Vervolg schulden en toch een hoog inkomen

Started by Sunrise, Apr 29, 2018, 10:37 AM

Previous topic - Next topic

Sunrise

Hallo,

ik ben een tijdje weggeweest maar nu weer terug. Wij zijn in juli 2017 begonnen met SHV.
Hierbij is een minnelijk traject aangevraagd. Er zijn zo ontzettend veel fouten gemaakt. ZOveel dat wij met de rug tegen de muur staan. Dankzij jaja de SHV.

De ellende begon al in december 2017. Niemand zou meer beslag leggen en dit gebeurde toch. Wij kregen 1 week voor kerst 45 euro leefgeld met 4 man. Ik was op dat moment hoogzwanger. Het loon dat in december binnen had moeten komen was 4900 euro. Door de beslaglegging werd dit 1250 ongeveer. Onze vaste lasten alleen al waren op dat moment 1200euro. Ze wilden ook niet zorgen dat de beslagvrije voet werd aangepast. Dit heb ik zelf geregeld en ik zou geld terug ontvangen. Doordat SHV er zo'n potje van maakte kregen we dit alsnog niet terug. Ook de kinderbijslag wilden ze niet storten. Hierop ben ik opgestaan en heb ik alles van dit bedrijf overgedragen aan een ander bedrijf. Deze doen alleen budgetbeheer en geen SHV. Dus die bleef bij de andere partij doorlopen. Met dit bedrijf tot op heden echt geen problemen gehad overigens. Waar ik zeer dankbaar voor ben.

Er werd een minnelijk traject aangevraagd terwijl het overzicht nog niet compleet was. Dit heb ik met grote letters op het schuldenoverzicht gezet. En ook erbij wat er nog moest gebeuren. Helaas hebben ze toch doorgezet en heb ik met budgetbeheer alles op alles gezet om het stop te zetten. Ze boden een percentage van 16,7%. Hierop is de grootste schuldeiser (belastingdienst) dusdanig kwaad geworden dat deze onze weg naar een eventuele wsnp ook afgesloten hebben. Het bedrag stond ook totaal niet in verhouding. Wij konden binnen 3 jaar alles aflossen. Doordat de SHV er zo'n potje van maakte kregen we ook nog eens dikke boetes van de belastingdienst voor het te laat indienen van de IB. Hierdoor is onze schuld van 61000 naar 81000 euro gegaan.

Inmiddels is de stand van zaken zo: Er is nu 17000 euro afgelost. Wij zijn begonnen in december 2017 dus dit gaat vlot. Helaas zijn wij genoodzaakt een bewindvoerder te nemen die ook weer hoge kosten met zich meebrengt. Wij hebben 0 euro aan toeslagen en moeten ook echt alles uit eigen zak betalen.  Dit is de enige manier waarop de belastingdienst nog wil meewerken.

Mijn advies voor andere mensen: Aub zit erbovenop. Ik heb mazzel met mijn budgetbeheer. Die heeft dingen erdoor gedrukt die anders niet mogelijk waren. Die heeft beslagen terug gedraaid en gezorgd voor de juiste beslagvrije voet. Omdat ik het ook niet meer trok alsnog alles zelf te regelen. Ik heb niet voor niets hulp gezocht.

Wij hebben nu een top bewindvoerder. De auto die ik moest inleveren staat weer voor de deur, weliswaar een andere maar dat geeft niet. Dus de reiskosten van zo'n 23euro per dag hoeven we ook niet meer te betalen. Maandag worden er nog wat schulden afgelost en als het goed is hebben we dan alleen de belastingdienst nog. De bewindvoerder is nog niet aangesteld. Desondanks gaan zij wel al contact opnemen met de belastingdienst. Om te zorgen dat hun het beslag uitstellen zodat wij even de laatste restjes kunnen aflossen. Ons weekgeld is momenteel 100 euro met zijn 5-en. Dit gaat gelukkig ook omhoog. Niet veel maar alles is mooi meegenomen.

Kan wel vertellen dat ik mij in mijn hele leven nog nooit zo vernederd heb gevoeld. Alles wat bij SHV langzaam ging kon het ineens wel snel als ze je niet kunnen helpen. Want een schuldeiser aanschrijven voor de huidige schuld kost 4 maanden. Het zeggen dat er geen hulp gegeven kan worden 1 week.

