Schulden en toch een hoog inkomen

Started by Sunrise, Feb 24, 2018, 09:28 AM

Previous topic - Next topic

Sunrise

Hallo,

Ik zal even kort mijn verhaal doen en ik hoop hier wat tips te kunnen krijgen of mensen in dezelfde situatie.

Wij hebben in 2014 een flinke tegenslag gehad. Mijn man was zzper en we konden niet meer rondkomen. Dit is het begin van onze schulden geworden. Wij hebben geprobeerd alles op te lossen helaas heb je als zzper blijkbaar geen beslagvrije voet en daardoor werd meermaals de bankrekening in zijn geheel leeg getrokken. Hierdoor kregen wij natuurlijk alleen maar meer schulden. We hebben bijna een woningontruiming meegemaakt maar dit heb ik gelukkig kunnen voorkomen.

Hierop is mijn man weer in loondienst gegaan. Dit kon niet eerder omdat er niks was wat genoeg verdiende om de schulden af te lossen en ook in dit huis te kunnen blijven wonen. Wij wonen vrije sector en dan 1 euro boven de huursubsidie grens. Via de sociale huursector komen wij niet in aanmerKing omdat er altijd alsnog een flink loon binnen kwam. Wij hebben in 2016 al eens iemand ingehuurd om onze schulden te regelen helaas is deze meneer met ons geld en ons achter latend met nog ergere schulden vertrokken.

Nu is hij weer in loondienst en zijn wij via de gemeente gestart met een traject. Dit omdat we het niet nogmaals aandurfde met een andere partij. Het enige probleem is alleen dat onze situatie redelijk uitzonderlijk is. Dus ze weten niet zo goed wat ze met ons aanmoeten. Zoals het er nu uitziet en de schulden die al kwijtgescholden zijn gaan wij nooit de 3 jaar volmaken. Maat als dit zo is, komen ze dan niet nogmaals om geld te halen? Onze grootste schuld eiser is de belastingdienst. Dus die zal altijd het meeste krijgen natuurlijk. Maar als ik het zo berekend heb inclusief de kwijtscheldingen die er nu zijn kunnen wij binnen 2 jaar klaar zijn. Onze budgetcoach ging even kijken wat ze hiermee aanmoet. Want het vaste loon is niet zo hoog maar wij hebben elke maand te maken met vergoedingen waardoor het loon dus het dubbele is. Wij wisten dit niet toen wij ons gingen aanmelden omdat mijn man begonnen is bij deze werkgever en wij ons toen direct hebben aangemeld. Er was toen nog niet bekend hoeveel het loon zou worden. Wel het basis loon. Zij hebben dus berekeningen gedaan op dit bedrag en dan was onze aflos capaciteitvrij laag. Echter blijkt dit nu heel anders.

Is het normaal kwijtschelding te krijken terwijl wij het hele bedrag kunnen aflossen in 3 jaar? Of komt dat doordat wij echt alles eraan doen onze aflos capaciteit te vergroten? Wij hebben geen auto meer bijvoorbeeld en ik doe alles lopend met 3 kinderen. Ze hebben dit nog niet meegemaakt dus hun kunnen mij ook even niet adviseren. Tot nu toe werken alle schuldeisers ook mee aan het traject al hebben er wel een paar nog snel beslag op het loon gelegd. Daardoor hebben wij nu vanaf december 7000 euro al afgelost en bestaan onze schulden nu nog bij 4 schuldeisers.

De totale schuld was 60.000 en deze is inmiddels al bijna 40.000 geworden door kwijtschelding en aflossing. De beslagen zorgde er wel voor dat ons weekgeld met 5 personen maar 45 euro was in december en een deel in januari. Dit is nu gelukkig wat hoger en komen wij er net van rond. Maar als je een beetje kan rekenen kunnen wij dit bedrag dus binnen 3 jaar aflossen. Nu willen ze dus ook een deel kwijtschelding vragen bij de belastingdienst. Alleen zie ik dit dus niet zo zitten. Ik wil niet bedrogen uitkomen achteraf. Maar ik begreep dat als iedereen akkoord is ze dit niet meer mogen vorderen?

Laat ik voorop stellen dat wij ontzettend mazzel hebben gehad met de baan van mijn man. Wr houden nu netto meer over dan toen hij als zzper werkte. Dit hadden wij zelf ook niet verwacht. Maar daardoor loopt alles nu wel een beetje anders. Helaas konden wij zelf geen regelingen meer treffen doordat de eerdere hulp er zo'n zooitje van gemaakt heeft. Vandaar onze stap naar de gemeente. In december 2016 kwamen wij pas achter de troep die hij gemaakt heeft en in maart 2017 hebben wij ons dan aangemeld bij de gemeente.
Dit is dus in december 2017 gestart en hebben wij zelf al voor stabilisatie gezorgd door alles netjes te betalen aan vaste lasten en hebben wij ook toen nog schulden afbetaald.

