of laat ze beslag op uitkering leggen
Dat kan ik ze vragen. Probleem is dan wel, dat mijn inkomen verlaagd wordt, waardoor ik bijvoorbeeld geen/minder kleding kan kopen, juist nu ik dat zo hard nodig heb. Het is echter wel een manier om te voorkomen dat ze binnenkomen als ik er niet ben. En in het ergste geval een nacht buiten slaap. Liever komen ze binnen wanneer ik thuis ben, constateren ze dat er niets te halen is (hoop dat ze niet de wasmachine of koelkast pakken) en vertrekken ze terug naar kantoor. Liever dat, dan geen kleding of nieuwe schulden aanmaken. Met een bijstandsuitkering is het leven al zwaar genoeg.
Tegen die tijd heb ik schuldhulpverlening en kunnen via die route goede afspraken worden gemaakt. Dat is in alle gevallen de beste oplossing als er geen inboedel of bijstand is.
Maar er is nieuws. Ik heb ze gesproken:
Jongerius meldt: de deurwaarder komt 2 tot 3x langs. Dat doet hij onaangekondigd, ongeveer een (kleine) week nadat de uiterste betaaltermijn is verlopen. Doet er niemand open, dan wordt er netjes een briefje achtergelaten in de brievenbus. De deurwaarder noteert alles wat hij tegenkomt.
Of ik moet geloven dat ze echt zo vaak langskomen, laat ik even in het midden. Ze komen onaangekondigd langs en laten een briefje achter als ik er niet ben.
Treft de deurwaarder niemand, dan komt hij binnen met politie. Althans, als ik niet open doe / niet thuis ben. De sleutel kan ik dan ophalen bij Jongerius. Kan je, wanneer je om 17:00 uur thuis bent en het kantoor van Jongerius gesloten is, gegarandeerd nog een plek in de nachtopvang krijgen? Ik overleef het 's nachts niet op straat met de voorspelde temperaturen van -10. Hoe doen anderen dat? Wanneer het deurwaarderskantoor al gesloten is. En je je sleutels die dag niet meer kan ophalen?
Ze komen in ieder geval 1x langs en laten een briefje achter, dat geeft in ieder geval meer rust.
"Als je mogelijkheden hebt tot werken zal ik daar wel alvast mee starten om baan te zoeken dat helpt ook in je traject om akkoord te bereiken"
Maart verwacht ik werk te hebben. Ik word begeleid naar werk door maatschappelijk werk.