Deurwaarder Jongerius kondigt aan: wij gaan beslag leggen op uw inboedel

Started by Geengeld, Feb 20, 2018, 12:17 PM

Previous topic - Next topic

Geengeld

Ik heb hier een paar vragen over:

Ik heb binnenkort een intake bij schuldhulp van de gemeente / sociale dienst. Tot die tijd moet ik even zien hoe ik dit probleem zelf oplos:

1) Als zij binnenkomen, waar kan ik dan de nieuwe huissleutels ophalen? Moet dit bij het deurwaarderskantoor en zo ja, worden hier nog apart kosten voor in rekening voor gebracht? Of moeten zij in alle gevallen de sleutels afgeven zonder verdere voorwaarden te stellen? Of kan ik wellicht een adres in de buurt doorgeven waar de deurwaarder de sleutels achterlaat?

2) Stel dat ik aan het werk ben en om 18:00 uur terug ben. Het kantoor sluit om 17:00 uur. Slaap ik dan een nacht op straat? Dat zou echt zeer vervelend zijn.

chapter

Beter zover niet laten komen en een regeling treffen hoe klein ook. Ook na aanmelding schuldhulp duurt vaak nog maanden eer er overeenstemming is of komt. Komt deze niet dan komt wsnp in zicht. Je hebt over werk en schuldhulp sociale dienst? Beter gewoon die dag thuis zijn als je geen regeling geregeld krijgt. Meestal lukt dit wel

Geengeld

Mooi antwoord!

Bedankt.

QuoteBeter zover niet laten komen en een regeling treffen hoe klein ook
Ik heb 25 euro voorgesteld. Jongerius wil minimaal 85 euro hebben. Ik kan die 85 echter niet betalen, omdat ik leef van een bijstandsuitkering. Dus de financiële ruimte is sowieso al ernstig beperkt. Ik heb iemand die mij tot aan de schuldhulpverlening begeleidt en die persoon adviseert mij sowieso niets meer te betalen, omdat ik alles wat ik betaal, eigenlijk moet reserveren voor noodgeld/sparen. Bijv. kapotte wasmachine. Eigenlijk heeft hij groot gelijk. Ik zou het ook niet zomaar doen (eerst hem vragen). Maar doordat ik in de stress schiet, zoek ik naar oplossingen.

QuoteBeter gewoon die dag thuis zijn als je geen regeling geregeld krijgt
Ja, dat zou fijn zijn. Dan doe ik netjes open en hoeven zij het slot niet te forceren. Ze geven echter aan: luister eens, wij zijn niet verplicht om aan te kondigen wanneer wij langskomen. Mocht ik onverhoopt niet thuis zijn, moet ik naar Amersfoort om de sleutels op te halen, neem ik aan? Ik heb geen kennis waar ik een nacht kan doorbrengen (geen netwerk). Overdag blijf ik vanaf nu sowieso binnen. Als ik boodschappen moet doen, wordt het na 17 uur. Heel vervelend.

jan

Heeft Deurwaarder Jongerius een gerechtelijke uitspraak met een vonnis ?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

sacredfour

Stuur de deurwaardersbrief.
https://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47834.0.html
Als de deurwaarder toch beslag gaat leggen dan is dit misbruik van het middel nu je hebt laten weten dat je geen waardevolle spullen hebt.

Als de deurwaarder onaangekondigd langskomt zal hij niet het slot mogen forceren als je niet thuis bent.
Hij zal dan raambeslag doen of een aankondiging achterlaten wanneer hij weer langs komt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Geengeld

Quote from: jan on Feb 20, 2018, 11:59 PM
Heeft Deurwaarder Jongerius een gerechtelijke uitspraak met een vonnis ?
Nee. Maar ze werken in dit geval voor de overheid; CJIB (premie wanbetalers zorgverzekering).

QuoteStuur de deurwaardersbrief.
https://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47834.0.html
Als de deurwaarder toch beslag gaat leggen dan is dit misbruik van het middel nu je hebt laten weten dat je geen waardevolle spullen hebt.

Als de deurwaarder onaangekondigd langskomt zal hij niet het slot mogen forceren als je niet thuis bent.
Hij zal dan raambeslag doen of een aankondiging achterlaten wanneer hij weer langs komt.

