Op weg naar een toekomst

Started by Danontje, Oct 03, 2017, 07:54 PM

Previous topic - Next topic

Danontje

Hallo iedereen,

Ik twijfel of ik mijn verhaal wel wil delen, maar gezien ik mij zo rot voel is het wellicht goed.

In 2010 is het begonnen, ik woonde op mijzelf, lak aan werk, lak aan rekeningen en denken, het komt wel (goed).

Dit is de grootste fout die ik in mijn leven heb kunnen maken.

Momenteel heb ik een schuld van â,¬8000,- (dat is nog niet alles). Sinds 1 jaar betaal ik â,¬400,- per maand. Verwachte termijn is dat ik over 20 maanden klaar ben.

Gelukkig heeft het BEDRIJF (bedrijfsnaam noem ik niet, wellicht is dat niet toegestaan) voor de zorgpremie mijn dossier geschorst. Na mijn 20 maanden ben ik van heel wat verschillende schuldeisers af en mag ik beginnen aan het BEDRIJF. Dit zal zo rond de â,¬5000,- zijn.

Mijn studieschuld betreft zo'n â,¬1500,- waar ik over 5 jaar aan mag beginnen.

Al die tijd ben ik gemotiveerd, ik heb een ontzettende leuke baan en tevens werk ik graag. Als ik thuis zit dan denk ik dat ik mij heel somber ga voelen. Werken vind ik leuk!

Aan de ene kant ben ik blij dat ik met alle schuldeisers een regeling heb en een vooruitzicht. Wel voel ik mij sinds een aantal maanden zeer rot. Ik voel mij schuldig, een slecht mens en zo ontzettend stom! Hoe heb ik dit zover kunnen laten komen?

Waarom was ik toen niet zoals ik nu ben? Elke rekening die binnenkomt betaal ik direct. Ik ben onwijs streng voor mezelf en elke cent die ik extra over houd, gaat naar mijn schulden.

Ik doe keihard mijn best, toch voel ik mij ontzettend klote. :(

jan

Je moet je alleen schuldig voelen als je het niet hebt opgepakt. En je klote voelen is niet nodig, want je bent bezig uit de schulden te komen
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Marjan12

Je bent "schuldig", maar je werkt er hard aan om onschuldig te worden. Iedereen hier vraagt zich af hoe  dat het zover is gekomen, maar het is voor je gevoel allemaal geleidelijk gegaan. En het mooiste is, je pakt het aan !

Katniss

Je bent goed bezig!

Ik wil je wel nog een tip geven: besteed niet elke euro aan je schulden. Zorg ook dat je een buffer hebt staan. Zonder buffer heb er binnen no-time weer een schuld bij.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Danontje

Dankjewel voor jullie lieve reacties. In een maand tijd is mijn schuld verlaagd naar â,¬ 6850,-. Ik heb een finale kwijting ingediend bij een aantal incasso's en een hiervan is al akkoord gegaan. Dit mede met hulp en een gift van een dierbaar persoon. Wat fijn als er mensen om je heen zijn die je bij willen staan. Helaas heb ik de ruimte niet om een buffer te hebben. Al zou ik dat wel graag willen. Kun je dit onderbouwen hoe ik zonder buffer weer een schuld erbij zal hebben? Ik betaal alles, zelfs een rekening die tussendoor komt zoals bijvoorbeeld medicijnen of iets van de gemeente belastingen. Ik ben er juist zo bewust mee bezig om geen nieuwe schulden op te bouwen.

Katniss

Hoi Danontje,

Een buffer is belangrijk voor een hogere rekening die tussendoor komt. Ruimte voor een buffer zou je dus eigenlijk moeten maken.

Wees trots op jezelf: je bent nu alles aan het oplossen en de kans dat je weer opnieuw in de problemen komt als die is opgelost is een stuk kleiner geworden.

Kijk eens op 'zelf je schulden regelen', daar staan heel veel goede tips.

Sterkte ermee
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Danontje

Ik houd teruggaves zoals bijvoorbeeld van de energie of vakantiegeld wel altijd appart. You never know when I need it! In mijn omgeving vragen ze mij hoe ik dat toch doe, streng zijn voor mijzelf en zo leven. Ik heb alles wat ik nodig heb en een lieve familie. Eten zal ik bijvoorbeeld niet tekort komen. Ik heb werkelijk geen idee waar ik de kracht vandaan haal hoe ik dit doe. Ik ontvang mijn eigen loon waar ik hard voor werk en zou het zo kunnen uitgeven, maar nee dat is wel het laatste wat ik wil. Het is zo dubbel, ik groei enorm op werk, ik heb een onwijs leuke functie, het wordt alleen maar beter en ondertussen ben ik bezig met het aflossen van een schuld. Ik ga ermee door!

marco

Wat je nu doet is verstandig en over een paar jaar ben je er vanaf !!!
Marco en Bianca

Marjan12

Ik deed hetzelfde met het extra geld wat ik binnen kreeg en dit geeft rust.