Periode tussen minnelijk en wnsp

Started by richard2000, Apr 26, 2017, 01:03 PM

Previous topic - Next topic

richard2000

Ik ben nieuw hier en zie dat we elkaar enorm helpen. Daarom ook een vraag. De schuldhulpverlener is niet duidelijk in haar antwoord.
Er is een minnelijk traject geweest wat is mislukt want de belastingdienst (ja de overheid) gaat niet akkoord.
Ze hebben direct een loonbeslag gelegd. Mijn werkgever is overigens niet blij en zegt geen risico te willen lopen en mijn contract eventueel niet te verlengen over 2 maanden. (goed zo belastingdienst! nou krijgen jullie straks helemaal niks)

Er liggen van andere eisers oude loonbeslagen maar die konden ze nooit tot uitvoer brengen. Ze hebben een brief van de schuldhulpverlener ontvangen dat er een verzoek tot wsnp is aangevraagd etc.
Mogen zij nu óók zonder mij te berichten de werkgever aanschrijven met een verzoek tot loonbeslag? Wat ze niet krijgen omdat de belasting voorlopig het hele bedrag wat ze mogen hebben opslokt.

Dank jullie wel alvast voor de inbreng.

ollie bollie

De aanvraag tot wsnp volgt op de mislukking van het minnelijk traject. De duur is afhankelijk van de rechtbank, die moet namelijk de zaak inplannen. Kan 3 tot 6 weken zijn, afhankelijk van de drukte bij de rechtbank. Bij mij was het 3 weken.

Wat betreft loonbeslag leggen. Dat kunnen je andere schuldeisers ook, alleen moeten zij zich aansluiten bij het loonbeslag van de belastingdienst. Dat gaat nog, zolang de rechter geen toetreding tot de wsnp heeft uitgesproken. Wanneer dat wel is gebeurd, zijn alle beslagen direct opgeheven. Dat zou je aan je werkgever door kunnen geven, zodat die niet bang hoeft te zijn voor nieuwe loonbeslagen.

Met een beetje geluk heb je de toetreding tot wsnp binnen 2 maanden binnen en kan je je werkgever berichten, dat hij niet meer bang hoeft te zijn voor loonbeslagen.

Veel succes!
Carpe diem!

chapter

wat ollie zegt klopt al is de periode 3-6 weken wat achterhaalt aangezien veel rechtbanken kampen met flinke achterstanden dat 3-6 weken lang niet altijd gehaald wordt.
Dat ze zich moeten aansluiten klopt wel maar melden zich eerst bij werkgever want kunnen niet van afstand ruiken dat er al beslag ligt. Op zich opmerkelijk dat bd niet meewerkt want die werkt vaak ook wel mee en zet niet snel na mislukken beslag in. Waat bestaat de bd schuld uit? Zijn het teveel ontvangen toeslagen of bv betaling nav aangifte...
Als toeslagschuld is, is deze verwijtbaar? Bv minder inkomen opgeven om zo meer toeslagen te innen of kinderopvangtoeslag aanvragen zonder kinderopvang etc.

gewoon

Ha heb een vraagje over die werkgevers,  die dan steen en been klagen bij een loonbeslag.

En nu zelfs overweegt een contract niet te verlengen,  wat is dan hun zogenaamde grote risico.

Hoor dit of lees dit vaker,  en heb zelf een keer post gehad ( verkeerd bezorgt  was voor een werkgever bedoeld elders in de straat ) en las daaruit dat het gaat om wat op vragen van wat gegevens en dergelijke,
dus alleen even wat tijd kost,  meer niet. 

Cora

Dat is aso, andermans post lezen i.p.v. het op het goede adres te bezorgen.

ollie bollie

Sommige werkgevers hebben vooroordelen over mensen in de schuldsanering. Vaak onterecht maar soms zit er een kern van waarheid in. Mensen met schulden zijn daar soms zelf debet aan en dat rijmt bijvoorbeeld niet met een baan waarin je georganiseerd moet werken. Er wordt vaak gedacht, dat iemand in de schuldsanering niet met geld om kan gaan en dus ook slordig zal zijn met zijn werkzaamheden.

Heb dat zelf ook ondervonden met mijn leidinggevende, waardoor mijn tweede jaarcontract niet werd omgezet in een vast contract. Moest er zelfs een half jaar uit en heb ergens anders gewerkt. Inmiddels heb ik mijn oude baan weer terug en mijn leidinggevende ervan kunnen overtuigen, dat mijn schuldsanering geen belemmering voor het werk hoeft te zijn. Het betreft immers een schuld van 15 jaar terug en tegenwoordig heb ik mijn zaken wel op orde.