Wij zijn niet in de schulden gekomen door teveel kopen of op te grote voet leven. Wij hebben geen kredieten, creditcard schulden of koopverslaving schulden.
Al met al hoop ik toch echt dat het nu goed gaat komen. Zoals het er nu uitziet kunnen wij met een jaar of 3 er wel vanaf zijn. Ik hoop voor mensen die ook in zo'n situatie zitten dat het ook voor hen goedkomt. Wij hebben het laatste beetje vertrouwen weggegeven aan de bewindvoerder en wij hopen toch echt dat het nu goed gaat komen.

chapter

wie startte je eerste minnelijk traject een bedrijf of via gemeente want klinkt bij mij niet als gemeente want tijdens opstart minnelijk kan er wel degelijk beslag gelegd worden. Pas als er akkoord is stopt dat. heel goed dat je zelf hebt laten corrigeren. Deurwaarder heeft zich te houden aan bvv.

wat voor voordeel denk je te behalen aan een bewindvoerder naast de budgetbeheerder die op zich goed werk doet ? want deze doet in beginsel ook niet meer dan je betalingen? Ik zou het zelf doen als je het overzicht hebt want vertraagt alleen maar.

Wie zegt dat bwv heeft gezegd dat ze wsnp blokkeren dat doen ze eigenlijk nooit dus denk dat degene die je nu hebt wat uit zijn nek kletst.

snap alleen niet zo goed waarom je een minnelijk traject wilt als je binnen 3 jaar alles kan betalen want dan heeft minnelijk geen enkel nut

Sunrise

Ik ben via de gemeente bezig geweest ja. Dus het is zeer zeker wel de gemeente. Tevens staat internet  vol van alle misstappen die dit bedrijf maakt. Ik had zwart op wit staan dat desbetreffend bedrijf uitstel tot maart 2018 had verleend tot ze weer over gingen op beslag. Dus inderdaad ze mogen het wel, maar dat betekende wel dat er iemand aan het liegen was.

Budgetbeheer kan niks met de schuldeisers. Daar heeft ze te weinig tijd voor. Ons dossier is dusdanig ingewikkeld dat zij het niet aandurft. Tevens hebben beide partijen aangegeven voor een bewindvoerder te gaan. Ook omdat we dan waarschijnlijk de belastingdienst zover krijgen te wachten met beslag en met ons een regeling te treffen.

Overigens heeft de bwv niet gezegd dat wnsp geblokkeerd is. Dit is de schuld van SHV die de belastingdienst zo boos gemaakt heeft met haar voorstel. Hun gooien het nu op niet ter goeder trouw. Aangezien er een aanzienlijke winst gemaakt was. Echter is die er ook maar als iemand er dan met je centjes vandoor gaat word het een moeilijk verhaal.

Minnelijk traject was ook nooit onze keuze. Wij hebben aangegeven hoe wij het willen zien. Dus een regeling met alle schuldeisers en dat was het eigenlijk wel. Maar omdat zij zei dat dit misschien voor een deel kwijtschelding zorgt hebben wij ermee ingestemd. Echter hebben wij NOOIT ingestemd met een bod van 16% Dat betekend dat de belastingdienst akkoord had moeten gaan met zo'n 10.000 euro terwijl ze net hebben kunnen inzien wat mijn man in 5 maanden verdiend had.

Dat was wel iets meer dan die 10.000 aangezien we nu al 17.000 hebben afgelost. Daarbij krijgen wij nog een schamele 5000 euro "terug" van de belasting.

De belasting is gewoon heel eerlijk geweest. Die dacht goh dan pakken ze een wsnp en mogen wij het doen met wat broodkruimels. Terwijl wij altijd alles hebben willen terug betalen. Dus logisch dat ze je dan klem gaan zetten. Ik vind het alleen beschamend dat een gemeentelijke organisatie zoiets doet. Ze wisten dat er nog een IB moest ingediend worden. Wij moesten hier alleen het geld voor hebben om de boekhouder te betalen. Aangezien ik ook niet meer schulden mocht maken. Gelukkig is dat nu allemaal rond. Volgende maand verwachten wij het vakantiegeld plus bonussen. Dus dan kunnen wij weer zo'n 4000 euro aflossen.

Het helemaal zelf doen zie ik niet meer zitten. Dit heb ik geprobeerd en als ze dan toch beslag leggen ondanks een regeling komt het gewoon nooit goed. Want dan komen de andere regelingen ook te vervallen.

