Zelf je schulden regelen? waar te beginnen?

Started by cookies, Mar 11, 2018, 10:31 AM

Previous topic - Next topic

cookies

Hoi allemaal!

Een tijdje geleden heb ik hier gemeld dat wij aan schuldverleningstraject gingen beginnen.
Echter, de schulden blijken bijna â,¬10.000 lager uit te vallen, dus de budgetconsulent is van mening dat we dat zelf kunnen oplossen. En daar ben ik het wel mee eens, ik heb tenslotte al het voorwerk en inventarisatie en onderhandelingen met eisers ook zelf gedaan...

Goed, nu heb ik dus een compleet overzicht van wat bij welke eiser ligt, ik heb betaalafspraken, ik heb overzicht in de betalen maandelijkse lasten. Ik heb een budget per week...Dus het zou goed moeten komen....maar toch...ben ik best wel bang dat het compleet misgaat. Waarom weet ik niet, maar goed, dat zal de onzekerheid wel zijn nadat we het natuurlijk jaren lang verknald hebben.

Ik ben gewoon op zoek naar tips en adviezen van mensen die een schuld van zo'n â,¬17.000 hebben afgelost zonder een regeling. We hebben namelijk voldoende inkomen, dus dat is het probleem ook niet. Er wordt maandelijks zo'n â,¬800,- ingehouden aan loonbeslag, wat rechtstreeks naar de schulden gaat...
(Zo'n â,¬9500 per jaar + vakantiegeld ca. â,¬2300,- + bonussen ca. â,¬200 per kwartaal) Dus we zouden in een jaar tijd al een flink eind kunnen komen. Door te zorgen voor extra inkomen (vragen om loonsverhoging bijvoorbeeld) kan dat natuurlijk nog meer worden.

Wie heeft tips en adviezen? Welke methode werkt voor jou?

chapter

Wat voor regelingen heb je dan want zou geen regelingen naast loonbeslag doen. Tot wanneer loopt beslag?
Hou dat ook goed in gaten. Neem aan dat 17.000 niet bij 1 eiser is?

Chrissie

Misschien kun je hier wat mee cookies. Zo heb ik het zelf aangepakt met de schulden.

Werk de schulden 1 voor 1 weg.
Maak een lijstje met de hoogste schuld bovenaan 1 bank, 2 roodstand, 3.... Zo houdt je overzicht.
Ga dan kijken waar de rente het duurste op is, werk die als eerste weg.
Op een lening van de bank wordt over een hele maand een rente bedrag berekend, Bij roodstand wordt er elke dag rente berekend dus die rente is ook duurder.

Is het mogelijk probeer dan meerdere schulden in 1 lening te krijgen dan gaat de rente ook sneller omlaag bespaar je weer geld. Bij ons was het wel mogelijk ook al was het maar voor een gedeelte maar het schijnt tegenwoordig moeilijker te gaan maar je kunt altijd informeren wat er nog mogelijk is.

Vakantiegeld: een stukje voor in de schulden, een stukje om het budget sluitend te houden en een stukje om van te sparen.
Sparen is voor onvoorziene dingen zoals een wasmachine die stuk gaat of je auto, je fiets , vakantie of dagjes uit e.d daarmee kun je voorkomen dat je weer hoger in de schulden komt.

Houdt ook rekening met tegenslagen is het mogelijk om te sparen bouw een buffer op. Begin desnoods met 2,50 euro per maand kun je meer missen verhoog je het bedrag.
Door de buffer kun je ook schommelingen voorkomen met het aflossen van de schulden deze gaan erop deze manier regelmatiger uit en dat geeft rust.

Hoop dat je hier wat mee kunt
Heel veel succes.
Groet Chrissie

PS. Een hele dikke pluim voor hoe goed je bezig bent, Top!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

Chrissie denk alleen met beslag het niet gaat 1 voor 1. Je zal eerst dat beslag moeten voldoen want beslag gaat er niet zomaar af. Buffer idd zeer belangrijk

Chrissie

Het was ook bedoeld als die loonbeslag (en) eraf waren. Had dat even beter moeten vermelden goed dat je me er even op wijst dank je wel Chapter.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.