Mijn Schulden meter

Started by Joost, Aug 24, 2017, 12:03 AM

Previous topic - Next topic

ollie bollie

Goed bezig! Ik snap dat je het liefst zelf alles wil oplossen, maar de schuldhulpverlening kan je daar zeker bij helpen. Aanvraag van schuldhulpverlening hoeft niet te betekenen dat je alles uit handen geeft. Althans, dat was het wat mij in het begin deed twijfelen. Het viel echter reuze mee.

Wanneer je de boekhouding op orde hebt en een overzicht van je schulden, hoef je het niet uit handen te geven. En het lijkt mij, dat dat bij jullie het geval is. Schuldhulpverlening kan echter meer bereiken met de schuldeisers, al is dat een persoonlijke ervaring.

Ik zag dat je je schuld met 235 euro per maand hebt verminderd. In dit tempo ben je dan 80 maanden bezig om de totale schuld af te lossen. Het zal wat korter zijn door de aflossingen met de 13de maand, maar blijft toch aanzienlijk langer dan een schuldsaneringstraject.

Om je een persoonlijk voorbeeld te geven: Ook al zit ik in de wsnp, ik heb toch al mijn geld in eigen beheer. Alle bedragen boven mijn vrij te laten bedrag, moeten worden afgedragen. Alles eronder kan ik vrij besteden aan het betalen van de vaste lasten, boodschappen enz enz. Met een goed budgetplan, is dat prima te doen. Sterker nog, ik kan zelfs sparen van mijn vrij te laten bedrag. Inmiddels zit ik al 1 jaar en 3 maanden in de wsnp en heb bijna 2000 euro weten te sparen van het vrij te laten bedrag. Dat is al een leuke buffer voor wanneer bijvoorbeeld mijn auto, wasmachine of tv kapot gaat.

Op deze manier ben ik na 3 jaar schuldenvrij (nu nog 1 jaar en 9 maanden dus). Dat is aanzienlijk korter dan 80 maanden en je hebt geen kopzorgen meer. De rust die ik ervaar is goud waard. Geen incassobrieven, geen deurwaarders en toch de wetenschap, dat ik binnenkort schuldenvrij ben.

Ik kan je dan ook van harte aanraden, om de stap naar de schuldhulpverlening te zetten. Mocht het je niet bevallen, kan je er alsnog voor kiezen om alles helemaal zelf te doen.
Carpe diem!

Schuldregeling

Quote from: Joost on Oct 05, 2017, 10:58 PM
QuoteWaarom wil je hem afzeggen?

Omdat wij het op eigen kracht gaan redden.

Dan heb je geen zekerheid dat je er na 36 maanden vanaf bent. Je bent weer vatbaar voor beslagen en de rentes zullen weer gaan lopen en je komt niet meer automatische in aanmerking voor minimaregelingen.

Ik zie weinig voordelen voor je.

Chrissie

QuoteWat doen jullie met een 13e maand, sparen of aflossen?

Joost met vakantiegeld ging ik het volgende doen dit kun je ook bijvoorbeeld voor je 13e maand doen. . Er ging een gedeelte in de schulden, een stukje op de spaarrekening en de rest op de betaalrekening om de begroting sluitend te houden.

Aantekening: Heb je achterstanden dan zou ik proberen eerst deze in te lossen zodat je een dak boven je hoofd houdt neem dit even als voorbeeld en als al je achterstanden weg zijn dan pas op bovenstaande over te gaan.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Joost

Quote from: Chrissie on Oct 06, 2017, 10:57 AM
QuoteWat doen jullie met een 13e maand, sparen of aflossen?

Joost met vakantiegeld ging ik het volgende doen dit kun je ook bijvoorbeeld voor je 13e maand doen. . Er ging een gedeelte in de schulden, een stukje op de spaarrekening en de rest op de betaalrekening om de begroting sluitend te houden.

Aantekening: Heb je achterstanden dan zou ik proberen eerst deze in te lossen zodat je een dak boven je hoofd houdt neem dit even als voorbeeld en als al je achterstanden weg zijn dan pas op bovenstaande over te gaan.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Jazeker kunnen wij hier iets mee!

Marjan12

Ik stopte alles in de aflossing, omdat er snel vanaf wilde zijn. Maar een spaar bedrag hebben kan geen kwaad. Ik dacht als ik het nodig heb haal ik het wel van de lening. Rente op een lening is hoog en de rente op een lening is verwaarsloosbaar.

Joost

Wij gaan een bescheiden reserve vormen om te voorkomen dat wij in de problemen gaan komen. Dit is zomaar gebeurt, alles gaat een keer stuk, op het moment dat je het niet verwacht.

Chrissie

Als je betalingsachterstanden hebt zoals met de huur, gas en licht, zorgverzekering is het verstandig om eerst die achterstanden weg te werken dan heeft het geen zin om te gaan sparen want anders moet je het steeds weer opnemen. Als die achterstanden weg zijn kun je beter beginnen met een buffertje aan te leggen , desnoods begin je eerst met 5 euro tenminste zo zijn wij wel begonnen toen het iets ruimer werd ging het bedrag omhoog en toen het weer moeilijker ging op het einde ging het bedrag weer naar beneden. Door een buffer aan te leggen kun je voorkomen als er iets kapot gaat dat je je lening weer moet aanspreken.
Je schulden gaan er op deze manier gelijkmatiger uit dat geeft rust , Als je weer op moet nemen van je lening kan je moed in de schoenen gaan zakken met alle gevolgen van dien.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Joost

Boodschappen totaal (zaterdag 7 okt 2017) â,¬76,43

@Chrissie, je hebt gelijk, gelukkig hebben nog geen achterstanden, maar wij dreigden wel te maken te krijgen met achterstanden.

Marjan12

Katniss

Goed bezig Joost!

Als je even terugkijkt hoe jij je hier de eerste keer op het forum meldde en hoe het nu gaat, dan zul je zien welke enorme stappen jij hebt gezet.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Joost

Ik ben blij dat ik hier terecht ben gekomen, tot nu toe houden wij het vol. Wij leggen nu elke week 20 euro apart voor de kerst, dan kunnen we het iets luxer doen. De vriezer begint ook zijn geld op te brengen en alle restjes vriezen we in. Aanbiedingen vriezen wij ook in, zoals biefstuk voor de kerst, nu in de aanbieding.

Het is inmiddels een sport om binnen het budget te blijven, morgen is het salaris binnen en gelijktijdig een stukje minder schuld.

Katniss

Zijn jullie nog naar de afspraak geweest bij de schuldhulpverlener?

Jullie zijn echt goed bezig. Hoeveel kun je nu aflossen per maand? Zorg je er ook voor dat er geen nieuwe achterstanden komen, maar ook dat je een buffer opbouwt voor onverwachte uitgaven?
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Joost

QuoteZijn jullie nog naar de afspraak geweest bij de schuldhulpverlener?

Vandaag langs geweest bij de gemeente m.b.t. ons hulpverzoek. Volgens hun kunnen wij er op eigen hulp uitkomen. Wij krijgen op kosten van de gemeente een cursus hoe met geld om te gaan. Dit lijkt ons interessant om nog meer te leren.

Joost

Boodschappen gaan nog steeds goed, wij blijven binnen het door ons gestelde budget. Wij kopen alvast zaken voor de feestdagen, zodat wij ook uitkomen in december.

En een vraag die bij ons opkomt, boerenkool op eerste of tweede kerstdag is toch ook goed.

Joost

Schuldenmeter 24-10-2017

Datum 24-08-2017  Totaal schuld 19035
Datum 24-09-2017  Totaal schuld 18800
Datum 24-10-2017   Totaal schuld 18524 (Door aankoop ijskast 249,95)

Langzaam maar zeer zeker gaat het omlaag