Wanprestatie?

Started by guest3318, Mar 24, 2018, 09:06 PM

Previous topic - Next topic

guest3318

Van de zomer heb ik een sportabonnement genomen, hierbij afgesproken dat er per maand van mijn rekening word ge?incasseerd.

Ivm switch rekeningnummer, vriendelijk het bedrijf een mail gestuurd dat ik mijn rekening wil laten wijzigen. In de voorwaarden staat er duidelijk dat ik mijn persoonsgegevens mag inzien en wijzigen(eventueel met kosten). Hierop werd verteld dat je naar de vestiging kan en dit daar mag wijzigen. Zo gezegd zo gedaan, eenmaal bij de vestiging werd verteld dat je dit zo en zo moet doen. Uiteindelijk bleek dat ik alleen een maandtermijn betaalde en er niks was gewijzigd, omdat ik daarna niet meer ben gaan sporten is mijn rekeningnummer niet gewijzigd en kreeg ik e-mails van" u moet zoveel maanden betalen etc. met herinneringskosten.

Op zich niks mis mee je sluit een abonnement af dus dient deze netjes te betalen, dat spreek je af in een contract. Alleen na een discussie met het bedrijf waarin ik duidelijk maak niet akkoord te zijn met herinneringskosten omdat ik netjes heb geprobeerd mijn rekeningnummer te wijzigen zodat er op tijd kan worden afgeschreven was het antwoord nee alles is terecht en het is jouw probleem dat er niet op tijd is betaald. Jij als klant moet zelf zorgen dat je op tijd betaalt. Tot op een zekere hoogte wel gelijk, echter staat in hun voorwaarden dat ik mijn gegevens kan wijzigen en dit komen ze niet na. Hierdoor is er een achterstand gekomen, en rekenen zij herinneringskosten. Hierom heb ik ze per brief laten weten dat er sprake is van wanprestatie omdat ze het contract niet nakomen en ik pas betaal als zij dit oplossen.

Helaas hebben ze niet gereageerd hierop en het abonnement opgezegd en het hele bedrag aan een incassobureau gegeven.

Mijn vraag is dus eigenlijk, heb ik gelijk en mag ik mijn betalingen staken zolang er wanprestatie is?

sacredfour

De wanprestatie die jij noemt staat niet in verhouding met de prestatie die jij moet leveren, betalen voor het gebruik van de sportfaciliteiten.  Het antwoord is dus nee, je kan dit geen wanprestatie noemen. Waarschijnlijk heb je ze ook nooit schriftelijk in gebreke gesteld om het rekeningsnummer aan te passen en ze ook niet de mogelijkheid gegeven om dit alsnog te doen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

guest3318

Quote from: sacredfour on Mar 25, 2018, 11:07 AM
De wanprestatie die jij noemt staat niet in verhouding met de prestatie die jij moet leveren, betalen voor het gebruik van de sportfaciliteiten.  Het antwoord is dus nee, je kan dit geen wanprestatie noemen. Waarschijnlijk heb je ze ook nooit schriftelijk in gebreke gesteld om het rekeningsnummer aan te passen en ze ook niet de mogelijkheid gegeven om dit alsnog te doen.

Ik heb ze via de mail laten weten dat er sprake is van wanprestatie. Waar het begon waren de herinneringskosten, daar was ik het mee oneens. Hierop ontstond de discussie dat die terecht was volgens hun(hierop merkte ik ook dat ze hun contract niet nakomen). Daarop gaf ik aan dat er sprake is van wanprestatie voor deze kosten, deze werd door hun beëindigd. vervolgens na hun ingebrekestelling brief heb ik ze een duidelijke brief gestuurd dat ik ze tijd geef om het gebrek te herstellen/of met een oplossing te komen en tot die tijd mijn betalingen te staken. Hier is nooit gehoor aan gegeven, en vervolgens doorgezet naar een incassobureau waarbij ze het hele lopende jaar hebben bijgerekend. Oftewel het contract is opgezegd, en alle nog niet betaalde maanden eisen zij nu direct op.

Het probleem is dat doordat zij geen gehoor gaven aan mijn verzoek het rekeningnummer te wijzigen zijn er meerdere maanden niet betaald en hebben zij me herinneringskosten in rekening gebracht (voor iets wat zij niet nakomen).

chapter

leg je schuld nu niet te makkelijk bij ander neer. Als er eenmalig is afgeschreven weet je het rekeningnummer en kun je het ook zelf maandelijks overmaken. Jij bent een contract aangegaan en zult als je ziet dat er niet afgeschreven contact op moeten nemen of bedrag zelf overmaken want is maandelijks hetzelfde. Maak een regeling of betaal ineens. je kan namelijk ook bij verandering rekeningnummer je betalingen meenemen voor meen een jaar Hun zullen zeggen dat jij wanprestatie hebt geleverd namelijk een abonnement aangaan die je niet kunt/wilt betalen anders had je ooknog ineens je hele jaar kunnen voldoen aan de balie?

guest3318

Quote from: chapter on Mar 26, 2018, 12:10 AM
leg je schuld nu niet te makkelijk bij ander neer. Als er eenmalig is afgeschreven weet je het rekeningnummer en kun je het ook zelf maandelijks overmaken. Jij bent een contract aangegaan en zult als je ziet dat er niet afgeschreven contact op moeten nemen of bedrag zelf overmaken want is maandelijks hetzelfde. Maak een regeling of betaal ineens. je kan namelijk ook bij verandering rekeningnummer je betalingen meenemen voor meen een jaar Hun zullen zeggen dat jij wanprestatie hebt geleverd namelijk een abonnement aangaan die je niet kunt/wilt betalen anders had je ooknog ineens je hele jaar kunnen voldoen aan de balie?

Ik kon mijn betalingen niet meenemen naar de andere rekening daar waar de rekening werd opgeheven. Omdat ik het te druk had met andere dingen was ik niet in de gelegenheid om naar een balie te gaan. Het contract was online aangegaan, dus het zou redelijk zijn om het ook online aan te kunnen passen. De onenigheid, zit hem in de herinneringskosten. Ik vind dat ze mij deze niet mogen aanrekenen omdat ik de nodige inspanning heb verricht om het op te lossen. Van het bedrijf kreeg ik pas een rekeningnummer om het over te maken nadat de herinneringskosten in rekening werden gebracht.

Begrijp me niet verkeerd de hoofdsom wil ik gewoon betalen, maar als er sprake is van wanprestatie doordat zij iets niet nakomen dan hoef ik geen herinneringskosten te betalen lijkt me.

willy

Gewoon een simpel advies, als je de kosten kunt betalen, schort niet zomaar eenzijdig een betaling op.
Als je een achterstand terugbetaald, en nadien de extra kosten "aanvecht",
loopt je achterstand niet verder op.
Principes in dit soort gevallen aan de kant, betalen en achteraf
het teveel betaalde proberen terug te vorderen.
Krijg je gelijk dan is het oké,
krijg je ongelijk, zijn je kosten/schulden niet opgelopen.
Of je gelijk hebt of niet, en je kan het betalen, stop dan de extra bijkomende kosten.