Hoe bereken je de kosten van inwoning meerderjarig kind in het VTLB?

Started by birdy, Jan 26, 2018, 05:26 PM

Previous topic - Next topic

birdy

Beste lezers,

Ik ben nieuw hier maar zit even met een brandende vraag.De schuldhulpverlener ,waar wij reeds vanaf medio 2016 naartoe gaan ,heeft voor het berekenen van het VTLB een fictief bedrag van onze hypotheeklast afgetrokken(als kostenvergoeding van ons kind) alvorens ze de calculator in is gaan vullen.
Echter in de regels van de WSNP staat volgens mij vrij duidelijk dat dit enkel mag als men 'niet in gemeenschap is getrouwd".
Wij zijn dus wel in gemeenschap getrouwd en dan moet het voor zover ik begrijp ingevuld worden bij 'tegemoetkoming inwonend meerderjarige'.
Verschil in het uiteindelijke VTLB is namelijk meer dan â,¬ 200 in het nadeel van ons (maand)budget.
Beide berekeningen verschillen qua afdracht aan de boedel met nog geen euro,dus daar maakt het zo goed als geen enkel verschil.
De hulpverlener wil dit echter niet veranderen.

Wat is nu de juiste werkwijze?
Wij zitten momenteel in de minnelijke fase.

Voor mijn gevoel klopt het niet.

Alvast bedankt,Birdy ;)

chapter

is nu je partner meerderjarig of meerderjarig kind.schuldhulpverlening hanteert niet alles van wsnp vtlb als je nog niet in wsnp zit. vaak worden huis kosten gedeeld naar rato inkomsten.

birdy

Wij zijn ouders met 3 kinderen vanaf 18 waarvan er 1 mee moet betalen omdat deze niet meer op school zit (25).
Zijn bijdrage wordt van de hypotheekkosten afgehaald en dan pas vult de hulpverlener de vtlb calculator in.
Volgens ons moet zijn bijdrage echter komen te staan bij tegemoetkoming inwonende.
Daardoor gaat het vtlb omhoog ipv omlaag terwijl het geld wat naar de boedel gaat nagenoeg hetzelfde blijft.
Deze gemeente werkt via die calculator en maakt geen verschil tussen msnp en wsnp.