Goed bezig! Ik snap dat je het liefst zelf alles wil oplossen, maar de schuldhulpverlening kan je daar zeker bij helpen. Aanvraag van schuldhulpverlening hoeft niet te betekenen dat je alles uit handen geeft. Althans, dat was het wat mij in het begin deed twijfelen. Het viel echter reuze mee.
Wanneer je de boekhouding op orde hebt en een overzicht van je schulden, hoef je het niet uit handen te geven. En het lijkt mij, dat dat bij jullie het geval is. Schuldhulpverlening kan echter meer bereiken met de schuldeisers, al is dat een persoonlijke ervaring.
Ik zag dat je je schuld met 235 euro per maand hebt verminderd. In dit tempo ben je dan 80 maanden bezig om de totale schuld af te lossen. Het zal wat korter zijn door de aflossingen met de 13de maand, maar blijft toch aanzienlijk langer dan een schuldsaneringstraject.
Om je een persoonlijk voorbeeld te geven: Ook al zit ik in de wsnp, ik heb toch al mijn geld in eigen beheer. Alle bedragen boven mijn vrij te laten bedrag, moeten worden afgedragen. Alles eronder kan ik vrij besteden aan het betalen van de vaste lasten, boodschappen enz enz. Met een goed budgetplan, is dat prima te doen. Sterker nog, ik kan zelfs sparen van mijn vrij te laten bedrag. Inmiddels zit ik al 1 jaar en 3 maanden in de wsnp en heb bijna 2000 euro weten te sparen van het vrij te laten bedrag. Dat is al een leuke buffer voor wanneer bijvoorbeeld mijn auto, wasmachine of tv kapot gaat.
Op deze manier ben ik na 3 jaar schuldenvrij (nu nog 1 jaar en 9 maanden dus). Dat is aanzienlijk korter dan 80 maanden en je hebt geen kopzorgen meer. De rust die ik ervaar is goud waard. Geen incassobrieven, geen deurwaarders en toch de wetenschap, dat ik binnenkort schuldenvrij ben.
Ik kan je dan ook van harte aanraden, om de stap naar de schuldhulpverlening te zetten. Mocht het je niet bevallen, kan je er alsnog voor kiezen om alles helemaal zelf te doen.