Kosten Schuldsanering en budgetbeheer

Started by Sebastiaan80, Oct 08, 2017, 06:53 PM

Previous topic - Next topic

Sebastiaan80

Ik heb sinds begin dit jaar nogal wat achterstanden opgelopen door ziekte. Ik zit met een burn-out in de ziektewet en door de stress die ik heb om alles weer op de rit te krijgen heb ik begin september budgetbeheer en schuldsanering aangevraagd.
Het gaat om een bedrag van â,¬2900 euro waarvan 600 euro problematisch is.
â,¬1100 euro huur waar ik zelf een regeling voor heb getroffen
â,¬1200 euro zorgkosten waar ik ook een regeling voor heb getroffen maar die is wat aan de hoge kant.
â,¬600 aan gemeentelijke belastingen waar ik een dwangbevel voor heb en nog geen regeling

Ik heb bij de GKB een gesprek gehad en ze gaven aan dat er ook kosten voor mij aanzitten.
Inmiddels heb ik een plan van aanpak opgestuurd gekregen met daarin de volgende kosten:

Schulden oplossen Fase A per stuk per traject   â,¬ 468,47
Schulden oplossen Fase B per stuk per traject   â,¬ 806,87

Totaal kosten schulden oplossen                       â,¬1.275,34

Budgetbeheer

Instaptarief: eenmalig (betalen in maximaal 6 maanden)  â,¬ 144,06

Beheer tarief per maand                                                 â,¬ 61,82

Uitstaptarief: eenmalig (ineens te betalen bij stoppen)      â,¬ 95,30

Het komt er dus op neer dat de GKB voor hun zogenaamde hulp in een jaar â,¬2257,08 aan kosten berekend voor het oplossen van nog geen 3000 euro aan schulden.

Is dit de normale gang van zaken want ik heb echt het idee dat mij hier een oor word aangenaaid.
De kosten voor het oplossen van de schulden en het instaptarief wil de GKB in de vorm van een krediet verstrekken welke ik dan in maandelijkse termijnen moet terugbetalen. En het beheer tarief word maandelijks meteen ingehouden.

Kortom gaat het er op neerkomen dat ik van mijn inkomen maandelijks bij voorbaat bijna â,¬200,- kwijt ben aan de GKB voordat er ook maar iets afgelost wordt. Dat komt er dan dus op neer dat ik in plaats van 300 aan aflossingen te betalen nog maar 100 heb voor aflossingen.

Is dit de normale gang van zaken bij schuldhulpverlening?

Frederike

Voor deze woekeraar geldt http://collegebundel.nl/wet-op-het-financieel-toezicht/artikel4:37

Sterkte

Frederike

Sebastiaan80

Quote from: Frederike on Oct 08, 2017, 07:51 PM
Voor deze woekeraar geldt http://collegebundel.nl/wet-op-het-financieel-toezicht/artikel4:37

Sterkte

Frederike

Sorry, maar van die link word ik echt niet wijzer, het meeste is onbegrijpelijke taal voor mij met al die verwijzingen. Zou je mij het misschien in eenvoudige woorden kunnen/willen toelichten?

Frederike

Quote from: Sebastiaan80 on Oct 08, 2017, 08:08 PM
Quote from: Frederike on Oct 08, 2017, 07:51 PM

Sterkte

Frederike

Sorry, maar van die link word ik echt niet wijzer, het meeste is onbegrijpelijke taal voor mij met al die verwijzingen. Zou je mij het misschien in eenvoudige woorden kunnen/willen toelichten?

Dat je pech hebt. Er zijn plaatselijk sterke verschillen.

Frederike

ollie bollie

Als ik dit zo zie, zijn je schulden geen onoverkomelijk probleem. Afhankelijk natuurlijk van je afloscapaciteit.
Het lijkt me dan ook onzin om hier schuldhulpverlening voor in te schakelen. Misschien kunnen we je hier wel helpen om het zelf op te lossen.

Zijn dit je enige schulden?

Wat zijn je vaste lasten en worden die nu wel gewoon betaald?

Wat is je inkomen?

Dit zijn erg persoonlijke vragen, maar daardoor kunnen we wel even kijken of er een oplossing is. Als je door je burnout er tegen op ziet om de boekhouding op orde te krijgen, kan ik je er hier wel doorheen helpen. Het begin is in ieder geval al gemaakt!
Carpe diem!

Schuldregeling

Heb jij je wel via de gemeente aangemeld?

Frederike

Quote from: Schuldregeling on Oct 09, 2017, 08:34 AM

GKB is de afkorting van Gemeentelijke Krediet Bank.

Frederike

Cras legere

Schuldregeling

Quote from: Frederike on Oct 09, 2017, 10:44 AM
Quote from: Schuldregeling on Oct 09, 2017, 08:34 AM

GKB is de afkorting van Gemeentelijke Krediet Bank.

Frederike

Vroeger wel maar het zegt tegenwoordig niks. Je kunt als particulier aankloppen en via een doorverwijzing van de gemeente.

gewoon

Ha Sebastiaan

Lees over een burn out kan niet inschatten hoe de ernst er van is maar je hebt wel voorlopig op eigenkracht de twee grootste schulden een regeling kunnen maken.

