Mijn schuld is verjaard.

Started by stefan1604, May 06, 2018, 01:32 PM

Previous topic - Next topic

stefan1604

Ik heb 7 jaar geleden wat verkeerde keuzes gemaakt. De 5 jaar hierop volgend heb ik al mijn schulden/achterstanden opgelost. Nu kom ik in mijn administratie nog een schuld tegen (krediet) waar ik geen afspraken mee heb gemaakt en waarvan ik afgelopen 6 jaar ook geen bericht van de schuldeiser van heb ontvangen. Deze is mij dus ontschoten.

Naar mijn idee is deze schuld inmiddels verjaard. Is er iemand die meer weet hoe ik deze verjaring bekend kan maken?

Ik heb namelijk onlangs mijn BKR gegevens opgevraagd. Hier staan nog meerdere zaken op maar op bovenstaande zaak na heeft elke notering een einddatum waarop de schuld is afgerond/terugbetaald. Deze verdwijnen dus als het goed is na 5 jaar.

Echter staat bovenstaande schuld er dus ook op (zonder einddatum). Ook deze notering wil ik graag afronden met een einddatum. Omdat deze verjaard is vraag ik me af hoe ik dit moet doen?

Moet ik de verjaring via een advocaat laten lopen of kan ik de organisatie zelf een bericht sturen? Klopt het wanneer deze schuld is afgerond met een verjaring dat vanaf deze datum de 5 jaar ingaan voordat deze verdwijnt bij BKR?

Uiteraard kan je zeggen, je moet het gewoon terug betalen. Dat snap ik ook, maar dit krediet heeft een ingewikkeld verhaal wat samenliep met een ander krediet. Ik weet niet waarom zij mij nooit bericht hebben maar ergens denk ik dat zij weten dat hun handelwijze niet helemaal correct is geweest. Maar dit is verder een lang verhaal.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen:
- hoe kan ik de verjaring aangeven? En bij wie?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze verjaring (eindatum) ook bij de BKR-notering terecht komt?

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Gr. Stefan

Dick

Weet je zeker dat deze schuld is verjaard? Het is mogelijk dat deze schuld is gestuit. Als dit niet het geval is moet je contact zoeken met de kredietverstrekker, deze kan de BKR registratie intrekken. Als je niet met uitkomt dan moet je dit voorleggen aan de geschillencommissie BKR.

https://www.bkr.nl/geschillencommissie/
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Incasso_deskundige

Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat het is verjaard. Als er bijvoorbeeld een vonnis is, geldt al een andere verjaringstermijn. En ook als jij bent verhuisd en niet je nieuwe adres hebt doorgegeven en de schuldeiser brieven naar je oude adres heeft gestuurd. Dat komt dan namelijk voor je eigen rekening en risico en dan is dus eventueel toch rechtsgeldig de verjaring gestuit.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.