Zijn mening was gebaseerd op het feit dat hij met anderen in de schuldsanering wel problemen heeft gehad. Sommige waren nalatig en anderen vroegen steeds om leningen, die ze dan mondjesmaat weer terug betaalden, als ze al terug betaalden. Gelukkig heb ik echter nooit loonbeslag opgelegd gekregen en ook nooit om een lening gevraagd, waardoor hij nu heeft ingezien, dat het ook anders kan.
Carpe diem!

gewoon

Ha Cora  heb de brief in persoon afgegeven,  aan de juiste ondernemer.

Cora

gewoon

Ha Cora

Zo een brief word je in handen gegeven met de vraag of je de ondernemer bent,  en dat het strikt vertrouwelijk is.

En je de inhoud onmiddellijk moet lezen.

Dan is het wel handig dat je eerst zoekt waar iemand werkt,  of bij welk bedrijf.

Cora

Oké, ik las eruit dat de postbode verkeerd bezorgd had met brievenbuspost. Mea Culpa.

richard2000

Quote from: chapter on Apr 26, 2017, 05:44 PM
wat ollie zegt klopt al is de periode 3-6 weken wat achterhaalt aangezien veel rechtbanken kampen met flinke achterstanden dat 3-6 weken lang niet altijd gehaald wordt.
Dat ze zich moeten aansluiten klopt wel maar melden zich eerst bij werkgever want kunnen niet van afstand ruiken dat er al beslag ligt. Op zich opmerkelijk dat bd niet meewerkt want die werkt vaak ook wel mee en zet niet snel na mislukken beslag in. Waat bestaat de bd schuld uit? Zijn het teveel ontvangen toeslagen of bv betaling nav aangifte...
Als toeslagschuld is, is deze verwijtbaar? Bv minder inkomen opgeven om zo meer toeslagen te innen of kinderopvangtoeslag aanvragen zonder kinderopvang etc.

Er was, kwam ik achter, nog een schuldeiser die niet akkoord ging. Dat de werkgever geen risico loopt bedacht ik me ook al ja. Behalve dat het extra werk kost. Enige nu is totale openheid van zaken en elke stap laten zien.

burningspirit

Wat ik even wil meegeven is dat werkgevers ook mensen zijn.
Ooit nam een werkgever me zonder vooroordelen aan voor de job, terwijl hij reeds helemaal op de hoogte was van mijn situatie. Hij wist dat het kon komen, een loonbeslag. Tóch was hij onaangenaam verrast door de toonzetting van de aankondiging van het beslag. Hij was zelfs een beetje boos op de instelling die hem de brief had gestuurd. Het had hem geleken alsof ze ervan uitgingen dat hij het allemaal niet goed zou doen. Dus buiten de administratieve rompslomp om, valt er op gebied van communicatie nog wel iets te verbeteren. Zeker bij overheidsinstellingen. Die vaak van negatieve, verwijtende en neerbuigende taal gebruiken.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

richard2000

Ben ik weer, de starter van de vraag. Ik stel m eerst hier. Ik zit dus nu in het traject naar een aanvraag naar de gemeente. Zoals geschreven heeft de belasting haar loonbeslag ingezet en mijn werkgever heeft aangegeven dat hij er over denkt mijn contract niet te verlengen.

De tweede eiser die niet akkoord ging met het minnelijke traject heeft zich ook gemeld en die gaan hun traject weer oppakken om beslag op de inboedel te leggen. Wat een gedoe zou worden aangezien ik met bijna niks op kamers woon met een officieel contract. Het bedrag is een stuk kleiner als dat van de belastingdienst. Ik dacht: ik gebruik hiervoor het al opgespaarde geld wat op een derdengeldenrekening staat. Dat zou dan aan het eind van het minnelijk traject gebruikt worden om alle eisers in 1 keer te betalen.
Ik mag daar echter niet bij. Het zal misschien wel wettelijk geregeld zijn maar ik snap even niet waarom niet. Ik ben nu weer vrij om op te schieten tot de gerechtelijke uitspraak dus waarom mag ik niet bij mijn eigen geld. Dit heb ik zelf verdient en het minnelijk traject is contractueel beëindigd.

chapter

dat bedrag gaat vaak naar boedel bij toelating. je mag geen schuldeisers voortrekken dat kan tegen je gebruikt worden met aanvraag wsnp. vandaar dat vaak blijft staan. Ik zou de andere deurwaarder schriftelijk verzoeken zich aan te sluiten bij de belastingdienst. deze moet dan verdelen. boedelbeslag kan als buiten proportioneel worden gezien als er niets is

richard2000

Ah, op die manier. Ik heb soms meer aan dit forum dan aan de mensen die er voor opgeleid zijn  :D