van de regen in de drup en nu zwemmen.

Started by debbeltje, Jan 30, 2018, 05:00 PM

Previous topic - Next topic

debbeltje

Hallo,
Ik ben dus debbeltje. Ik heb eigenlijk mijn hele volwassen leeftijd problemen met geld (gehad).
Ik heb het eigenlijk nog steeds, maar ik heb het steeds beter in de hand.Ik heb zicht op mijn zaken en ik heb de deurwaarders goed onder controle. Ik heb de afgelopen jaren ontzettend veel geleerd over mijzelf, onze financiële situatie maar ook over deurwaarders.
Eigenlijk ben ik nog meer over de laatste partij geschrokken dan over de eerste. Mijn eigen onbetrouwbaarheid kende ik wel, maar die van de deurwaarder....
Ik riep dat altijd wel uit frustratie, maar dat het zo enorm was dat had ik niet durven denken.

Ik ben een GGZ patiënt. Jarenlang onbehandeld. De zogenaamde High-functioning patient. De patient die het best wel kan redden in de maatschappij. De gene met de vlotte babbel en de gene die zich er op het laatste moment steeds weer met wat kunst en vliegwerk uit wist te redden.
-wel het ene gat met het andere dichten, maar er waren geen andere mogelijkheden-
Ik ben hoogbegaafd en ik heb er geen reet aan, om het maar even plat te zeggen. Ik ben iemand van 12 ambachten en 13 ongelukken. Mijn huis was meestal een zootje, overal lag ongeopende post, ik had geen idee hoeveel eigenlijk mijn maandlasten waren en zodra er problemen waren betaalde ik een smak geld (inclusief incassokosten) om het probleem om te lossen en ging weer verder.

Ik had best goede banen, maar meestal tijdelijk, maar met mijn normale voorkomen en vanwege het feit dat ik redelijk wist te voorkomen om al te veel mensen binnen te laten leek het altijd redelijk te gaan. Ik was met grote regelmaat zwaar depressief en zag het allemaal niet meer zitten. De deurwaarders bleven aan de deur komen en ik verstopte mijzelf in huis. (alsof het dan weg zou gaan) Ik gluurde op de exploten even snel naar een datum en deed er dan vervolgens niets aan. Tot de datum gevaarlijk dichtbij kwam, dan raakte ik verschrikkelijk in paniek en kon ik ineens via allerlei creatieve oplossingen toch aan het geld komen. (de ene keer wat fraaier dan de andere)
De deurwaarders wisten ook inmiddels dat ik dat deed, dus er was nooit meer een regeling te treffen, ze wisten immers wanneer ze 'nee' vol bleven houden dan zou het geld er toch wel komen.

Zo is het ruim 20 jaar gegaan. Diverse ontruimingen zijn aangezegd en sommige zijn pas op de middag ervoor afgewend. Ik heb zonder elektra en gas gezeten en had diverse verkeersboetes open staan voor het niet  betalen van wegenbelasting. Ik ben verschillende keren naar schuldhulpverleningsinstanties gegaan en heb in een aantal trajecten gezeten. Maar wanneer ik dan de papieren doorkeek zag ik toch steeds weer dat het niet klopte. Deurwaarders die er dubbel opstonden, of rekeningen die ondanks dit traject niet betaald werden.Het was ook allemaal te ingewikkeld.
Vanaf 2008 staat er al een loonbeslag op het inkomen van mijn partner. Hij heeft totaal geen overzicht op wat ik allemaal doe en heeft het ook maar zo gelaten. Zijn manier van huishouden is/was gelijk aan de mijne.
De hulpverlening kwam soms met overzichten van 65000 euro schuld en ik wist zeker dat dit onmogelijk was. Maar ja, ik was een instabiele, labiele persoon die ze niet echt serieus namen en dus bleef het een lastige situatie.

Vorig jaar ben ik opnieuw begonnen mijn schulden te inventariseren. Ik heb inmiddels mijn ziekte redelijk onder controle. Ik hoorde van deurwaarders bedragen van 35000 euro en ik was het meer dan zat. Ik ben orde op zaken aan het brengen.
Ik heb een UWV schuld weggekregen van ruim 7500 euro. Een Deurwaarder die een frauduleuze schuld heeft waarvan ik een stapel bewijs heeft waarvan ze met drie deurwaarders naar elkaar wijzen kan oplopen tot 15000 euro. Maar de eerste 6500 is een feit. En de tweede 6000 heeft een andere ook als zaak gesloten.
Er heeft een deurwaarder met bloemen aan de deur gestaan vanwege de fouten die gemaakt waren. Vele deurwaarders heb ik discussies mee gevoerd. Wanneer je in de papieren duikt, en ziet wat er allemaal fout gaat. Vonniskosten die per jaar omhoog gaan. Vage bedragen. Regels die met voeten getreden worden. Het is verschrikkelijk.
Uiteraard heb ik er een potje van gemaakt. Maar ik moet zeggen dat ik ook niet geholpen ben de de firma list en bedrog.
Er liggen nu diverse klachten bij de kamer voor Gerechtsdeurwaarders en de Nationale Ombudsman heeft ook ontzettend geholpen om in een aantal gevallen mijn recht te krijgen waarbij zaken ineens wel konden.

Ik ben van 55000 (toch wel) op papier...Naar 14000 euro gegaan. Waarvan er nog een hoop discutabel is en waar ik van tijd tot tijd de energie voor moet vinden om weer ten strijde te trekken.
Ik heb wel eens gedacht dat het zinvol zou zijn om lokaal mensen weerbaarder te leren maken door ze echt te leren hoe met deurwaarders om te gaan. Schreeuwen en blèren heeft geen zin. Maar je recht halen is echt een goed idee. Ik heb hier een brief van een deurwaarder liggen die heeft geschreven dat dit kantoor NOOIT meer wat met mij te maken wil hebben.  ;D Dat vind ik nog eens een goed idee.

Ik kijk tegenwoordig ieder lettertje na. Al moet ik wel bekennen dat mijn psychiatrische aandoening wel maakt dat het soms ook een poosje blijft liggen.  Deurwaarders soms toch weer pogingen doen en er een aantal taaie hele vervelende tussen zitten.
Ik heb soms nog enorme frustraties met zaken als CCC en J&J en een Groningse Deurwaarder.  Maar ik ga het redden. Het is een zware kluif, maar hoe dan ook, ik ga het redden. Ik blijf lezen en ik blijf mijn recht bevechten. Het is te doen. Het is zwaar maar het is te doen.
Recent ben ik weer een stuk terug gevallen door een aantal tegenvallers en een lichte manie, maar ook dit ga ik weer rechtzetten. Ik moet en zal alles dichttimmeren en het op orde krijgen.

Ik hoop door hier te lezen de juiste weg te vinden om de rest echt weg te krijgen. Wij hebben normaliter voldoende betalingscapaciteit, dus in theorie zou het in 2020 allemaal weg moeten zijn.

Smile

Wat een heftig verhaal !   Ik wens je heel veel sterkte ,en als je er in 2020  vanaf kunt zijn , dan  is dat  best knap.Heel veel succes , groet Smile  :)

jan

Je gaat het zeker redden !!! Het is een heftig verhaal, maar het gaat goedkomen met jou!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Stil-verdriet

Dit zeker een bijzonder verhaal en 2020 is overzichtelijk. Deurwaarders zijn ook mensen, met dito fouten. Maar een deurwaarder heeft ook een opdrachtgever.