Dank je nooitmeer. Dat kwam ik inderdaad ook tegen en dat er mogelijkheden zijn tegen een verhoogd rentepercentage in verband met risico.
Dat ik word gezien als een risicogeval kan ik goed begrijpen. Het betreft echter een schuld van meer dan 15 jaar geleden, waar ik pas sinds kort achter kwam. Nu heb ik al jaren de financiën op orde en als het goed is een vast contract. De wsnp verloopt ook voorspoedig met mijn geld in eigen beheer. Momenteel zit ik bij de rabobank en ik geloof dat die niet erg happig zijn om een hypotheek te verstrekken aan iemand die net uit de wsnp is (over iets meer dan anderhalf jaar).
Van mijn vtlb ben ik inmiddels aan het sparen, door zeer zuinig te leven, zodat ik én een buffer heb voor onvoorziene gevallen én een leuk bedrag heb om de kosten koper bij het kopen van een huis te financieren.
Ik heb er dan ook geen problemen mee om een verhoogd rentepercentage te betalen, aangezien hier in het diepe zuiden de huizenprijzen lekker laag zijn en ik, al zeg ik het zelf, veel kan wat betreft het opknappen van een huis. De maandelijkse afbetaling voor een hypotheek vallen dan, zelfs met een verhoogd rentepercentage, lager uit dan de huur die ik nu betaal.
Daarom ben ik dan ook op zoek naar de banken, die iets verder kijken dan een bkrnotering en het verhaal erachter afwegen tegen de risico's.