Schulden Creditcard / Mijn Schuld 2.0

Started by Tobias, Jun 06, 2017, 05:06 PM

Previous topic - Next topic

Tobias

Hallo allemaal,

Na een aantal jaar schuldenvrij te zijn geweest ben ik toch weer in de problemen gekomen en terug op dit forum.
In januari heb ik geld verloren met handelen op Plus500 (app.plus500.com) en ben daardoor weer gaan gokken op Unibet.
Maanden heb ik mijn schulden kunnen afbetalen aan het eind van de maand, echter heb ik ongeveer 2 maanden geleden ook creditcards aangevraagd bij zowel de ING als de Rabobank.
Blijkbaar zit er een fout in de registratie van de creditcard van Rabobank omdat ik via Unibet geld naar de creditcard kon sturen, het op Unibet kon annuleren en toch gebruik kon maken van geld dat al zichtbaar was op mijn creditcard.
Op deze manier dacht ik sowieso geld te kunnen winnen omdat ik altijd weer extra geld kon creëren door het van Unibet uit te laten betalen naar de creditcard en daarna te annuleren, omdat het na het annuleren toch beschikbaar was op de creditcard.
In totaal heb ik op deze manier meer dan â,¬20.000 gestort op Unibet en uiteindelijk verloren waarna de creditcard werd geblokkeerd wegens fraudedetectie en kon ik niet meer verder spelen.
Rond 26 juni wordt de incasso van de creditcard gedaan op mijn lopende rekening en sta ik met de huidige roodstand erbij dan bijna â,¬24.000 in de min.
Ik besef mij erg goed dat ik hier zelf verantwoordelijk voor ben, blijkbaar is mijn gokverslaving na jaren zonder gokken toch weer boven komen drijven.
Kan de Rabobank dit geld direct opeisen, of zijn er nog andere mogelijkheden?
In een keer aflossen gaat mij zeker niet lukken omdat ik op dit moment â,¬0 heb.
Alvast bedankt, Tobias.

ollie bollie

De hamvraag hier is wat je afloscapaciteit is. Heb je inkomen en hoeveel kan je daar mee aflossen? Wanneer je bijvoorbeeld 500 euro per maand kan aflossen, kan je waarschijnlijk wel met de bank in gesprek gaan. Wanneer je geen afloscapaciteit hebt, zit je met een serieus probleem. Door de fraudedetectie zal je dan niet in aanmerking komen voor schuldsanering en kan het heel lang gaan duren voordat je er vanaf bent.

Je grootste probleem is echter je gokverslaving. Wanneer die nog aanwezig is, zal elke vorm van afbetaling mislukken. Ik veroordeel je overigens niet hoor, mocht dat zo overkomen. Uit eigen ervaring weet ik dat een gokverslaving erg lastig kwijt te raken is en vaak gepaard gaat met een depressie. De kunst is om dat als eerste te doorbreken, zodat je daarna met frisse moed aan je financiële problemen kan gaan werken.

Succes!

Carpe diem!

Tobias

Bedankt voor je reactie ollie bollie!
De gokverslaving is inderdaad het grootste probleem en dit nekte mij de vorige keer ook, nu is echter de schuld zo'n 5 a 6 keer groter dan in september 2014.
Ik ben op dit moment student en verwacht dat ik sowieso in februari mijn studie heb afgerond waarna ik kan gaan werken en kan beginnen met de schuld af te betalen.
Op dit moment heb ik al een werkaanbieding per september echter moet ik hiervoor mijn studie afronden en gezien de gokproblemen de afgelopen tijd denk ik niet dat dit mij gaat lukken helaas.
Ik ben mezelf nu weer eens goed tegen gekomen en stop per direct, net zoals de vorige keer van de ene op de andere dag, met gokken!
Ik ga er alles aan doen om mijn studie toch nog dit studiejaar (alle deadlines en tentamens zijn helaas al wel deze maand) af te ronden en dan kan ik vanaf september beginnen met de schuldaflossing.
Als dit niet lukt ga ik op z'n vroegst pas februari 2018 afstuderen, zou de Rabobank instemmen met een afbetalingsregeling vanaf dan?
En hoe zit het met bijvoorbeeld met de rente, kan hier ook een pauze op ingesteld worden?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben er inmiddels wel (weer helaas) achter dat gokken het niet gaat oplossen.

ollie bollie

Wanneer je met een degelijk plan naar de bank stapt, kan je waarschijnlijk wel tot een oplossing komen. Als je dat op korte termijn doet zullen de extra kosten, van incassobureaus, deurwaarders en rechtszaken, er niet zijn. Of je wat aan de rente kan doen, weet ik niet. De schuld is namelijk nog niet zo oud en er zal dus voor de bank niet veel opbrengst qua rente aan vast zitten in dit vroege stadium.

Rentetarieven voor creditcards zijn torenhoog, maar ik ben bang dat je door de frauduleuze handelingen geen kans zal zien om deze om te zetten in een persoonlijke lening met een lager rentetarief. Je kan het natuurlijk altijd proberen.

Kan je van je toekomstige baan een substantieel bedrag aflossen per maand? Daar zal namelijk alles vanaf hangen bij een gesprek met de bank.
Carpe diem!

Tobias

Inmiddels ben ik een dag verder en het studeren voor de aankomende tentamens lukt nog steeds niet denderend waardoor de kans op afstuderen dit studiejaar ook steeds meer afneemt.
Op dit moment ga ik er vanuit dat ik in februari pas afstudeer en vanaf dan ook pas een inkomen heb.
Het inkomen zal ongeveer â,¬1.800 netto worden, hiervan kan ik een groot gedeelte per maand af lossen bij de Rabobank.
Ik weet nog niet hoe mijn situatie er dan uit ziet, omdat ik per september ook niet meer kan lenen van DUO maar ik ga er vanuit dat ik dan minstens â,¬600 a â,¬800 per maand(?) kan aflossen met dat inkomen.
Als er meer geld overblijft snap ik dat ik dit zo snel mogelijk moet gebruiken om af te lossen, alleen heb ik daar nu nog totaal geen inzicht in waardoor ik de schatting heb gedaan, is deze realistisch?

Zoals eerder aangegeven was de creditcard geblokkeerd door fraudedetectie, hier kwam ik achter na gebeld te hebben gisteren.
De creditcard werd gedeblokkeerd echter kon deze nog steeds niet gebruikt worden en er werd uitgezocht waardoor dit kwam.
Hij werd gedeblokkeerd omdat het om externe fraudedetectie ging, dat ik bijvoorbeeld was gehackt door iemand.
Ik werd vandaag gebeld door de Rabobank dat ze nog steeds aan het uitzoeken zijn waarom de creditcard nog steeds niet te gebruiken is, echter durfde ik zelf nog niet te zeggen dat dit kwam door de geannuleerde betalingen waardoor het geld er niet is.
De Rabobank zal er vroeg of laat achter gaan komen en op 26 juni zal sowieso het bedrag van meer dan â,¬20.000 worden afgeschreven van mijn lopende rekening.
Hoe kan ik het onvermijdelijke gesprek het beste voorbereiden en wat moet ik zeker niet doen?

Schuldregeling

Meld je bij de huisarts met je probleem. Je zult aan moeten tonen dat je nu aan je verslaving werkt. Dit doe je niet door de zeggen dat je nu gestopt bent want met alle respect zal niemand dat geloven. Als je je laat doorverwijzen kun je aantonen dat je echt aan je probleem aan het werken bent.