Het zijden draadje van een geluksvogel

Started by Worldwidebug, Apr 26, 2018, 11:01 PM

Previous topic - Next topic

Worldwidebug

Al enige jaren ben ik passief aan het meelezen, om precies te zijn sinds toen er begin 2015 een deurwaardersexploot bij mij op de mat lag, in verband met een restschuld van 142.000â,¬ gezamenlijk met mijn ex partner. Door slechte communicatie en onbegrip over de situatie, dacht ik tot dat moment dat er niets aan de hand was. Ik schrok mij wezenloos. Mijn ex had al die tijd beweerd dat er niets aan de hand was en dat alles was geregeld. In 2013 had ik dan ook weer het lef weer een eigen woning te kopen voor mij alleen. Achteraf stomverbaasd dat de financiering goedgekeurd werd, maar het lukte allemaal. Nadat ik besefte wat er aan de hand was direct een betalingsregeling getroffen en ik ging ruim 500â,¬ per maand betalen, mijn ex betaalde 200â,¬. Ik heb gelukkig een redelijk inkomen en hoefde zelfs na deze 500â,¬ per maand niet op een houtje te bijten . Wel zou het meer dan 20 jaar gaan duren voordat de 140.000â,¬ zou zijn afbetaald met deze regeling. Wij waren ieder voor de helft aansprakelijk, splitsen van de schuld kon niet, alleen onderling kon geld verhaald worden voor het meerdere van de helft van het bedrag. Bijna twee jaar later besluit mijn ex partner zelf een einde aan haar leven te maken, omdat ze naast deze schuld nog veel meer schulden had (het ging bij elkaar over tonnen) waardoor ze verder gaan niet met het leven niet meer zag zitten. Het gevolg was dat ik alleen voor de gezamenlijke schuld moest gaan opdraaien. Ik wist mij geen raad meer. Een jaar lang heb ik niets gedaan, behalve de maandelijkse termijn betaald. Zoals bekend trok in 2017 de woningmarkt enorm aan, en ik zag dat een vergelijkbare woning een straat verder voor meer dan het dubbele verkocht werd, dan dat ik destijds voor de woning heb betaald. Ik zag mijn kans schoon en besloot begin dit jaar mijn woning te verkopen. Ik had op de huidige woning nog een hypotheek van 142.000 â,¬ de gezamenlijke schuld was voor een deel afgelost en was nog 122.000â,¬. Vr de gezamenlijke schuld zou de bank akkoord gaan met finale kwijting als ik 110.000â,¬ zou betalen. Huis laten bekijken en volgens de makelaar zou het makkelijk 275.000â,¬ moeten kunnen opbrengen, hetzelfde als de woning een straat verderop. Op deze manier is het in de markt gezet. In twee weken tijd zijn er 31 kijkers geweest, en uiteindelijk zijn er 5 biedingen gedaan. Het hoogste bod was 50.000â,¬ boven de vraagprijs van 275.000â,¬ zonder voorbehoud  en wonder boven wonder is het gelukt de zaak rond te krijgen. Ik heb als een gek een andere woning in de vrije sector gezocht en ook dit lukte, had nog een klein potje geld waarvan ik  de borg en eerste maand huur kon betalen. Binnen 6 weken is mijn situatie veranderd van 122.000â,¬ schuld naar een plus van ruim 60.000â,¬, ik snap nog even niet goed wat mij overkomen is, maar ik weet zeker dat dit een uitzonderlijk verhaal is en wilde dit met jullie delen. Mijn boodschap is in ieder geval, denk in mogelijkheden en kansen, er zit soms meer in het leven dan je denkt. Op welke voet ik nu verder ga weet ik nog niet, in elk geval veel zorgvuldiger zijn als het over hypotheken gast, dat is zeker. Ik wens iedereen veel sterkte en moedig jullie aan een einde te maken aan schulden, op wat voor (radicale) manier dan ook.

chapter

Wauw wat een verhaal. Spijtig dat je ex is overleden mede door de schulsproblematiek. Alleen zonder dat was nooit dit misschien gebeurd en bleef je betalen