Stress en hartkloppingen

Started by Samm, Aug 18, 2018, 05:23 PM

Previous topic - Next topic

Marjan12

Goed en laat je niet gek maken!

jan

Quote from: Samm on Sep 08, 2018, 02:50 PM
Hallo allemaal,
bedankt voor je reactie. Het gaat wel redelijk goed hoor. En met jou?

Is het gelukt en hoe gaat het met je mond?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Samm

Hoi Jan,

Nou wonderbaarlijk genoeg mag ik via de tandarts een offerte en behandelplan laten opstellen. Deze wordt dan met hulp van een maatschappelijk werker ingediend bij de gemeent, dit was mij zelf ook nooit gelukt! Dus dat is natuurlijk heel positief nieuws, mits het uiteraard doorgang vindt.

Verder merk ik dat het nog steeds heel lastig is om rond te komen en dat ik het vooral in de weekenden het moeilijkst vindt. Niet zo zeer voor mezelf, maar wel voor mijnj kinderen omdat ik door deze situatie erg vaak "nee moet verkopen" ..ook als eentje met een klasgenoot bijvoorbeeld heeft afgesproken om een Kibberlingetje te eten, na schooltijd....het is echt niet mogelijk mijn budget,dat is echt waardeloos. ( immers het zijn pubers, geen basis school leeftijd meer, dus deze kinderen merken het uiteraard).
Ook merk ik , dat er in mijn omgeving heel makkelijk gedacht wordt af en toe. O, wordt er dan gezegd, maar het kan altijd nog veel slechter, of opmerkingen zoals : In ieder geval heb je een dak boven je hoofd, of: wees blij dat je niet in Syrie woont, dit soort opmerkingen....Natuurlijk ben ik dankbaar met een dak boven ons hoofd eveneens ben ik danbaar dat we niet in Syrie wonen, maar ik vind dit eerlijk gezegd , drog redenaties. Het kan immers altijd erger, snap je wat ik bedoel?

Het is ook niet zo dat ik zielig wil doen of klagen, maar ik denk vooral dat het lastig soms, omdat ik alleen stannde moeder ben. En dat is op zichzelf met mijn heerlijke pubers op zich al een uitdaging, snap je? Met dit erbij en de geschiedenis ervoor valt dat echt niet mee. Soms mis je gewoon even iemand om mee te kunnen sparren inzake hoe hiermee om te gaan ed.

Dat is wat mensen , denk ik onderschatten, althans sommige...

Hoop met jou alles ok,
Groetjes Samm

chapter

iksnap dat het lastig is maar met uitkering kun je amper aflossen.hoe hebben ze nu je vtlb dan berekend om je te stabiliseren. Hoe was het ervoor.Hoe kon je dan geld overhouden voor weekend en kibbeling.mogelijk kun je dan kijken hoe je kunt besparen op bv electra internet tv etc.  Maak je gebruik van potjes van gemeente voor sport bv meedoen regelingen. als je langer dan 3 jaar op minimum zit is daar ook potje voor etc.
Hopelijk denkt gemeente mee.

Zit je alleen bij gkb voor je zorgverzekering dan is een traject misschien met nieuwe regeling helemaal niet nodig

Samm

Nou, het betreft wel een behoorlijke schuldenlast hoor. Wel preferente schulden, geen consumptieve. Het gaat om een bijzondere bijstand lening, inzake inrichting woning, CJIB, (ziketekosten, die het allerergste is), een huurachterstand ( die inmiddels wordt afgelost) en nog een Menzis achterstand uit 2007. Maar alles bij elkaar is het natuurlijk wel veel. Zodiende deze keuze , bij het GKB,

Ik leef nu , met mijn gezin van 400 euro per maand, alles van doen. Op de een of andere manier blijft er toch nog wat aflossingscapaciteit over, klaarblijkelijk. Maar ik heb begin oktober een gesprek over de stand van zaken ed.
Hopelijk kan ik het minnelijk traject blijven, want een WSNP lijkt me bijna ondoenlijk.
Mijn tel,internet en tv, zijn niet te hoog. (ik heb nooit een abbo afgesloten met telefoon , alleen sim).
Wat hier ook een bottelnek is, zijn de stookkosten. Dit huis vreet echt stroom, boven slkmrs niet warm te krijgen, met name die van mijn kinderen. We wonen in een heel oud huis, en boven zijn de schotten niet geisoleerd. Kortom een tochtgat. ( wel dubbel beglazing).

Maar goed, woningbouwvereniging...dus dat is ook niet te verhelpen.

chapter

Ok uit eerdere reactie leek of alleen zorgverzekering reden was.
400 per maand is toch wel ruim?
Is dat na aftrek van vaste lasten etc.
In wsnp had ik 70 euro voor 4 waarvan 2 pubers. Was goed te doen.

Joost

Met 400 euro redden wij (voor 4) het nu makkelijk. Wij hebben wel wat dingen moeten aanpakken, zoals het roken en afhaalmaaltijden.

