Leaseauto en minnelijk traject /VTLB

Started by robert1969, Apr 14, 2017, 01:34 PM

Previous topic - Next topic

robert1969

ik heb mij aangemeldt bij de gemeente voor SHV., volgende week eerste gesprek
Nu is het echter zo dat ik per 01-05-2017 een nieuwe baan heb, waar ook een leaseauto bijhoort.
Nu heb ik begrepen dat de regeling "geen bijtelling indien geen prive km's" pas ingaat bij aanvang nieuw kalenderjaar.
Hoe zit het dan met de maanden in dit jaar? Wordt er bij de berekening van VTLB dan rekening gehouden met het feit dat ik pas eind kalenderjaar die vrijstelling kan krijgen?

Incasso_deskundige

Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

robert1969

Dank voor de link, maar daar wordt niet expliciet iets gezegd over mijn vraag en ik meen hier elders in een topic gelezen te hebben dat het enkel aan het begin van het jaar opgestart kan worden.....

www.schulden-vrij.info/index.php/topic,48219.0.html

Ik zla de huidige  recofa richtlijnen eens uitpluizen....

Incasso_deskundige

Dat kijkt me flauwekul. Je werkgever en jij moeten volgens mij gewoon zo'n verklaring van GEEN PRIVE GBRUIK opdtellen (is volgens mij via Belastingdienst te downloaden) en jij moet kilometerregistratie bijhouden.

chapter

die andere maand krijg je dus minder vtlb te besteden. Je weet het al dus wat let je om meteen die verklaring in te laten gaan. scheelt je hoop geld of je moet het van je vtlb kunnen betalen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor auto en geen eten  ;)

Het nadeel dat de boedel in verband met de fiscale bijtelling in het eerste jaar
ondervindt, dient de schuldenaar aan de boedel te vergoeden. Dit kan bijvoorbeeld met
een maandelijkse aflossing uit het vtlb, via het vakantiegeld, een bijdrage van een derde
en/of eventueel met een verlenging van de regeling; een en ander in overleg met de
rechter-commissaris.
Omdat het om behoorlijke bedragen kan gaan, is het raadzaam dat de schuldenaar al
vóór toelating heeft geregeld dat gedurende de regeling een 'Verklaring geen
privégebruik' geldt.
Drie methodes voor de berekening van de fiscale bijtelling:
- Een eerste methode is dat er via internet twee salarisberekeningen worden
gemaakt, één met en één zonder privégebruik van de auto. Daarmee wordt het
maandelijkse nettoverschil in salaris duidelijk.
Dit verschil moet worden afgedragen aan de boedel.
- Ten tweede kan de werkgever worden gevraagd op basis van de voor de
schuldenaar geldende concrete cijfers een pro-forma salarisstrook te maken,
uitgaande van de situatie zonder bijtelling voor de auto. Het verschil met het reële
nettosalaris moet worden afgedragen aan de boedel.
- Tot slot kan de extra afdracht ook worden bepaald aan de hand van het volgende
voorbeeld:
De cataloguswaarde van een leaseauto is â,¬ 24.000 en de eigen bijdrage voor
privégebruik aan de werkgever is maandelijks â,¬ 100. De grondslag voor
belastingheffing is voor deze auto 20% van de cataloguswaarde. De eigen bijdrage
voor privégebruik mag hierop in mindering worden gebracht.
De fiscale bijtelling betreft dan (â,¬ 24.000 x 20/100) - (12 x â,¬ 100) = â,¬ 3.600
Als de bijtelling voor privégebruik valt in de tariefschijf van 42%, dan is de belasting
over de fiscale bijtelling: â,¬ 3.600 x 0,42 = â,¬ 1.512.
In totaal bedraagt het nadeel voor de boedel dan â,¬ 1.512 + â,¬ 1.200 (eigen bijdrage
aan werkgever) = â,¬ 2.712, ofwel â,¬ 226 per maand.
Loopt de Wsnp in het eerste kalenderjaar 9 maanden, dan is het boedelnadeel 9 x
â,¬ 226 = â,¬ 2.034. Dit bedrag moet aan de boedel worden vergoed.

Incasso_deskundige

Ik denk dat jij erop doelt dat de bijtelling (althans de vrijgestelde 500 kilometers) worden berekend per kalenderjaar. Als pe dus halverwege het jaar een leaseauto krijgt, heb je dan dus 'slechts' recht op de helft van die kilometers. Dat geldt dus ook als pje plots halverwege het jaar geen leaseauto me hebt, dan had je dus 'slechts' recht op de 250 vrijgestelde kilometers en als je er dan overheen zou zitten, wordt vermoedelijk met terugwerkende kracht alsnog bijtelling berekend.