Vroegtijdig schulden afkopen, mogelijk?

Started by Helenn92, Jan 29, 2018, 10:56 PM

Previous topic - Next topic

Helenn92

Goedenavond Allen,

Ik zit met mijn handen in het haar en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Inmiddels zit ik bijna 2 jaar in het minnelijk traject en is mijn leven totaal niet meer te vergelijken met 2 jaar geleden.

Mijn moeder wil mijn laatste jaar van mijn traject afkopen aangezien ik het zonder de bewindvoerderskosten en boedelafdracht prima zou redden en het enorm fijn zou zijn om het laatste stukje verleden af te kunnen sluiten.

Ik heb in juli j.l. overleg gehad met mijn toenmalige bewindvoerder (nu met zwangerschapsverlof) over de opties, zij zei aan dat het zeker een optie is om een nieuw aanbod te doen aan mijn schuldeisers en gaf aan om met een bod van 33% te beginnen, dit zou neerkomen op â,¬ 5900,-. En mochten zij weigeren, prima.. dan zit ik mijn tijd uit.
In december was het geld bij elkaar en hebben wij dit gestort naar mijn (nieuwe) bewindvoerder, deze is overigens wel van hetzelfde kantoor. 3 weken geleden kwam er de mededeling van de bewindvoerder dat er toch nog â,¬ 300,- tekort kwam voor het aanbod, prima.. mijn moeder maakte nog â,¬ 400,- over.
1 week later kwam het telefoontje van mijn bewindvoerder dat het aanbod niet gedaan gaat worden omdat volgens Plangroep de kans bestaat dat ik, als 1 van de schuldeisers zou weigeren, ik uit het hele traject gezet kan worden.
Hier snapte ik uiteraard niets van en nam zelf contact op met Plangroep, zij gaven aan dat ik helemaal niet uit het traject gezet kan worden, maar dat ik, als 1 van de schuldeisers zou weigeren, ik wél mijn moeders â,¬ 6300,- kwijt zou zijn (!?) omdat dit dan gezien zou worden als bonus. Dit bedrag is echter alleen een gift als dit zou leiden tot het einde van het minnelijk traject, dit is geen gift die ik hoe dan ook zou ontvangen.

Daarna heb ik contact opgenomen met het Juridisch Loket en meerdere WSNP "deskundigen". Niemand kan mij echter een duidelijk antwoord geven met hoe het nou écht zit. Alle personen die ik gesproken hebben weten wél hoe het zit als je in de WSNP zit, maar niet als je een minnelijk traject volgt.

Het kan toch niet zo zijn dat dit de gevolgen kunnen zijn als ik een aanbod zou doen?

Excuses voor mijn lange verhaal, ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Gr,

Helen

kevin89

Beste Helen,
Wat een verhaal, aller eerst geweldig dat je het eerder wilt inlossen!
Je zou zeggen , daar zouden alle partijen blij mee moeten zijn, helaas is dit best een moeilijke situatie. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de regels hiervan zijn. Ik hoop wel dat je het geld van je moeder terug krijgt, ik weet dat ze het liefst elke extra euro inpikken.
Blijf er achteraan gaan!
Het jaar is zo voorbij, sterkte en succes!

marco

Dit is mogelijk, maar doe het wel met een schulphulpverlener die de weg weet.
Marco en Bianca