Mijn Schulden meter

Started by Joost, Aug 24, 2017, 12:03 AM

Previous topic - Next topic

Marjan12

Voor je gevoel lijkt dat het heel langzaam gaat, maar je schuld stijgt niet meer, maar daalt. Op een bepaald moment kun je grote slagen maken.

Chrissie

Boerenkool kan prima, wij hebben op de feestdagen ook weleens patat met wortelen en kip gegeten.
Zei altijd sorry jongens dit jaar kunnen we niet zoveel missen dus het wordt gewoon normaal eten. Niemand had er een probleem mee.

Heel goed dat je die cursus gaat volgen ik ben er nog dagelijks blij dat ik hem gedaan heb het heeft mij toen de kracht gegeven om door te gaan en  zelf de schulden te gaan wegwerken. Hoop zo dat het bij ou hetzelfde effect heeft dat gun ik je van harte!

Het gaat mooi rustig naar beneden je schuldenmeter, je doet het supergoed! Ga zo verder ben trots op je!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

kan zeker hoor. Ik vind het zelf nooit zo nodig om zo uit te pakken. mijn familie maakt er een heel spektakel van. Vaak werk ik gewoon het liefste.
Heb nu alleen geregeld met ex dat ik altijd nu met oud en nieuw ga werken en kids dan altijd met kerst heb
Werk in de zorg dus vandaar dat je of kerst of oud en nieuw moet werken

Joost

Dank je @Chrissie en wij kijken uit naar de cursus die in januari wordt gegeven . @chapter, volgens ons gaat de kerstgedachte niet meer om eten, maar om het ongedwongen samen zijn. Die spectakels hebben ons gebracht waar we nu zijn en wij willen ook niet meer uit pakken.

@marjan12 met de 13e maand willen een reserve vormen van 1000 euro en de rest aflossen.

Katniss

Wij eten met kerstmis wat we lekker vinden en waar we zin in hebben. Ik heb dan wel vaak een stukje vlees dat iedereen mag kiezen (van te voren). De ene wil braadworst een andere kipsate schnitzel enz. Dit spaar ik ook van te voren op.
Ik heb nu al wat potten met appeltaartvulling staan (de appels zijn nu goedkoop), dus voor bij de thee maak ik dan een lekkere appeltaart of appelkoeken. 

Kerstmis is voor ons gezellig samenzijn, wat lekkers is de kers op de taart. Uitgebreid eten is meer een last. Zeker daar twee van de vier kinderen een beperking hebben.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Joost

@Katniss dit is een lekkere tip. Mijn vriendin gaat proberen een appeltaart te bakken. Ze vind het leuk om te doen.

@Fredrike of Maria, dankje voor de tip, maar dit is echt veel.

Marjan12

Kerstmis en sinterklaas is voor mij gezellig samenzijn, zonder kado's of andere onnodige dingen. Dit heeft in mijn familie aardig wat problemen gegeven. Als ze kado's gaan geven, dan ben ik weg.

Frederike

Ik vind het leuk om een kleinigheid te geven zoals bijvoorbeeld een eierdop voor mijn kleine neefje waarop in het Turks EI staat. Mocht ik zomaar meenemen en hij leert zijn eerste woordje buitenlands (?)

Joost

Quote from: Marjan12 on Nov 02, 2017, 04:38 PM
Kerstmis en sinterklaas is voor mij gezellig samenzijn, zonder kado's of andere onnodige dingen. Dit heeft in mijn familie aardig wat problemen gegeven. Als ze kado's gaan geven, dan ben ik weg.

Wij doen kleine kado's tot max 20 euro, alleen voor de kinderen. Je geeft over en weer, je krijgt dingen waar je niets aan hebt. Het is meer voor de winkelbaas, dan voor ons. Dus wij gaan hier consuminderen

Marjan12

Het moet leuk en betaalbaar blijven. Dit is nu meestal niet het geval, het is idd voor de winkelbaas. Help de middenstand de winter door. Daarom hebben ze ook Helloween, om de tijd tot 5 december te overbruggen.

Joost

Duidelijk, het is alleen lastig, je krijgt van die vragen.

Marjan12

Quote from: Joost on Nov 03, 2017, 08:33 PM

Ze nemen mij en mijn gezin, zoals wij zijn. Wat you see, what you get!

Joost

Quote from: Marjan12 on Nov 03, 2017, 10:45 PM
Quote from: Joost on Nov 03, 2017, 08:33 PM

Ze nemen mij en mijn gezin, zoals wij zijn. Wat you see, what you get!

Dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Meelezertje

Ook in moeilijkere omstandigheden heb ik altijd geprobeerd van alle gelegenheden iets feestelijks te maken. Ik vind dat je dan beter een poosje wat minder kunt doen om toch (bescheiden) te kunnen uitpakken met verjaardagen en andere feestdagen. Dan creëer je toch een genietmoment. En kun je uitkijken naar die gelegenheden. Het is ook in de sociale omgeving makkelijker te zeggen dat je bescheiden doet, dan dat je helemaal niks doet. 'Groot gelijk', hoor je dan meestal.
Zo is bij ons ook de zondag speciaal. Alleen op zondag zachte broodjes of afbakbroodjes, iets bij de koffie ( zelfgebakken), zaterdag s avonds borrelnootjes.
En voor de komende kerst. Koop nu vast elke keer iets in uit de aanbiedingen, vooral wat vlees betreft. Gisteren kocht ik 2 varkenshaasjes van samen 550 gram voor 5 euro bij de Aldi.  Vlees wordt vlak voor de kerst erg duur. En in januari zijn de goedkopere vleessoorten zoals gehakt juist heel goedkoop. Dan kan dat weer in porties in de vriezer en daar eten we van tot maart zoiets.
Doordat wij noodgedwongen zijn gaan consuminderen kunnen we nu met veel minder geld veel meer doen. Is er zelfs ruimte om op vakantie te gaan. Dat is voor ons erg belangrijk. Voor een ander misschien dat er geld is voor een hobby oid
Joost ik vind het super zoals jij het doet.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

@Meelezertje ik ben het met je eens, door minder uit te geven, kun je straks veel meer. Wij kopen nu alvast in voor de kerst