Woning verkopen

Started by ArjanV, Feb 09, 2018, 06:20 PM

Previous topic - Next topic

ArjanV

Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag. Ik zit nu een half jaar in de WSNP ik heb een koopwoning en nu heeft de bewindvoerder besloten dat we het huis moeten verkopen omdat ik â,¬20.000 overwaarde heb. Hoe moet dit nu verder krijg ik een woning toegewezen moet ik zelf op zoek is hier een speciale regeling in en mag ik van gemeente verwisselen? Heel vervelend allemaal en ik zit ook nog eens met 2 kleine kinderen van 0 & 2 jaar oud

Groetjes ArjanV

Carol

Tjeemig, dat is zuur. Schrijf je snel in bij Woningnet voor een huurwoning, ze liggen niet voor het oprapen.

Vaak wordt een koopwoning verkocht als de Wsnp van toepassing is. In eerste instantie beslist uw hypotheekverstrekker of uw woning verkocht moet worden. Een hypotheekverstrekker heeft namelijk 'recht van hypotheek'.

Soms laat een hypotheekverstrekker de rechter-commissaris en de bewindvoerder beslissen of de woning verkocht moet worden.

Of de woning verkocht wordt, beslist de rechter-commissaris op basis van onder andere de volgende punten:

Heeft de woning overwaarde of onderwaarde?
Heeft de woning hoge maandlasten?
Kunt u de maandelasten van de woning betalen van uw netto inkomen?
Hoe hoog zijn de huurlasten als uw woning is verkocht en u gaat in een huurwoning wonen?

Ik wens je heel veel succes.

chapter

Het is de taak van bwv om te kijken of er gelden binnen te halen zijn. Het lijkt mij ook niet verkoopbaar aan eisers dat je 20.000 overwaarde hebt maar bv geen boedel binnen haalt. anderzijds ligt aan schuldvoorstel maar was Wsnp misschien niet eens nodig. vraag gemeente en woningstichting om advies. Mogelijk kun je al urgentie aanvragen. Womimgnet lijkt mij wat kort door de bocht Carlo want als ze nu in gemeente wonen die niet met woningwet werkt is je inschrijving nutteloos.

ArjanV

Nou de bank heeft een beslissing genomen dat wij voor behoud van de woning gaan alleen de bewindvoerder heeft aan de commissaris voor gelegd om tot actie over te gaan en de bank de opdracht geeft tot verkoop van de woning. Nu zijn wij gewoon benieuwd waar wordt er dan allemaal rekening mee gehouden en krijgen wij urgentie ? Wij verdienen samen te veel om überhaupt in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, moeten wij dan ook rekening houden met onze inkomen of het VLTB, want als dat zo is dan komen we wel in aanmerking omdat dan onze inkomen veel lager ligt. Wij willen heel graag weg uit onze plaats en zouden graag 80 kilometer verder weg willen wonen maar we weten niet of dit mogelijk is.

Oh en dan hebben ze ook nog doodleuk gezegd dat wij in het eerste halfjaar te weinig hebben afgedragen aan de boedel rekening en verwachten ze dat we tot einde wsnp die achterstand inlopen. Gaat om een bedrag van â,¬4200,-  :o :o :o :o

Hebben jullie nog tips ?

Groetjes

jan

Ga naar de stichting schulphulpmaatje of een sociaalraadsman, deze kan veel voor jullie betekenen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

chapter

Heb je zelf ook gerekend of het juist is. Alles boven vtlb moet je afdragen. Als je dat hebt gedaan kun je toch niet zo n achterstand hebben?.
Stel inkomen 4000 en vtlb 2300 draag je 1700 af.
Tv zal bij overwaarde wel tot verkoop overgaan. Wordt gekeken naar werkelijke inkomen en niet naar vtlb. Vtlb wordt wel hoger als loonkosten stijgen. Reken het goed na

ArjanV

Ik heb naar mijn idee alles goed uitgerekend en toch niet goed uitgekomen. Ik vind dit best wel raar en zal ook morgen contact met ze opnemen want ja je mag ze maar 2x per week bellen en dan tussen 14:00 & 16:00. Hopelijk lukt het. Ik ga me in iedergeval aanmelden bij schuldhulpmaatje.

chapter

Controleer berekening van hun goed en doe zelf ook vtlb berekening. Maar er is toch best veel misgegaan
Heb je bedrag boven vtlb niet afgedragen dat nu zo hoog is. Vtlb en toeslagen mag je house. Inkomen op toeslagen na boven vtlb moet je afdragen zo ook eindejaarsuitkering. Vraag overzicht hoe ze aan de 4000 komt als je deze niet kunt plaatsen. Dat zal schuldhulpmaatje ook vragen

ArjanV

Helaas bied schulhulpmaatje in mijn gemeente geen hulp.
Ik probeer de bewindvoerder morgen te bellen maar dit vind ik best moeilijk.

Smile

Arjan, deze situatie  is  zeker niet leuk maar zal wel opgelost moeten worden natuurlijk. Ik zelf zou eerder mailen ipv bellen, zo  staat alles  zwart op wit en zul je ook per mail  antwoord ontvangen dat is makkelijker  nogmaals  na te  lezen ipv een telefoongesprek ...waarvan je  n deel van t gesprek weer snel vergeet . Tevens  kun je  dan ook direct om een specificatie  vragen ,meestal  krijg je in een paar dagen bericht ! succes   Groet Smile :)

ArjanV

Dat is zeker een goeie ik zal dit ook gaan doen. Bedankt voor de tip in ieder geval. Is er dan ook eventueel iemand beschikbaar die mij kan helpen mocht ik die specificatie ontvangen om hier is naar te kijken ?

Groet,

chapter

Ik wil best mee kijken heb ze vaker gemaakt voor mezelf in die tijd. Nu al even schone lei. Als begeleider ook vaak bvv berekeningen gemaakt
Zet op je mobiel acr die neemt alles op