Vanaf toen lagen er ook meteen beslagen dus ze konden toen ook geen goed beeld krijgen van ons inkomen. Dat kan eigenlijk pas met het loon van april anagezien er nu nog 1 beslag ligt van 600 euro voor volgende maand.

Het loopt hier dus allemaal vrij raar dus ik hoop op tips van mensen hoe ik hiermee moet omgaan en wat ik kan verwachten als de schulden eerder afgelost zijn dan gepland.

Overigens wil ik nog wel zeggen dat het echt niet makkelijk geweest is. Er zin weken geweest dat we helemaal geen geld hadden en nergens konden aankloppen. Vandaar ik ook zo bang ben dat dit allemaal te mooi is om waar te zijn. Dat het einde nu echt in zicht is. Het is voor het eerst in jaren dat de deurwaarders wegblijven en de brieven niet meer met pakken binnen komen. Kan ik dan nu eindelijk erop vertrouwen dat we straks een normaal leven gaan krijgen?  Want na al die jaren strijd ben ik gewoon op.

Bedankt voor het lezen.

Geengeld

Je verhaal is zó lang dat ik de kern niet begrijp. Beslagvrije voet zou wel moeten gelden als ZZP'er. Iedereen heeft daar recht op: http://www.beslagdesk.nl/?p=3. Word dit niet toegepast, dan had je een beslagadvocaat kunnen inschakelen of via de rechter moeten afdwingen.

Waarom vraag je Humanitas niet om hulp bij het regelen van schulden? Als je schulden blijkbaar niet dermate hoog zijn dat er 3 jaar voor nodig is (of er is een hoog inkomen, zoals je beschrijft), tref dan gewoon goede betalingsregelingen met elkander. Dat is toch de makkelijkste weg?

Ik weet niet of je na 2 jaar al uit de schuldhulp mag, ben ik ook benieuwd naar.

Sunrise

Dat Zzp gebeuren is al verlleden tijd gelukkig. Wij wisten zelf ook niet wat we ermee moesten. Aangezien er toen nog elke week geld kwam was het ook allemaal lastig te bepalen. De beslagvrije voet ligt sowies te laag om al onze kosten te dekken helaas. Dus had er dan alsnog weinig aan gehad.

Betalingsregelingen zijn niet meer mogelijk helaas. En de ervaring was dat ze dan beslag blijven leggen. Zelfs in het minnelijk traject nu hebben ze dat dus gedaan.

De schulden zijn berekend op het inkomen wat wij sowieso krijgen. Dat ligt zo'n 2000 euro lager dan het nu is. Beetje lastige situatie dus. Ze mogen namelijk niet van dit bedrag uitgaan. Stel mijn man komt thuus te zitten dan krijgen we echt alleen het basisloon. Dit kan o.a voor scholing zijn. Ons vtlb is ook hoger dan het basis loon. 

Wij wisten zelf ook niet dat het loon dermate hoog zou zijn. Vandaar dat wij hebben aangeklopt bij de gemeente. Ik durf eerlijk gezegt nu ook niet meer over te stappen.

Ik hou je wel op de hoogte als bekend is hoeveel schuld er over blijft. Ze zijn nu bezig om alle schuldeisers een aanbod te doen. Waarvan er nu dus al 2 de gehele schuld hebben kwijtgescholden mits ik mij aan de afspraken hou die gemaakt zijn. Zodra dat bekend is kan ik zelf makkelijk eem berekening maken hoelang wij erover doen.

chapter

Kwijtschelding zal hem niet worden als je in 2 jaar alles kan aflossen. Is dan ook geen reden tot minnelijk traject. Want dan draag je gewoon boven vtlb af en stopt traject zodra alle schulden zijn voldaan bv

Sunrise

Ik vraag mij dat dus af. Want ik kreeg gisteren te horen dat ze nu proberen een regelng te treffen. De schuld die momenteel kwijtgescholden is, is van de woningbouw. En eentje van de zorgverzekering. Zolang wij ons aan de afspraken houden gaan ze het te innen bedrag niet meet vorderen. Ik heb van beiden een brief gehad hierover. Dus heb het ook zwart op wit.

Mijn man zijn zorgverzekering liep ook wat achter en deze moeten we wel betalen. Is dat omdat ikzelf geen inkomsten heb ofzo?

En de schuld bij de belasting is een zakelijke schuld maakt dat nog verschil?

Ik heb helaas met 2 partijen te maken en degene dIe de afspraken maakt met de schuldeisers is nogal moeilijk te bereiken. Overigens hebben wij ook geen beheer over enig geld op dit moment. Wij krijgen echt weekgeld en hun betalen onze vaste lasten etc.

Ik heb eigenlijk nooit gevraagd waarom dat zo is. Mij maakt het ook niet uit zolang alles maar betaald word.

chapter

een sanering heeft geen zin als het daadwerkelijk is zoals jij stelt dat je in 2 jaar alles kan betalen.  en misschien beter ook want lukt minnelijk niet en is wsnp nodig mag jij ook gaan werken als je kan werken. Ik zou zodoende dus gewoon die 2 jaar aflossen en dan ben je klaar