Mag een deurwaarder inhoud van openstaand dossier voorleggen aan werkgever?

Started by RighteousMic, May 12, 2017, 11:19 PM

Previous topic - Next topic

RighteousMic

Beste,

Zoals de titel al een beetje verraadt, zit ik met de vraag "Mag een deurwaarder informatie verstrekken aan werkgever over openstaande dossiers?".

Deze vraag is als volgt ontstaan: ik heb dus bij een deurwaarder (Flanderijn, inzake een openstaande boete van het CJIB) een bedrag openstaan. Hiervoor is loonbeslag gelegd aangezien ik de huidige regeling niet meer kon betalen, en er niks anders geregeld kon worden behalve "derdenarrest of vervangende hechtenis", hierna het totaalbedrag in 1 keer moeten betalen, wat ook niet kon, toen is het dus bij mijn werkgever belandt.

Mijn werkgever vertelde mij het volgende: "Ik vroeg bij Flanderijn waarvoor de boete precies was, dit wouden zij niet zeggen wegens privacy redenen, toen zei ik dat als ze het mij niet vertelde, ik bij de boekhouder je loon omlaag zou gooien, en het érg lang zou duren voor het afbetaald zou worden. Uit eindelijk is er teruggebeld en hebben ze mij verteld waar het openstaand bedrag voor was, en waarvoor ook de boete was."

Nu gaat het mij er niet zo zeer om dat mijn werkgever weet waar de boete precies voor was, maar om het principe, het feit dat de gerechtsdeurwaarder, een "zeer serieus en professioneel bedrijf", zich "om laat kopen" en persoonlijke informatie zonder mijn weten en/of toestemming doorspeelt aan derden.

burningspirit

Sorry maar hier begrijp ik niets van.
Een werkgever mag volgens mij niet opeens het loon 'omlaag gooien'.
Als het beslag rechtmatig is moet hij volgens mij gewoon alle medewerking verlenen. Doet hij dat niet dan is de werkgever zelfs zélf strafbaar.
Wat ik dus niet begrijp is, dat Flanderijn zich door zulke dreigementen zou laten verleiden tot mededelingen aan de werkgever over de schuld.
Dus ja... als het klopt wat ik hierboven zeg dan lijkt het een beetje een broodje-aap-verhaal. Er is iets dat niet helemaal klopt volgens mij.
Wie weet er meer?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

RighteousMic

Ik vond het eerlijk gezegd ook een vreemd verhaal, maar als ikzelf contact opneem met Flanderijn krijg ik opeens bar weinig te horen over mijn eigen openstaande bedragen. Mijn werkgever had het zelfs over een loonbeslag van ongeveer 700 euro, terwijl ikzelf niet beter weet dan dat het openstaande bedrag net geen 500 euro bedraagt.

Marjan12

Zou het niet verstandig zijn, dat je contact zoekt met een sociaal raadsman?

Incasso_deskundige

De deurwaarder is verplicht bij het proces-verbaal van derdenbeslag een kopie van de "titel" te voegen op grond waarvan het beslag wordt gelegd. Dat kon dus bijvoorbeeld een vonnis zijn, maar een een dwangbevel van het CJIB. Daarin staat normaal gesproken ook de grondslag van de vordering (reden van de boete) vermeld.

Een werkgever is verplicht om uitvoering te geven aan een onder hem/haar gelegd derdenbeslag en indien dat toch niet gebeurt, wordt de werkgever zelf aansprakelijk hiervoor...
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.