Mijn koopverslaving begon in mijn studententijd.
Ik kreeg een vrij ruime aanvullende beurs en in plaats van mijn studiekosten ermee te betalen gebruikte ik het om te winkelen, vooral boeken, tijdschriften, dvd's en cd's.
Ook in de jaren erna ben ik altijd meer geld blijven uitgeven dan ik me kon veroorloven, waardoor ik vaak achterliep met het betalen van bijvoorbeeld mijn huur en verzekeringen.
Het werd pas echt erg toen ik ontdekte dat je bij webwinkels als H&M, Wehkamp en Otto op krediet mocht kopen. Ook vroeg ik 2 creditcards aan, en een persoonlijke lening, allemaal om mijn winkelgedrag te kunnen voortzetten.
Momenteel heb ik een schuld van bijna 25.000 euro, deels een studieschuld van bij elkaar ongeveer 8500 euro, maar de rest is allemaal te wijten aan mijn winkelgedrag.
Ik heb geen superhoog salaris, maar ik zou het prima redden als ik niet elke maand ruim 600 euro aan aflossingskosten zou hebben.
Ik wil nu echt gaan stoppen met shoppen, maar ik weet dat het erg moeilijk gaat worden. Ik heb het al vaker geprobeerd, maar steeds maar een paar weken volgehouden.
Ik kom snel in de verleiding dus ik heb al mijn webwinkel apps verwijderd van mijn telefoon.
Gelukkig kom ik niet zo vaak in de stad, dus de verleiding van fysieke winkels zal wel wat meevallen.
Mijn man en ik hopen over een jaar of 3 een huis te gaan kopen, en ik wil proberen mijn schulen dan (bijna) volledig te hebben afgelost.
We wonen nu in een appertement met 2 kinderen en ik droom al jaren van een 'echt' huis met een tuin dus dat moet voor mij de grote motivatie worden om vol te houden.
Als ik blijf winkelen zoals ik de laatste jaren deed gaat die droom niet uitkomen...
Ik hoop dat ik hier wat steun kan vinden in de ervaringen van anderen en wat goede tips om slim af te lossen.