Die laatste E 600,-- van de gemeente kun je daar nog zelf iets in doen misschien.
En  lees dat je budgetbeheer aangevraagd hebt en dat dit bijzonder hoge kosten geeft voor een credit van het GKB

Is dat een eis van de gemeente dat je budgetbeheer neemt voor een betalings regeling zo niet dan zou ik alleen vragen om een lening bij het GKB burn out of niet,  zijn je schulden immers nog gering en zeker zeer overzichtelijk om hier zelf over te waken.

Een budgetbeheerder is pas van nut als je dreigt opnieuw in de schulden te raken, of het overzicht dreigt te verliezen.

Sebastiaan80

Met die laatste 600 van de gemeente ben ik al bezig, 1 is een dwangbevel van 224 euro.
Daar betaal ik wekelijks 50 euro aan. Heb daar 2 keer een mail over gestuurd of ze akkoord gaan met 50 euro per week, heb daar ook ontvangstbevestigingen van gekregen maar tot nu toe blijft elke reactie uit.

Gemeentelijke belasting van dit jaar van 323 euro heb ik nog geen regeling voor, daar kan ik ook pas mee beginnen als ik  klaar ben met het dwangbevel van 2016.

Het is geen  eis van de gemeente dat ik budgetbeheer neem, ik wou het voor mezelf zodat ik daar even geen stress van zou hebben.
Dat en de kosten die ze willen gaan rekenen geeft me eigenlijk alleen nog maar meer stress.
Terwijl ze eigenlijk niet eens veel voor mij hoeven te doen daar ik het meeste zelf al heb weten te regelen.

Vind het een hele rare manier van werken dat ze je eerst nog even fors extra in de schulden willen werken alvorens je daadwerkelijk te gaan helpen.
En dan eerst nog eens een periode van +- 3 maanden om te stabiliseren....waarbij ze enkel je geld innen en je vaste lasten betalen maar nog helemaal niets met de schuldeisers regelen.

Ze willen me geen krediet verstrekken maar wat betreft hun kosten (1400 euro) kan dat ineens wel, oooh en daar komt ook nog eens 13,9% rente overheen.

Er word door de GKB dus gewoon grof verdient aan mensen met schulden.

Ik hoop dat het me lukt om een regeling te treffen voor de gemeentelijke belasting van dit jaar, krijg ook net vandaag mijn jaarafrekening binnen van NLE en hoop dat ik die in 3 termijnen kan betalen.

Ik ga in ieder geval niet tekenen voor het aanbod wat de GKB mij heeft gedaan, aanstaande maandag heb ik een afspraak met ze en dan zal ik ze ook wel even toelichten waarom ik niet akkoord ga om ze even ruim â,¬2250,- te betalen. Stelletje woekeraars zijn het

Frederike

Ik zou niet eens de moeite nemen om te gaan ! je kunt het prima zelf en zonder hen regelen !

Frederike

*Het is mij makkelijk gelukt een ander IP-adres te krijgen* *eerst woonde ik in Katwijk en nu woon ik in London* *moet me met een GBA-adres ook lukken* *zoek ik de goedkoopste gemeente uit om te wonen* *ik hoef er nooit te komen want alle post ontvang ik digitaal in MijnOverheid* *geen gerechtsdeurwaarder die mij weet te vinden* *idem dito met het CJIB* *17.47 uur : ik heb het lek in de GBA gevonden*

Ik heb het afgelopen uur het regeerakkoord vluchtigjes doorgenomen en ik moest om deze paragraaf smakelijk  lachen :
M113. Alle aftrekposten geleidelijk naar basistarief. In 2020 wordt het aftrektarief waartegen aftrekposten aftrekbaar zijn voor alle aftrekposten gelijkgetrokken met het dan geldende aftrektarief van de hypotheekrente en met 3%-punt per jaar naar het basistarief afgebouwd. Het aftrektarief komt in 2021 op 43% uit.

In alle ernst : ik heb niets kunnen vinden over de invoering alsnog van https://www.internetconsultatie.nl/wet_vereenvoudiging_beslagvrije_voet/details Dat zou hardstikke fijn zijn voor de schuldenaren ! Als dat voorstel van wet niet wordt uitgevoerd !

Katniss

Sebastiaan,

waar je nog naar kunt kijken is wat Humanitas biedt bij jullie in de gemeente. Initiatieven als Schuldmaatje zouden jou waarschijnlijk heel goed kunnen helpen. Wellicht wordt de gemeente toegefelijker op het moment dat ze merken dat je hulp hebt gezocht.

Een andere mogelijkheid voor hulp met de gemeente zijn de Sociaal Raadslieden (hangt af van je inkomen of je daar terecht kan). Er zijn meer mogelijkheden dat de GKB.

Ik wens je heel veel sterkte. Ik begrijp heel goed dat het nu erg zwaar voor je is. Mocht je iemand in je omgeving hebben: broer/zus/goede vriend/vriendin die jij vertrouwt, zou je die ook om hulp kunnen vragen. Al nemen ze alleen maar de communicatie naar de Gemeente van je over, dat zou al een hoop schelen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.