Nederlander geeft ongeremd geld uit tijdens vakantie

Started by redactie, Jun 29, 2018, 01:00 PM

Previous topic - Next topic

redactie

Nederlander geeft ongeremd geld uit tijdens vakantie

Utrecht, 29 juni 2018 â€" Een kwart van de Nederlanders zegt dit jaar niet met vakantie te gaan en 54 procent van hen geeft aan dat vakantie te duur is (bron: Nibud). Uit onderzoek van SNS, onderdeel van de Volksbank, blijkt dat driekwart echter liever helemaal niet let op wat ze uitgeven tijdens de vakantie. Daardoor vallen uitgaven op de vakantiebestemming bij de meerderheid (53%) vaak hoger uit dan van tevoren ingeschat. Bij een op de tien leidt dit zelfs tot roodstand of een hoge creditcardrekening bij thuiskomst.

SNS begint daarom een campagne met vakantiebudgettips en een uitgavenoverzicht (www.snsbank.nl/vakantietips). Slechts 22 procent van de Nederlanders houdt echter een dagbudget bij tijdens de vakantie. Ton Timmerman, voorzitter SNS: “Door een dagbudget te bepalen en je daar ook echt aan te houden, houd je je uitgaven tijdens de vakantie in de hand.”

Uit de steekproef onder meer dan 1.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder blijkt dat bijna driekwart (73%) van de Nederlanders op vakantie alles wil kunnen, zonder op hun uitgaven te hoeven letten. Logisch, als je bedenkt dat de meerderheid (59%) het hele jaar naar de zomervakantie toeleeft. Een op de vijf (19%) let zelfs nooit op de uitgaven tijdens de vakantie. Veertig procent geeft vaak teveel geld uit en mannen (44%) hebben daar vaker last van dan vrouwen (34%). Om de kosten een beetje te drukken neemt een vijfde van de Nederlanders eten en drinken vanuit huis mee naar de vakantiebestemming.

Nibud: voorkom onaangename verrassingen bij thuiskomst

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, Nibud ziet dat twee derde van Nederlanders van te voren uitrekent of zij de vakantie kunnen betalen. Het Nibud adviseert om vooraf een vakantiebegroting te maken en tijdens de vakantie de uitgaven in de gaten te houden. “Uit ons onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen vakantie te duur vindt en zelfs een kwart van de Nederlanders niet op vakantie gaat om die reden. Reken daarom van tevoren uit hoeveel geld er tijdens de vakantie kan worden besteed en houd rekening met alle uitgaven die er na de vakantie moeten worden betaald. Zoals bijvoorbeeld de contributie van sportclubs. Dit helpt bij het voorkomen van onaangename financiële verrassingen bij thuiskomst,” aldus Karin Radstaak, woordvoerder Nibud.

Jongeren duurste vakantiegangers

Gemiddeld gaan Nederlanders 16 dagen op vakantie in de zomer. Jongeren tussen de 18 en 30 jaar hebben een aanzienlijk hoger vakantiebudget dan hun oudere landgenoten. Zo reserveren zij 115 euro meer dan het gemiddelde van 845 euro per persoon. Ondanks het hoge budget geven jongeren vaak toch nog meer uit dan van tevoren bedacht (46%). Bij 60-plussers is dit slechts bij 23 procent het geval.

Sparen voor de volgende vakantie

Een derde van de vakantiegangers begint bij thuiskomst direct met sparen voor de volgende vakantie. Vijftien procent heeft na de zomervakantie vaak helemaal geen (spaar)geld meer over.

“We willen het hele jaar door mensen helpen met hun geldzaken. De vakantie is een moment waarop mensen er alles uit willen halen wat erin zit. En dat begrijpen wij, maar het moet ook leuk zijn als je thuiskomt. Door dingen iets anders te doen tijdens de vakantie kan er nog meer uit het beschikbare budget gehaald worden. Met behoud van vakantiepret. Daarom geven we tips en tools om financieel goed voorbereid op vakantie te gaan en zonder zorgen over te hoge uitgaven weer thuis te komen,” aldus Timmerman.

