Schulden door koopverslaving

Started by Nooitmeerlenen, Mar 07, 2018, 11:10 AM

Previous topic - Next topic

Nooitmeerlenen

Mijn koopverslaving begon in mijn studententijd.
Ik kreeg een vrij ruime aanvullende beurs en in plaats van mijn studiekosten ermee te betalen gebruikte ik het om te winkelen, vooral boeken, tijdschriften, dvd's en cd's.

Ook in de jaren erna ben ik altijd meer geld blijven uitgeven dan ik me kon veroorloven, waardoor ik vaak achterliep met het betalen van bijvoorbeeld mijn huur en verzekeringen.

Het werd pas echt erg toen ik ontdekte dat je bij webwinkels als H&M, Wehkamp en Otto op krediet mocht kopen. Ook vroeg ik 2 creditcards aan, en een persoonlijke lening, allemaal om mijn winkelgedrag te kunnen voortzetten.

Momenteel heb ik een schuld van bijna 25.000 euro, deels een studieschuld van bij elkaar ongeveer 8500 euro, maar de rest is allemaal te wijten aan mijn winkelgedrag.

Ik heb geen superhoog salaris, maar ik zou het prima redden als ik niet elke maand ruim 600 euro aan aflossingskosten zou hebben.

Ik wil nu echt gaan stoppen met shoppen, maar ik weet dat het erg moeilijk gaat worden. Ik heb het al vaker geprobeerd, maar steeds maar een paar weken volgehouden.

Ik kom snel in de verleiding dus ik heb al mijn webwinkel apps verwijderd van mijn telefoon.
Gelukkig kom ik niet zo vaak in de stad, dus de verleiding van fysieke winkels zal wel wat meevallen.

Mijn man en ik hopen over een jaar of 3 een huis te gaan kopen, en ik wil proberen mijn schulen dan (bijna) volledig te hebben afgelost.
We wonen nu in een appertement met 2 kinderen en ik droom al jaren van een 'echt' huis met een tuin dus dat moet voor mij de grote motivatie worden om vol te houden.
Als ik blijf winkelen zoals ik de laatste jaren deed gaat die droom niet uitkomen...

Ik hoop dat ik hier wat steun kan vinden in de ervaringen van anderen en wat goede tips om slim af te lossen.

Katniss

Als eerste Welkom op het forum.

Met je koopverslaving kan ik niet echt helpen, al ben ik wel onlangs gestopt met roken. Dat is ook een verslaving en ik had het wel eerder geprobeerd om te stoppen, maar nu wilde ik het echt.

Wat ik de laatste jaren heb geleerd in mijn strijd om schuldvrij te worden is dat ik mij af vraag of ik hetgeen dat ik wil kopen wel echt nodig heb. Daarnaast ben ik juist gaan zorgen voor minder spullen. Bij alles wat je bezit, zit een stuk verantwoordelijkheid. Soms heel klein, soms wat groter. Het wegdoen van spullen geeft mij ruimte, niet alleen in mijn woonruimte, maar voornamelijk in mijn hoofd. Het geeft rust.

Je geeft zelf aan de je een verslaving hebt, wellicht kun je via je huisarts hulp krijgen om de baas te worden over je verslaving?

Ik hoop dat het je gaat lukken.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Nooitmeerlenen

Ik heb een poosje terug met een psycholoog gepraat over mijn koopgedrag, helaas heeft het nog niet zoveel geholpen. Misschien ontbrak het me nog aan motivatie.

Ik vind het hebben van teveel spullen ook een last, gelukkig lukt het me wel om regelmatig dingen weg te doen, maar het is natuurlijk wel erg zonde van bijna niet gedragen kleding en schoenen.

Kleding en schoenen zijn nu mijn grootste valkuil. Ik heb heel erg het idee dat ik voor elke denkbare gelegenheid iets geschikts moet hebben om aan te doen, en dat ik bij iedere outfit passende schoenen moet hebben, en dat ik vooral heel veel keus moet hebben.
Maar uiteindelijk draag ik nog geen 10% van wat ik bezit.

Ook schaam ik me echt voor de hoeveelheden die ik koop en probeer ik het voor mijn man verborgen te houden, en daar voel ik me dan weer schuldig over.
Dus ik geloof zeker dat ik veel meer rust zal hebben als ik dit gedrag weet af te leren.

Joost

Ik hou alle uitgaven bij in excel en dit is een openbaring, je gaat hierdoor bewuster leven.