat is wat ik heb mee gekregen op dit forum. ( Er zit echter wel een grijze lijn in , misschien ook afhankelijk van welk traject je zit ).
Ik heb bedacht dat we,als forum leden elkaar kunnen steunen. Niet dat ik het bedacht heb ,zo bedoel ik het niet, waarschijnlijk is dat al wel aanwezig op dit forum.
Ik heb bijvoorbeeld echt leuke kinderkleding,wat mijn jongens niet meer passen,( merken als Vingino,Retour Ed). Maar we kunnen er ook een ruil foto opzetten . Stel iemand zoekt een oventje ,of bijvoorbeeld een kinderjas. Of noem maar iets. Dan kunnen we het ruilen . Maar misschien opper ik nu iets heel onnozels hoor. Ik heb items waarvan ik zeker weet dat een andere moeder,vader of gezin met kinderen nog wat aan heeft. Misschien heeft deze moeder,vader of gezin ook nog iets wat niet gebruikt wordt . Indien mijn idee gewoon waanzinnig stom is,zeg het maar. Maar ik zit niet op sites als FB of Instagram. ( Vanwege mijn privacy),zoals ik eerder heb beschreven,in mijn verhaal. ).
Maar ik geloof wel in ruilen,! Het middel geld is dan geen optie meer en ook voor degene die beslist geen MP mogen of kunnen of wat ook,is dit natuurlijk wel een alternatief.
Ik hoor graag van jullie,
Samm