Wij hebben 4 katten, maar gelukkig werk ik in een kattenvoerfabriek. Gedeukte blikken mag ik eens in de zoveel tijd gratis meenemen. 
Ideaal, die van mij hebben moeten overstappen op brokken gezien blikvoer mij iets te duur werd.
Ik kwam trouwens online een site tegen die deels vleesafval verkoopt wat goed geschikt is voor huisdieren. Mocht de kat niet te kieskeurig zijn zou je je eigen kattenvoer kunnen maken voor ze, er zijn voldoende handleiding hoe dit te doen. Het voordeel is ook dat je weet wat je dier eet. Ik ga hier van de week eens mee beginnen

Voor de honden heb ik een ander alternatief gevonden in mijn zoektocht naar hike voeding, hartkeks.
Ingredienten:
- 500 gram bloem
- 1 a 2 kopjes water
- 200g havermout (optioneel)
Mix het samen tot een beslag, maak er ongeveer 6 rechthoekige koekjes van, en prik hier 4x4 gaatjes in.
Bak de "koekjes" op 160 graden gedurende 30 minuten, draai ze vervolgens om en bak ze nog eens 30 minuten.
Laat ze afkoelen en herhaal het bakprocces nogmaals.
Heel simpel, het kost vrijwel niks, en mijn Jack Russels (2) hebben er 3 dagen plezier van.
Zelf kun je ze eventueel ook als ontbijtvervanger nuttigen, zou ze dan wel weken in bijvoorbeeld melk of thee, om te voorkomen dat je geen tanden verliest