Vertragen gaat het sowieso niet overigens. Ik laat gewoon schulden aflossen door budgetbeheer. Het dossier moet alleen opgevraagd worden. Maar aangezien ik dit dossier zelf ook al had maakt het niet zoveel uit. We willen alleen zeker weten dat er niks achter gehouden word. Ik kreeg namelijk vrijdag een brief die op 6 december verstuurd is. Ook hebben ze onze rekeningoverzichten niet doorgestuurd van een inmiddels gesloten rekening. Daardoor kunnen wij ook niet verder met de boekhouder.

En dat is dan de gemeente die jou moet helpen. Echt werkelijk schandalig. Ik heb ze een aangetekende brief verstuurd met het bewijs van de bank dat ze het wel degelijk ontvangen hebben die post. Tot op heden blijft reactie uit. En als ik bel word er meteen opgehangen natuurlijk of ik sta een half uur in de wacht en dan word alsnog de verbinding verbroken. Dus dat is voor mij gewoon een gesloten zaak.

peter

QuoteEn dat is dan de gemeente die jou moet helpen. Echt werkelijk schandalig. Ik heb ze een aangetekende brief verstuurd met het bewijs van de bank dat ze het wel degelijk ontvangen hebben die post. Tot op heden blijft reactie uit. En als ik bel word er meteen opgehangen natuurlijk of ik sta een half uur in de wacht en dan word alsnog de verbinding verbroken. Dus dat is voor mij gewoon een gesloten zaak.

Dit is een zaak van de nationale ombudsman, leg aan hem jullie klacht voor, de gemeente is ervan!
Peter
Administrator Forum

chapter

ik zou beschermingsbewind in jullie casus in ieder geval niet doen want die kunnen over algemeen ook geen trajecten starten. Aangezien je het binnen 3 jaar kan betalen zou ik het via budgetbeheer laten lopen de aflossingen en de deurwaarder houden aan de bvv.

Sunrise

Ik ga geen energie meer steken in die zaak. Wil mij op schulden aflossen focussen.
Kost alleen maar energie en ik weet niet of ik wel rustig kan blijven.

De belastingdienst wil alleen nog maar meewerken indien er bewind word aangevraagd. Dit was een harde eis. Bewind is niet zomaar op te zeggen. Budgetbeheer wel. Ze willen zekerheid dat ze centen gaan zien. Het word na 1 jaar ongeveer sowieso omgezet in budgetbeheer ivm de kosten. Nogmaals door de SHV is er een dusdanige fout gemaakt dat ze gewoon niet meer zo makkelijk meewerken.

Er was niks aan de hand totdat SHV die fouten ging maken. Deel kwijtschelding kan ik nu ook vergeten. Was anders ook nog te proberen geweest. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Ik begreep dat ze nu bij de rechtbank eventueel een dwangbevel gingen proberen mochten ze toch moeilijk doen. Alleen geen idee of dit mogelijk is. Heb niet alles goed meegekregen omdat ik met zoveel in mn hoofd zit.

Ik hoop alleen wel dat ze ons niet failliet gaan verklaren. Dan is er voor mij geen hoop meer. Nou lijkt mij dat eigenlijk niet mogelijk maar je weet het nooit. Sowieso jammer dat het niet lukt met alleen budgetbeheer. Of zie ik iets over het hoofd? Het maakt ons overigens niet uit wat het ook word. Zolang het allemaal maar betaald word.

chapter

ze hoeven ook niet mee te werken want als je zoals je zegt alles kan aflossen is er geen traject.
Ik denk dat je er echt iets te licht over denkt want beschermingsbewind heb je weinig meer over je portemonnee te zeggen.ik wens je veel succes. dwangakkoord is alleen als zij bij minnelijk niet meewerken en rest wel maar er hoeft geen minnelijk traject te komen want je kan volledige vordering binnen 3 jaar betalen. Maar goed je weet het zelf heel goed dus dan heeft adviseren geen nut

jan

QuoteIk hoop alleen wel dat ze ons niet failliet gaan verklaren. Dan is er voor mij geen hoop meer. Nou lijkt mij dat eigenlijk niet mogelijk maar je weet het nooit. Sowieso jammer dat het niet lukt met alleen budgetbeheer. Of zie ik iets over het hoofd? Het maakt ons overigens niet uit wat het ook word. Zolang het allemaal maar betaald word.

Failliet verklaren doen ze niet zomaar, dit betekend dat hier niemand wijzer van wordt.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator