Te lage (?) beslagvrije voet?

Started by Jake-i, Aug 18, 2017, 03:58 PM

Previous topic - Next topic

Jake-i

Hoi,

hopelijk is dit de juiste plaats voor deze vraag.

Ik zit niet in de schuldsanering maar dat staat mogelijk wel te gebeuren :(

Ik ontvang een Ziektewet uitkering en op die uitkering liggen verschillende beslagen van verschillende schuldeisers. Tot voor een week geleden hield ik daar netto ongeveer 90% van de Bijstandsnorm aan over (875 euro/maand).

Nu is echter ineens de beslagvrije voet flink verlaagd; 639,27 netto per maand, bijna 250 euro per maand minder dus.

Ik heb hierbij ook nog een kinderalimentatieverplichting van 300/maand. Mijn effectieve netto inkomen is dus krap 340 euro netto per maand.

Kan dit zomaar? Dit is fors onder het wettelijk bestaansminimum lijkt me, dat mag toch niet?

Volgens een advocaat waar ik geweest ben is mijn enige optie de schuldsanering in gaan zodat er b.v. nihilstelling van de kinderalimentatie komt. Verder is er volgens haar niets aan te doen.

Ik ga uiteraard nu elke maand verder het schip in omdat ik nu bij lange na mijn vaste lasten niet kan betalen. Het houdt dus nog steeds niet op, het verder in de schulden raken.

Smile

Jake-i  , dit  is  wel een heel  klein bedrag om  alles  van te doen  dan  denk ik  dat  je in de  schuldsanering  waarschijnlijk beter af bent..Ik zou me  eens in verbinding stellen de  de  gemeentelijke  schuld hulp verlening en misschien dat hun jou  verder  kunnen helpen, denk  dat dit  de  1 ste  stap is  die je moet zetten, succes ! Groet, Smile  :)

Frederike

Je bent wel erg summier met je gegevens om te berekenen wat je beslagvrije voet is. Stel na aanvulling je vraag ook op http://www.hotforum.nl/forum/schulden/nieuw-onderwerp/ en raadpleeg ook de VTLB calculator e/o de site van de KBvG

Incasso_deskundige

Volgens mij in het Vrij Te Laten Bedrag net iets anders als de Beslagvrije Voet en jij hebt te maken met de Beslagvrije Voet. Volgens kij kun je die onder meer op de website van de KBvG berekenen. Het plotseling verlagen van de beslagvrije voet lijkt me niet te (kunnen) kloppen. Vraag opheldering bij de beslaglegger. Mocht het niet kloppen, dan moeten ze de Beslagvrije Voet met terugwerkende kracht aanpassen, mits je er niet te lang mee wacht om het aan te kaarten!!!
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Jake-i

Ik kom op nogal wat verschillende bedragen uit bij de verschillende berekeneningen (van 875 tot 1250) maar in elk geval een stuk hoger dan waar ik nu op zit.

Met hulp van de gemeente heb ik nu een formulier ingevuld wat naar de deurwaarder is gegaan met verzoek om herberekening o.b.v. mijn huidige vaste lasten, hopelijk gaan ze eea. aanpassen.

Frederike

Vreemd
http://schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

https://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet

Alleen de berekening van de beslagvrije voet op de site van de Belastingdienst komt bij mij â,¬ 50 hoger uit.

Jake-i

Na herberekening door de deurwaarder, op basis van reële vaste lasten e.d. is mijn beslagvrije voet verhoogd, van 639,27 per maand naar 1176,77 per maand. Dat scheelt nogal wat.

Nu nog proberen het teveel gevorderde terug zien te krijgen zodat er weer wat achterstallige zaken betaald kunnen worden.

En hoe dit soort dingen zomaar allemaal kunnen... ik word er niet vrolijk van.