Binnenkort klaar met schuldhulpverlening. Maar ben ik ook dan echt schuldenvrij?

Started by ItsAllAboutTheMoney, Nov 17, 2017, 09:29 PM

Previous topic - Next topic

ItsAllAboutTheMoney

Hallo allemaal,

Twee vragen:

1) Binnenkort ben ik klaar met schuldhulpverlening daar het traject van 3 jaar bijna afgelopen is.
Nu vroeg ik mij af of ik straks dan ook echt schuldenvrij ben? Allereerst heb ik nog geen eens 50% van mijn schulden afgelost. En ten tweede, heb ik namelijk gehoord dat schulden bij CJIB (via RDW naar CJIB gegaan om te innen, dus geen verkeersboete maar een boete voor het niet verzekeren van mijn toenmalige auto die in de garage stond) en DUO, niet worden kwijtgescholden na deze periode. Klopt dit?

In dat geval hou ik dan namelijk nog steeds een fors bedrag over die ik moet terugbetalen straks.

2) Is al het geld dat de gemeentelijke kredietbank iedere keer voor je reserveert straks van mij als ik klaar ben met het 3-jarig traject? Als dit het geval is, dan zou dit goed uitkomen aangezien ik daarmee dan de eventuele schuld die ik nog bij DUO en CJIB heb kan aflossen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Ciao!

chapter

ligt eraan bedoel je reservering van bedrag boven je vtlb of reserveringen van budgetbeheer.
De laatste zijn van jou en bijven van jou maar bedrag van afdracht boven vtlb wordt aan schuldeisers betaald. Je hebt helemaal gelijk dat schulden cjib en duo niet meegaan en je start met aflossen na beëindigen traject. mijn ervaring is dat bij duo wel even duurt. Wacht nu jaar op hervatting

ItsAllAboutTheMoney

Dank allen,

Ik heb geen flauw of het gereserveerde bedrag reserveringen zijn boven je vtlb of van budgetbeheer.

Ik heb even een screenshot gemaakt van wat ik zie in mijnkbr als ik inlog.

chapter

Dit lijken wel op persoonlijke reserveringen. Die zijn dat ook gewoon voor jezelf. Neem aan dat dit budgetbeheer is en geen beschermingsbewind. Het is bij beschermingsbewind namelijk niet zo dat bij einde traject ook bewind stopt

ItsAllAboutTheMoney

Dit gaat inderdaad niet om beschermbewind. Als de gereserveerde bedragen aan het eind van het traject op mijn rekening worden gestort zou dat zeer mooi zijn, daar ik daarmee resterende schuld bij CJIB en DUO (gedeeltelijk) mee kan aflossen.

Ik vind het toch wel raar overigens, dat ik straks nog gewoon geld krijg dat gereserveerd was terwijl niet alle schulden afgelost zijn. Je zou denken dat ze resterende reserveringen ook zouden verdelen over de schuldeisers. Maar mij hoor je niet klagen :)

Bedankt voor alle antwoorden trouwens.

chapter

Nee je hebt vtlb dat is de basis en voor jezelf. Daar kunnen meeste ook wel van sparen. Let wel op dat niet altijd ook budgetbeheer stopt. Dat moet je zelf opzeggen. Check dat even.