Samm

Bedankt voor jullie reacties.
WSNP en zeventig euro , snap ik, maar vermoedelijk hadden jullie daarnaast recht op ondersteuning van VB? En mag ik vragen in welk jaar jullie in de WSNP waren?

Verder is dat idd na aftrek alle vaste lasten. ( ik heb altijd al bezuinigd op vaste lasten,geen dure abb, sport of wat ook). Miscchien doe ik nog wel iets verkeerd met boodschappen doen, dat kan natuurlijk... . Daarnaast denk ik ook, dat ieder bezuinigt op een andere manier. Theoretisch gezien moeten we er van kunnen rondkomen, maar praktisch gezien valt het toch tegen. Maar goed, ik ben benieuwd naar jullie boodschappenlijst, misschien kan ik er iets van leren. Maar smaken zijn persoonlijk en ik ben absoluut geen voorstander van blik of potgroente, gemarineerd vlees of varkensvlees. Niet uit verwennerij , maar wel omdat ik het niet kan verdragen. (allergie).

Joost

Je doet niets verkeerd. Met boodschappen zijn wij zeer creatief geworden, niet altijd vlees, een ei is ook een vleesvervanger. En geen kaas, maar bijvoorbeeld smeerkaas of jam. Wij kopen altijd groot verpakkingen, zodat wij dit kunnen verdelen over een maand en wij vriezen alles in wat we overhebben. Wij hebben er een sport van gemaakt om zo goedkoop mogelijk uit te komen.

Wij zitten niet in de WSNP, op het voorportaal van de hel, zijn wij tot inzicht gekomen dat het roer om moest, er ging meer geld uit, dan er inkwam.

Samm

Hoi Joost,

Zo doe ik het ook, voor zover mogelijk dan. We hebben 100 euro per week. Patat en dergelijke eten we nooit in ieder geval, uiteraard ook geen thuisbezorgd voedsel. sowieso 1 keer per week pannekoeken, (met meergranen meel, want bloem is na een uur alweer verteerd en heb je dus weer trek), en ben je volgens mij alsnog duurder uit ;D.

Stamppot is ook een gerecht wat wekelijks terug komt, net als pasta en rijst. Ik rook helaas wel, dat is dus een dure!! Natuurlijk zou ik moeten stoppen, dat weet ik, maar dat lukt me (nog) niet. Ik koop van die bulktabak met een draai machine. Dat scheelt aanzienlijk op de kant en klare cigaretten, maar alsnog is het duur. Misschien dat ik over een poosje een nieuwe poging doe, heb het onlangs drie dagen vol gehouden, maar ik was een onmens .....maar wie weet vind ik binnenkort de motivatie en kracht opnieuw.
In ieder geval wel dappewr dat jullie het zo kunnen doen, zonder tussenkomst van GKB of erger: WSNP !!

Joost

Stoppen met roken is moeilijk, maar het scheelt zoveel geld. Wij rookten bij elkaar zo'n 30 pakjes per week en dit was een besparing van 240 euro per maand. Geleidelijk minderen werkt niet, het beste is radicaal stoppen. De eerste paar dagen heb je het moeilijk, je zoekt naar iets en het is ook meer dan een gewoonte, het is verslaving.

Samm

I know..!!! Het punt is gewoon dat ik er mentaal niet aan toe ben. Laatst gestopt mbv een app, de eerste twee dagen ging nog wel , maar de derde was een catastrofe!! De volgende poging laat ik nog even in de ijskast. Maar je hebt absoluut gelijk, dat het een hele dure aangelegenheid is!

Joost

De eerste 14 dagen zijn het ergst en daarna gaat het beter.

Katniss

Bij mij heb ik gemerkt dat stoppen met roken uiteindelijk heel erg bevrijdend is. Het scheelt echt een hoop geld en dan rookte ik niet eens zoveel.

Probeer daar mee te stoppen, voor jezelf, voor je gezin. Misschien helpt het dat je het ziet als bezuiniging. Dat je weer mag roken op het moment dat je het weer kunt betalen. Het is een luxe die jij je nu niet kan veroorloven.
Soms helpt het om op een andere manier naar iets te kijken.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Samm

Hoi Katniss,

Tja wat kan ik daarop nu zeggen, feitelijk niets natuurlijk.....Maar wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien (nog) niet. ..het is niet voor niets een verslaving, ... Denk ook dat het daarnaast voor iedereen anders is. Sowieso de schuldsanering in het algemeen. De ene gaat er zo mee om, de ander zo. Geen mens is hetzelfde, nietwaar? ( daarnaast ligt het er ook aan , wat er verder nog speelt in iemands leven). Ze zeggen niet voor niets dat het maatwerk is, dat klopt ook. Geen een schuldsanering is hetzelfde.....en de achterliggende oorzaken evenmin. Vermoedelijk komt het vooral aan op de creativiteit.  :D