lease auto prive rijden

Started by amsterdam007, Dec 01, 2017, 08:57 PM

Previous topic - Next topic

amsterdam007

Beste,

Ik ben begonnen aan de WNSP en bij aanvang mocht ik van de bewindvoerder mijn zakelijke auto nog prive rijden omdat maandbedrag laag genoeg was. Nu krijg ik bevel om per 1 januari 2018 alleen zakelijk te rijden dus geen prive km's Ik krijg van bewindvoerder te horen dat de rechter er niet mee eens is en dat hij daartoe heeft besloten. Ik heb geen oproep gehad om mijn verhaal te doen en heb ook geen vonnis gekregen van de rechter. Wat kan ik doen. Bij aanvang een contract getekend bij bewindvoerder en prive km stonden daarin vermeld. Is er jurispudentie bekend omtrend prive rijden zakelijke auto en bij welke instantie kan ik terecht om een klacht in te dienen want we hebben namelijk een overeenkomst gesloten en nu wordt daarvan afgeweken. bij voorbaat dank leden,
Mvg, R

chapter

Simpel niets via vtlb heeft rc helemaal gelijk. In lopend jaar van toelating had je ook bijdrage moeten betalen dus als dat niet is gevraagd kun je beter blij zijn. Je mag wel prive rijden maar dan betaal je dat zelf aan beide. Je krijgt geen oproep en geen vonnis daarover. Zijn gewoon de richtlijnen van vtlb rapport. Je hebt simpelweg geen enkele reden voor bezwaar.

chapter

5.3.5 Auto van de zaak
Wanneer er sprake is van een auto van de zaak dient de schuldenaar direct na toelating
een zogenoemde 'Verklaring geen privégebruik' bij de Belastingdienst aan te vragen
wanneer deze nog niet is afgegeven. Die zal dan in het daaropvolgende kalenderjaar
ingaan, waarna gerekend kan worden met de hiervoor onder paragraaf 5.3.4 genoemde
uitgangspunten. De schuldenaar mag vanaf het nieuwe jaar niet meer dan 500 km per
jaar privé rijden en hij dient voor de fiscus een nauwkeurige kilometerregistratie bij te
houden. Er zal vanaf dat moment geen fiscale bijtelling voor daaropvolgende jaren meer
plaatsvinden.
In het eerste kalenderjaar (zolang de "verklaring geen privégebruik' nog niet haar
werking heeft) zal er sprake zijn van een fiscale bijtelling bij het inkomen. Het voordeel
van het privégebruik van de auto wordt dan nog belast als loon. Deze bijtelling leidt
meestal tot een behoorlijke verlaging van het nettoloon en dus van de spaarcapaciteit.
Het nadeel dat de boedel in verband met de fiscale bijtelling in het eerste jaar
ondervindt, dient de schuldenaar aan de boedel te vergoeden. Dit kan bijvoorbeeld met
een maandelijkse aflossing uit het vtlb, via het vakantiegeld, een bijdrage van een derde
en/of eventueel met een verlenging van de regeling; een en ander in overleg met de
rechter-commissaris.
Omdat het om behoorlijke bedragen kan gaan, is het raadzaam dat de schuldenaar al
vóór toelating heeft geregeld dat gedurende de regeling een 'Verklaring geen
privégebruik' geldt.
Drie methodes voor de berekening van de fiscale bijtelling:
- Een eerste methode is dat er via internet twee salarisberekeningen worden
gemaakt, één met en één zonder privégebruik van de auto. Daarmee wordt het
maandelijkse nettoverschil in salaris duidelijk.
Dit verschil moet worden afgedragen aan de boedel.
- Ten tweede kan de werkgever worden gevraagd op basis van de voor de
schuldenaar geldende concrete cijfers een pro-forma salarisstrook te maken,
uitgaande van de situatie zonder bijtelling voor de auto. Het verschil met het reële
nettosalaris moet worden afgedragen aan de boedel.
- Tot slot kan de extra afdracht ook worden bepaald aan de hand van het volgende
voorbeeld:
De cataloguswaarde van een leaseauto is â,¬ 24.000 en de eigen bijdrage voor
privégebruik aan de werkgever is maandelijks â,¬ 100. De grondslag voor
belastingheffing is voor deze auto 20% van de cataloguswaarde. De eigen bijdrage
voor privégebruik mag hierop in mindering worden gebracht.
De fiscale bijtelling betreft dan (â,¬ 24.000 x 20/100) - (12 x â,¬ 100) = â,¬ 3.600
Als de bijtelling voor privégebruik valt in de tariefschijf van 42%, dan is de belasting
over de fiscale bijtelling: â,¬ 3.600 x 0,42 = â,¬ 1.512.
In totaal bedraagt het nadeel voor de boedel dan â,¬ 1.512 + â,¬ 1.200 (eigen bijdrage
aan werkgever) = â,¬ 2.712, ofwel â,¬ 226 per maand.
Loopt de Wsnp in het eerste kalenderjaar 9 maanden, dan is het boedelnadeel 9 x
â,¬ 226 = â,¬ 2.034. Dit bedrag moet aan de boedel worden vergoed.

amsterdam007

chapter

Geen dank. Zou dus betekening maken en je afvragen of je kan betalen uit je vtlb. Kun je dat niet houd je aan je ritten registratie anders alsnog bijtelling