OK, hartelijk dank voor uw informatie. Dan heeft Jongerius mij telefonisch onjuist geinformeerd. Ik gaf aan dat ik zelfs niet eens vloerbedekking heb. Daarop werd aangeven dat ze dan een akte van cessie aanmaken als ze niets in beslag kunnen nemen, maar los daarvan, wel mogen binnenkomen, zonder dit vooraf aan te kondigen. Dat laatste blijkt dus niet te kloppen, maak ik uit uw antwoord op.

chapter

Betaal gewoon maandelijks 10 euro hoe klein ook dan kun je aantonen dat je aflost. Beter als niets laten horen. Dan is oneiglijk beslag wat gelegd wordt.

Geengeld

Quote from: chapter on Feb 21, 2018, 07:35 PM
Betaal gewoon maandelijks 10 euro hoe klein ook dan kun je aantonen dat je aflost. Beter als niets laten horen. Dan is oneiglijk beslag wat gelegd wordt.

Dus als ik 10 euro per maand aflos, mogen zij geen beslag leggen?

chapter

dan kunnen ze niet meer aantonen dat je niets betaald. of laat ze beslag op uitkering leggen.
In eerste deel zeg je als ik aan het werk ben maar als je in bijstand zit heb je toch geen werk? of bijstand naast deel werk. Als je mogelijkheden hebt tot werken zal ik daar wel alvast mee starten om baan te zoeken dat helpt ook in je traject om akkoord te bereiken

Geengeld

Quoteof laat ze beslag op uitkering leggen
Dat kan ik ze vragen. Probleem is dan wel, dat mijn inkomen verlaagd wordt, waardoor ik bijvoorbeeld geen/minder kleding kan kopen, juist nu ik dat zo hard nodig heb. Het is echter wel een manier om te voorkomen dat ze binnenkomen als ik er niet ben. En in het ergste geval een nacht buiten slaap. Liever komen ze binnen wanneer ik thuis ben, constateren ze dat er niets te halen is (hoop dat ze niet de wasmachine of koelkast pakken) en vertrekken ze terug naar kantoor. Liever dat, dan geen kleding of nieuwe schulden aanmaken. Met een bijstandsuitkering is het leven al zwaar genoeg.

Tegen die tijd heb ik schuldhulpverlening en kunnen via die route goede afspraken worden gemaakt. Dat is in alle gevallen de beste oplossing als er geen inboedel of bijstand is.

Maar er is nieuws. Ik heb ze gesproken:

Jongerius meldt: de deurwaarder komt 2 tot 3x langs. Dat doet hij onaangekondigd, ongeveer een (kleine) week nadat de uiterste betaaltermijn is verlopen. Doet er niemand open, dan wordt er netjes een briefje achtergelaten in de brievenbus. De deurwaarder noteert alles wat hij tegenkomt.

Of ik moet geloven dat ze echt zo vaak langskomen, laat ik even in het midden. Ze komen onaangekondigd langs en laten een briefje achter als ik er niet ben.

Treft de deurwaarder niemand, dan komt hij binnen met politie. Althans, als ik niet open doe / niet thuis ben. De sleutel kan ik dan ophalen bij Jongerius. Kan je, wanneer je om 17:00 uur thuis bent en het kantoor van Jongerius gesloten is, gegarandeerd nog een plek in de nachtopvang krijgen? Ik overleef het 's nachts niet op straat met de voorspelde temperaturen van -10. Hoe doen anderen dat? Wanneer het deurwaarderskantoor al gesloten is. En je je sleutels die dag niet meer kan ophalen?

Ze komen in ieder geval 1x langs en laten een briefje achter, dat geeft in ieder geval meer rust.

