3,5 jaar niets gehoord en nu ineens een brief van een deurwaarder. Mag/kan dat?

Started by equestrian, Jul 24, 2017, 12:55 PM

Previous topic - Next topic

equestrian

voor 1,5 week geleden kregen wij ineens een brief van een deurwaarder over een vonnis uit september 2013. We hadden geen idee waar dit over ging :-(
Na telefonisch contact bleek dat dit ging om een bloemenbestelling die geannuleerd is maar wel was uitgevoerd. Helaas heb ik het mailadres van toen niet meer dus ik kan niet alles uitzoeken.
Maar goed, ik heb gevraagd om meer gegevens omdat wij hier nog nooit van gehoord hadden behalve de incassobrieven. Nu stuurt de deurwaarder het vonnis via mail (zoals ik heb gevraagd)
Het zegt ons helemaal niets en ik weet 100% zeker dat deze niet aan iemand bij ons thuis is betekend.
Mijn vragen zijn nu:
Mogen ze na bijna 4 jaar (zonder enig bericht in de tussentijd) dit nog gaan innen?
Moet ik vragen om alle bewijsstukken in deze? het lijkt erop alsof de schuld is verkocht aan een bedrijf.
Moet ik ook een brief/email schrijven waarin ik aangeef dat ik het niet eens ben gezien de termijn? het gaat hier om een consumentenkoop maar ik weet niet of dat nu van toepassing is gezien het feit dat er een vonnis is (welliswaar uit 2013 en niet bekend bij ons)

ollie bollie

Een vonnis heeft een verjaringstermijn van 20 jaar, dus ze mogen dit wel. Bewijsstukken altijd opvragen, maar als er een vonnis is, heb je wel een probleem. Wil je een definitief vonnis toch nog aanvechten, dan heb je in het overgrote deel van de zaken simpelweg pech. Definitief is definitief: dat zorgt voor rechtszekerheid in de samenleving.

Slechts indien er sprake is van bedrog dat gepleegd is in het geding, valse stukken of achtergehouden stukken, kan in sommige gevallen herroeping plaatsvinden.

Het ziet er helaas dus slecht voor je uit.... :(

Carpe diem!

Incasso_deskundige

De verzettermijn is vier weken nadat deze aan jou is betekend, dan wel nadat je met het vonnis bekend bent geworden. Als je dus echt niet van het bestaan van het vonnis wist, kun je dus alsnog in verzet gaan, mits de termijn van vier weken inmiddls niet alsnog is verstreken. Bedenk wel dat het alleen nut heeft om in verzet te gaan als de vordering aantoonbaar niet klopt. Je zult voor het verzet nu wel een advocaat in de arm moeten nemen voor het opstellen (en laten uitbrengen door een deurwaarder) van de verzetdagvaarding en je moet dan wel even een kosten/baten analyse maken of dit zinvol is.

Is de dagvaarding onderdeel van het vonnis? Ik bedoel dat die daar aangehecht is? Daaruit zou je dan kunnen afleiden (1) wanneer, (2) op welk adres en (3) aan wie de dagvaarding is betekend. Je kunt zo controleren of het wel of niet klopt. Overigens mag je er vanuit gaan dat de deurwaarder je adres vooraf heeft geverifieerd in het GBA/BRP. Mocht de dagvaarding niet aan het vonnis zijn gehecht, dan zou ik deze z.s.m. in kopie opvragen bij de deurwaarder.

Je zou overigens ook verwachten dat het vonnis reeds aan je betekend zou moeten zijn. Ook hiervoor zou ik de kopie bij de deurwaarder opvragen.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.