Kun je zo een beslag dan toch ontwijken

Started by guest3318, Jun 17, 2017, 10:44 AM

Previous topic - Next topic

guest3318

https://www.sociaalverhaal.com/beslag-op-bankrekening-voorkomen/

Ik zag deze site voorbij komen, en ze beweren dat je een beslag wel zou kunnen "ontwijken" als je een internetbank hebt.

Ik wil niks promoten of adverteren, maar vroeg me echt af of dit uberhaupt wel kan!
Aangezien de deurwaarder toch kan opzoeken waar je bankiert.

burningspirit

Nee Youss, dat kan een deurwaarder niet.
Hij ziet het alleen als er transacties zijn.  M.a.w. via informatie (van jou verkregen) weet deurwaarder bij welke bank je bankiert.
Maar buiten dat: als er beslag wordt gelegd op je bankrekening krijg je daarvan bericht. Vaak wel te laat, dat dan weer wel. Dus als je slim wilt zijn, kijk dan gewoon elke dag op je bankrekening en pin er alles af wat er op staat. Dat heb ik een tijdje gedaan, nadat ik vlak voor dat we twee weekjes wilden gaan kamperen opeens 1200 euro lichter was door zo'n gemeen geintje. Ik heb dat lang gedaan en betrap me erop dat ik het nog steeds doe. Ik laat me door mijn bank informeren over mijn saldo per mail. Als er dan opeens veel geld op mijn bankrekening staat gaat de computer in mijn hoofd ratelen..... ;D bedenk ik me: wat moet er naar dit en wat naar dat.... en hoeveel staat er dan nog.... en waar ga ik daarmee naar toe....? Ik heb jarenlang gewerkt met een geldkistje in huis. Om te voorkomen dat me weer mijn geld waarvan ik moet leven zou worden afgepakt.

Overigens kostte het me heel veel moeite om een nieuwe bankrekening te openen, want Nederlandse banken mogen je weigeren als je al een rekening in Nederland hebt. Maar goed: nu hebben we een geheime bankrekening, waarvan we niets betalen en waarnaar we niets over maken. Alleen degene op wiens naam de rekening staat en wijzelf weten hier vanaf. Er staat trouwens ook zelden geld op die rekening  ;D ;D ;D Zo'n bankrekening kan een deurwaarder dus niet achterhalen.

Wees creatief Youss, binnen de regels, en hou je oren en ogen goed open. Succes.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Incasso_deskundige

De aangehaalde website geeft voor een deel onjuiste informatie. En niet alleen bij dit onderdeel op de website maar bij meerdere onderdelen. Uit diverse tuchtuitspraken blijkt bij bankbeslag immers dat dit op zich wel gewoon mag, zelfs als de wederpartij enkel een bijstandsuitkering heeft. De wederpartij zal aan moeten tonen dat hij door het beslag in de problemen komt en dat er geen andere inkomsten en/of spaargelden zijn. Uit een recent tuchtuitspraak (aangezwengeld door een bewindvoerder) bleek dat hiervoor afdoende bewijsstukken moeten worden overgelegd, waaronder bankafschriften van de laatste periodes. Zo zou je dus door de mand vallen als je geld 'weg sluist'. Het leggen van zo'n beslag is in beginsel dus nooit klachtwaardig, omdat alles van de individuele situatie af zal hang en bewijs daarvoor wordt pas na zo'n beslag overgelegd. Daarnaast is het ook niet de deurwaarder die je aan moet spreken als je vindt dat een beslag niet gelegd kan/mag worden, maar is daarvoor juist een excutiegeschil tegen de opdrachtgever de aangewezen weg.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.