"Als je mogelijkheden hebt tot werken zal ik daar wel alvast mee starten om baan te zoeken dat helpt ook in je traject om akkoord te bereiken"
Maart verwacht ik werk te hebben. Ik word begeleid naar werk door maatschappelijk werk.

chapter

kleding lijkt mij minder belangrijk nu als ze vervolgens je huis leeghalen inclusief kleding
Met een uitkering is er ook amper wat in te houden. de rest kan dan volgen in loonbeslag.
heb je verder alles wel goed geregeld bv toeslagen want ik kom geregeld tegen dat mensen toeslagen laten liggen. als je langere tijd van bijstand leeft mogelijk daar nog wat te halen zoals langdurigheidstoeslag, chronisch zieken kunnen soms ook nog bijdrage krijgen etc

sacredfour

Dan zeg ik het nogmaals:

Heb je de deurwaardersbrief al verstuurd?
Deze helpt in 99% van de gevallen om boedelbeslag te voorkomen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Geengeld

Quote from: sacredfour on Feb 22, 2018, 06:08 PM
Dan zeg ik het nogmaals:

Heb je de deurwaardersbrief al verstuurd?
Deze helpt in 99% van de gevallen om boedelbeslag te voorkomen.
Het klopt helemaal, wat je schrijft! Heb vandaag juridisch loket gebeld. Zij meldden dat ze mogen langskomen om te kijken. Ik zal nogmaals kijken naar je brief, maar vraag me af of dat zin heeft. Ze willen toch eerst zelf zien of er wat te halen valt, ze kunnen toch niet vertrouwen op een brief.

Quotekleding lijkt mij minder belangrijk nu als ze vervolgens je huis leeghalen inclusief kleding
Er valt hier niets te halen. Het meest waardevol in deze woning zijn de koelkast, de wasmachine en de laptop. En 2 vrij oude scooters, maar die zijn defect en ben ik allang vergeten. Ja de kleding ook, maar 90% daarvan past me niet meer. Zullen ze dit soort dingen innemen? Alleen als de koelkast of wasmachine wordt ingenomen, ben ik bereid te vragen of ze beslag kunnen leggen op mijn uitkering. De lente komt eraan en ik heb haast geen kleding. En er komt werk aan. Ik heb het budget nodig voor zelfzorg. Ook word ik geadviseerd door iemand die meekijkt met de schuldsituatie en afgeraden om een schikking te treffen, vanwege het feit dat er gewoon niets is. Bovendien mogen er geen nieuwe schulden ontstaan (i.v.m. toelating schuldhulp), dus ben extra voorzichtig.

QuoteMet een uitkering is er ook amper wat in te houden. de rest kan dan volgen in loonbeslag.
Klopt. In mijn geval heb ik via schuldinfo berekend dat ze 30 euro mogen inhouden. Dat is de moeite niet. Loonbeslag is nu nog niet mogelijk. Tegelijkertijd willen ze wel nu (binnen 1,5 week) actie ondernemen.

Quoteheb je verder alles wel goed geregeld bv toeslagen want ik kom geregeld tegen dat mensen toeslagen laten liggen. als je langere tijd van bijstand leeft mogelijk daar nog wat te halen zoals langdurigheidstoeslag, chronisch zieken kunnen soms ook nog bijdrage krijgen etc
Langdurigheidstoeslag kan ik inderdaad aanvragen, althans, dat is de moeite waard. Ik ben niet ziek, heb mijn huur- en zorgtoeslag. Geen kinderen. Dus volgens mij gebruik ik alle extra inkomensvoorzieningen, behalve de langdurigheidstoeslag.

Edit: https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/deurwaarder-laat-tv-en-koelkast-staan
https://www.ad.nl/binnenland/deurwaarder-laat-speelgoed-tv-en-pc-staan~ab70bb5a/

(iemand enig idee of het bovenstaande ingediende voorstel, zoals AD beschrijft, al van kracht is?)

chapter

Punt is als je niets regelt ze zelf wel loonbeslag eerdaags zullen leggen. Dat kan zonder jou goedkeuring ook.

Geengeld

Quote from: chapter on Feb 24, 2018, 06:18 PM
Punt is als je niets regelt ze zelf wel loonbeslag eerdaags zullen leggen. Dat kan zonder jou goedkeuring ook.
Snap ik. Maar dan moeten ze rekening houden met de beslagvrije voet. Dan pakken ze 3 tientjes per maand. Overigens, Jongerius zal dan eerst in de wachtstand worden gezet. Belastingdienst zal ze aan de kant schuiven.