Vraagje over ouderlijke bijdrage

Started by Linda83, Jan 04, 2018, 10:47 AM

Previous topic - Next topic

Linda83

Moet de ouderlijke bijdrage altijd betaald worden. Mijn kind gaat naar de basis school en ik heb de bijdrage niet betaald. Nu dreigen ze met het uitsluiten van mijn kind en met het sturen van een incassobureau. Ik vind dit best wel ver gaan, als één oudergezin heb ik moeite om rond te komen. Als dit betaal kan ik andere dingen niet, zoals kleding voor mijn kind. Ik zit overigens in de laatste maanden van de WNSP.

sacredfour

Nee, de ouderlijke bijdrage voor de basisschool is geen verplichte bijdrage.
Meestal houden de scholen dan ook wel rekening met ouders die minder vermogend zijn.
Ik heb het hier natuurlijk niet over een privé school.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Sander

Je zou ( mocht je dit willen betalen ) eens bij de gemeente aan kunnen kloppen hier voor .
Ik weet dat zij je hier in kunnen bijstaan .
Desnoods zou het als bijzondere bijstand kunnen .
maar dreigen dat zij dit zouden willen doen ...
Mocht je hier iets mee willen dan heb je ook stichting school das omstreken flevoland dan
maar zou vast ook bij jou in de buurt kunnen zitten en deze is contacten met wat de school van plan is te doen .
T heet ook een vrijwillige bijdrage dus verplicht ?
Wij hadden dit toen ook met een school ...
was ook niet verplicht en volgens hun ook anoniem , vertel mij dan maar is
waarom er dan een brief mee werd gegeven als herinnering aan enkele kinderen en niet allemaal ?
Kortom , je snapt t wel  ;D

sacredfour

Basisonderwijs is vrij in Nederland. Er kan dus geen verplichte bijdrage zijn. Een incassobureau gaat ze uitlachen en de onderwijsinspectie ook als ze dreigen!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jan

Scholen mogen alleen een vrijewllige bijdrage vragen. Een incasobureau sturen, dat is tegen de wet, behalve als je hebt ingestemd met deze bijdrage.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Maickel

Wellicht nog even ter aanvulling; een incassobureau mag NIETS meer dan de "schuldeiser" zelf zou mogen; in dit geval de school. De ouderlijke bijdrage is niet verplicht zoals anderen al aangaven. Heb jij dus niet expliciet aangegeven dat je die ouderlijke bijdrage wilt betalen, is er niet eens sprake van een vordering op jouw (een schuld). Raar dus dat de school een incassobureau hiervoor in de arm wil nemen, want als er geen vordering is heeft het geen zin een ander de vordering voor je te laten innen.
Let dus goed op of je de school aangegeven hebt akkoord te gaan met hun voorstel van de ouderlijke bijdrage of niet. Dit kan overigens al door aan activiteiten mee te doen die normaliter vanuit die ouderlijke bijdrage betaald worden.

Smile

Hier was laatst een stuk over op tv, de  bijdrage is  vrijwillig maar  scholen  proberen je te dwingen om te betalen en gaan dreigen dat  ze jouw  kind  gaan uitsluiten , dit  mag absoluut niet !  succes , groet, Smile  :)

chapter

Heb je wel aanvraag bij gemeente gedaan die betalen vaak bedrag voor schoolgaande kinderen.
Ze mogen je kind dan uitsluiten van bv schoolreisje. Incassobureau zal wel niet want is vrijwillige ouderbijdrage

chapter

Kijk Of bel in ieder geval gemeente. Hier kreeg ik per kind bijdrage voor schoolgeld en daar betaalde ik eigen bijdrage van. Als je het wel hebt aangevraagd maar niet daarvoor gebruikt kun je het niet nogmaals krijgen

Linda83

Ik heb aangeven dat ik het niet wil betalen. De reden gaat ze niets aan, dit vind ik privé. Ze hebben het nu over het schoolreisje en dat andere ouders wel betalen. Ik vind het heel vervelend als ze mij benaderen in de klas waar andere ouders bij zijn. Nu heb ik een brief gekregen van de oudercommissie waarin gedreigd wordt met een incassobureau. De oudercommissie zorgt int de ouderbijdrage op een agressieve manier.

chapter

Netjes mail of brief naar ouder commissie sturen dat je afziet van vrijwillige ouderbijdrage. Kans is dan wel dat je kind niet mee mag met schoolreisje. Dat lijkt mij voor kind niet leuk. Os eigen bijdrage bij jullie zo duur?
Hier is bijdrage gemeente 90 euro was ik op basisschool nooit kwijt. Als je het zo zwaar hebt zou ik dan naar gemeente gaan voor aanvraag. Dan kun je schoolgeld daarvan betalen en wordt je kind niet uitgesloten. Of speel open kaart dat geeft vaak meer oplossingen dan alleen ik betaal niet

jan

De kosten van het onderwijs worden in beginsel gedragen door de overheid, maar ook de ouders betalen eraan mee. Dat laatste gebeurt onder meer via de vrijwillige ouderbijdragen. Met het woord vrijwillig wordt expliciet de status van de ouderbijdrage aangegeven.

Ouders zijn niet verplicht om de ouderbijdrage te betalen. Veel ouders ervaren echter de ouderbijdrage als verplicht en ook veel scholen verzuimen te melden dat het gaat om een vrijwillige bijdrage.

http://www.voo.nl/dossier/ouders/ouderbijdrage

Als je kind niet mee mag op schoolreis, moet de school een vervangende activiteit organiseren. Ik vind het wel een rare oudervereniging.

De school heeft als het goed is ook een klachtenreglement. Je kan de school een email sturen en een klacht over deze handelwijze indienen. Een ouderraad is niet om de vrijwillige ouderbijdrage te innen. Dit is de school. Als je het er niet mee eens bent, dan moet ze dat accepteren. Ze gaan geen incassobureau sturen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Linda83

Ik heb de school gebeld en hun geconfronteerd met de handelswijze van de ouderraad. De incassoprocedure  was hun niet bekend. Ik heb aangeven, dat ik niets ga betalen en dat ik gebruik wilde maken van de klachtregeling. Hun verdedigde de oudervereniging, met het argument dat het goed bedoelende ouders zijn.
Ik heb de email met het document (met dreigement incasso) naar de school gestuurd.

Linda83

Zojuist telefoon ontvangen, school biedt excuus aan voor deze gang van zaken. Ik heb aangeven dat mijn klacht blijft staan en dat ik niets meer wil horen van de oudercommissie, hoe goed het ook bedoeld is. Ze hadden hier begrip voor en gaan hiervoor een oplossing zoeken.

Smile