In spagaat, oplossing kan er over een dag zijn

Started by daniel, Apr 18, 2018, 06:16 PM

Previous topic - Next topic

daniel

Hallo Allemaal,

Ik heb een behoorlijk grote belastingschuld door nagekomen aanslagen uit de tijd dat ik zelfstandig ondernemer ben geweest. Nadat mijn uitstel van betaling was verlopen en bezwaarschriften zijn afgewezen is er loonbeslag bij mijn werkgever gelegd.
Bezwaar op het loonbeslag gemaakt, verschillende bezwaarschriften ingediend, voorstel voor betalingsregelingen en kwijtscheldingsaanvraag ingediend. Al deze maanden (sinds september 2017) ligt het loonbeslag nog bij mijn werkgever en houd ik 80 euro meer over dan mijn hypotheeklasten zijn.

Mijn kwijtscheldingsaanvraag is ook afgewezen (doorlooptijd van 12 weken). Uit het verleden dat ik een achterstandscodering bij het BKR. Hier ben ik inmiddels helemaal en zou ik inmiddels een verantwoorde lening kunnen afsluiten.
Nu stuit ik op een probleem, een lening afsluiten kan niet met loonbeslag en de belastingdienst wil het loonbeslag niet opheffen.

Op deze manier is het einde nabij en sta ik over een paar maanden op straat, raak ik mijn goede baan kwijt en krijg ik weer achterstandscoderingen.

Heeft iemand hier ervaringen mee of kan iemand mij op weg helpen wat ik nu moet doen. Als ik een lening afsluit ben ik morgen van de belastingdienst af of als de belastingdienst nu het loonbeslag tijdelijk opheft kan ik een lening afsluiten. Momenteel werkt geen van beide partijen mee :(

Nadat ik een lening heb afgesloten kan ik mijn woning verkopen waar overwaarde op zit, de bank staat nu niet toe dat ik mijn huis ga verkopen.

Katniss

Persoonlijk denk ik dat je het beste naar de gemeente kunt gaan. Zij kunnen je wellicht helpen.

Veel sterkte!
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

chapter

Waarom staat bank verkoop nu niet toe. Staat toch los van loonbeslag. Loonbeslag leggen ze pas als je geen regeling treft. Nu wil je andersom doen niets regelen dan loonbeslag en nu wil je wat regels. Kans dat ze opheffen lijkt mij nihil. Probeer via de gemeente te schikken.

daniel

De bank wil verkoop niet toestaan omdat de belastingdienst beslag heeft gelegd op het beleggingsgedeelte van de hypotheek. De overwaarde bij winst denkt niet de volledige belastingschuld en ze willen niet dat ik op straat sta daardoor.

De gemeente wil dan gelijk een schuldsaneringstraject met me gaan regelen, dit is totaal overbodig. Op mijn inkomen kan ik makkelijk een lening voor 10 jaar afsluiten en dan houd ik nog geld over maandelijks. Een schuldsaneringstraject wil ik totaal niet, dat betekent 3 jaar zwaar in de problemen en daarna nog een BKR codering. Dan ben ik de komende 8 jaar getekend. Mijn werk is verhuisd van Brabant naar de Achterhoek dus ik pendel inmiddels al een jaar op en neer. Dat zie ik mezelf ook niet 8 jaar doen.

chapter

Vul je het nu niet erg zwart in. Met beslag ga je ook geen lening krijgen en belastingdienst zal hem niet opheffen want leggen beslag pas als er niet of onvoldoende wordt gereageerd.

Ben je al bij gemeente geweest of vul je voor gemak in dat ze je in traject willen. Zijn nog meer opties.
Zoek in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Hoe vervelend ook zal het beslag niet opgeheven worden zodat je lening kunt aangaan.

sacredfour

Daniel, heb je de beslagvrije voet uitgerekend?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Zeg je maandelijkse netto inkomen incl. vakantiegeld is 1600 euro
je bent ouder dan 21 maar jonger dan de AOW leeftijd.  je zorgpremie is 127 euro en je woonlasten zijn 800 euro (hypotheek)
Je krijgt geen Huur of zorgtoeslag.
je beslagvrije voet is dan 1340 euro.
(ik weet niet of je recht heb op huur of zorgtoeslag met dit inkomen)
Doe een verzoek aan de belastingdienst de beslagvrije voet toe te passen.
Je kan een formulier downloaden bij de belastingdienst.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

chapter

sf is dat nieuw dat jemet hypotheek ook huurtoeslag krijgt naast de renteaftrek. dan ga ik ook meteen kopen :-)

sacredfour

daniel

Quote from: sacredfour on Apr 22, 2018, 02:08 PM
Daniel, heb je de beslagvrije voet uitgerekend?

Ja die heb ik berekend, dan zal ik wel recht hebben op een hogere uitkering per maand.
Het vervelende is dat ik op basis van mijn inkomen makkelijk een persoonlijke lening kan afsluiten. Alleen verstrekt geen enkele bank een lening omdat het loonbeslag er is. De belastingdienst ziet me liever de schuldsanering ingaan. Op het moment dat ik een persoonlijke lening af had kunnen sluiten ging morgen gelijk het bord te koop op het raam om een aardig deel van de PL alweer af te lossen.

Ik heb maar weer een nieuw voorstel gedaan bij de belastingdienst met voorstel betaling van de openstaande belastingschuld op voorwaarde dat loonbeslag tijdelijk wordt opgeheven. Heb maar offerte voor een PL erbij gedaan zodat ze zien dat ik dat bedrag kan lenen.

Blijft toch onvoorstelbaar voor me dat alle instanties je een schuldsanering in willen werken

En zo leven we van hoop naar hoop :(