Incasso vordering ontvangen van buitenlandse partij

Started by tomassonl, Feb 21, 2018, 12:40 PM

Previous topic - Next topic

tomassonl

Goedemiddag,

Ik zoek advies aangaande een vordering die ik ontvangen heb van een Nederlands incassobureau voor een schuldeiser in Zwitserland. Tot November 2016(15 maanden geleden), was ik woonachtig in Zwitserland. Nu claimt het electriciteitsbedrijf daar dat er nog een bedrag openstaat. Hiervoor hebben zij een Nederlands incassobureau ingeschakeld (tevens gevestigd in Zwitserland) om dit op mij te verhalen. Het incassobureau heeft mij eerst een brief gestuurd op 7 Februari en nu een tweede op de 19e. In de laatste brief geven zij aan, mij 4 dagen te geven om tot betaling over te gaan en anders gaat men over tot "rechtsmaatregelen".

Het enige wat verder in de brief staat is;

- Naam schuldeiser
- Openstaande bedrag, verhoogt met 25% voor incassokosten

Er zijn geen bijlages met verdere details, ik denk dan bijvoorbeeld aan een overzicht
van electriciteitsverbruik en de periode waarover dit verschuldigd zou zijn.

Is er iemand die mij kan zeggen of deze eis van het incassobureau rechtsgeldig is?
Ik vind geboden tijd (4 dagen) zeer kort en de taal vrij dreigend. Het lijkt dat men
d.m.v. intimidatie het bedrag op mij probeert te verhalen.

In de bijlage een kopie van de brief, waarop ik alleen persoonsgegevens, referenties en naam
schuldeiser onleesbaar gemaakt heb.

Bij voorbaat dank voor enige advies.

Vriendelijke groet,

Tom

jan

Het gaat om Zwitsers recht, maar het is in Nederland, dus dit een Nederlandse rechter. Maar ook hier geld, wie eist bewijst. Je mag ook om een specificatie vragen en je mag het er ook niet mee eens zijn. Wat zegt het recht van Zwitserland ?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

tomassonl

Quote from: jan on Feb 21, 2018, 01:37 PM
Het gaat om Zwitsers recht, maar het is in Nederland, dus dit een Nederlandse rechter. Maar ook hier geld, wie eist bewijst. Je mag ook om een specificatie vragen en je mag het er ook niet mee eens zijn. Wat zegt het recht van Zwitserland ?

Hallo Jan,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik ben hier vooral omdat ik zelf geen kennis van recht heb.
Indien de schuldeiser een correcte eis heeft, kan ik hier volgens mij beter aan voldoen.
Ik baseer dat op het volgende artikel: https://www.amsadvocaten.nl/blog/incasso/de-executie-van-een-buitenlands-vonnis-in-nederland/

En specifiek dit gedeelte:

Verdrag van Lugano: Scandinavië en Zwitserland

Voor een aantal niet-EU lidstaten, die wel in of rond Europa gelegen zijn, bestaat het Verdrag van Lugano, waarbij Nederland partij is. Bij dit verdrag zijn onder meer Noorwegen, Zweden, IJsland en Zwitserland partij. Het  verdrag regelt op (min of meer) dezelfde wijze als de EEX-verordening dat in die landen gegeven beslissingen in Nederland worden erkend en uitvoerbaar kunnen worden verklaard.

Voor nu heb ik een bericht gestuurd naar het op de brief vermelde emailadres, met het verzoek om een
specificatie van de rekening.

Weet jij toevallig wat het maximale percentage is dat een incassobureau mag rekenen aan kosten, bovenop het openstaande bedrag van de normale rekening?

sacredfour

Er is nog geen vonnis. Je hebt het recht om je te verdedigen. Vraag om te beginnen alle bewijzen op zoals contracten en correspondentie, ingebrekestellingen enz.
Je mag dit in het Nederlands doen. De eisende partij zal alles moeten vertalen.
Zou het tot een rechtszaak komen dan wordt het wat lastiger omdat je je alleen schriftelijk kan verdedigen.
Om hoeveel geld gaat het?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.