Source: Nederlander geeft ongeremd geld uit tijdens vakantie

ANP NIBUD Nieuws
https://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,42650.0.html

Rene

Bij een schuldenaar gaat het vakantiegeld meestal op in het aflossen van schulden of de aankoop van een apparaat wat op zijn laatste benen loopt.

chapter

Helaas zie ik ook vaak anders. Op vakantie en erna huur nieg kunnen betalen

Joost

Ons vakantiegeld gaat voornamelijk op in de lening. Wij willen low budget vakantie vieren. Verleden jaar, na de vakantie stonden we ver in het rood, zodat wij weer krediet op namen van ons doorlopend krediet. Ik begrijp het wel.

Wij worden wel gek gemaakt over vakanties, kijk maar naar de reclame van Jumbo en allerlei klus programma's. Mijn opa en oma waren ook gelukkig, zonder luxe vakanties. Als je geen luxe vakantie neemt hoor je er blijkbaar niet bij. Het leven is niet het schoolplein, waar je elkaar de ogen uitstak met speelgoed en later mode.

Katniss

Low-budget vakanties kunnen ook heel leuk zijn. Ik ga elk jaar nog op vakantie (met hulp van mijn vriend die de accommodatie betaald), maar daar let ik ook goed op mijn geld. De eerste paar jaar dat ik met mijn vriend ging, had hij ook niet veel geld. Met een tweedehands tent een een goedkope camping kun je ook heel veel plezier hebben. Het is denk ik ook wat je gewend bent. Mijn ouders hebben ook altijd zuinig aan gedaan en ook op vakantie hadden we een budget (iets ruimer dan thuis).

Mijn ex heeft daar wel moeite mee. Hij is ook zo'n persoon die vind dat op vakantie alles moet kunnen. het gevolg: de vele schulden waar ik nog voor zal moeten betalen de komende jaren.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Meelezertje

"Low-budget vakanties kunnen ook heel leuk zijn".

Helemaal mee eens. Ook als je niet van kamperen houdt.

Ga nooit ineens toch maar op vakantie terwijl je eerst dacht dat het beter was voor de financiën om het niet te doen. Vaak zijn het dan de duurdere en mindere locaties die nog beschikbaar zijn. En mis je ook de voorpret. En uit ervaring weet ik dat dan de financiële rem er gauw af is.  Wil je op vakantie ga dan al vroeg van te voren kijken wat mogelijk is. Dan kun je alles goed doordenken en dat bespaart.  Zodat er geen kater overblijft na de vakantie.

Wij geven het gewone huishoudgeld en een extra bedragje uit . Van te voren sparen wij elke week wat houdbare dingen die uit ons normale weekbudget kunnen. Wij hanteren  echt een dagbudget. Wat de ene dag overgehouden wordt kan de andere dag erbij. (niet andersom! ;) ) Willen we iets bezoeken wat geld kost dan die dag geen extra uitgaven.
De brandstof voor de reis is een apart budget. We berekenen dat van te voren met de routeplanner van de anwb. En tellen daarbij ook de kilometers die we op vakantie rijden.
Eerlijk gezegd nemen wij ook alles contant mee. In 3 verschillende portemonee's. Eén voor de brandstof. Eén voor het dagbudget en één voor de komende dagbudgetten. Zo hou je overzicht.

We nemen altijd een thermoskan koffie mee en een thermos met heet water voor thee en cup a soup. Koffie op de Duitse autobahn kostte 4,90 per mok zag ik! Kijk daar koop ik liever later een keer met z'n 2en een ijsje voor!
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

Een Low budget vakantie is een leuke uitdaging, je leert andere dingen ook waarderen.

Marjan12

Het gaat om de definitie van vakantie, dit betekend dat je rust moet nemen. Dat kan ook thuis, op balkon, met een goed boek. Dit hoeft geen dure vakantie te zijn. Wij worden gek gemaakt door de reclame.

chapter

Ik vind knap dat je dat zo kan zien marjan. Op balkon is voor mij echt geen vakantie. Ik kom wel tot rust en ontspanning op vakantie. Spaar daar wel heel jaar voor maar dat is het voor mij wel waard. Is ook vaak qualitytime want neem altijd 1 van 3 kids mee. Om en om